Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

påvirker en dårlig data nettverket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eneste sammenhengen er vel at nettverksutstyret er tilsvarende gammelt.

Kanskje det blir brukt coax og T-led :thumbup:

Eller kanskje adminsa sitter å laster ned litt snusk? Adminsa ble busta på skolen min veit jeg, nettet gikk i sirup mens de koste seg med full båndbredde. De skjerpa seg litt etter den episoden der, hihi:P

Skrevet

Et annet kjent problem er sinnsykt mye spyware og dritt på maskiner som brukes av elever. Et annet problem er også at skoler har lite penger, så de må ofte lage nettverkskabler osv sjøl. Dårlige kabler kan skape støy på nettet, som kan skape bad packets, som igjen gjør at ting må sendes flere ganger, som skaper mer trafikk, som skaper mer bad packets, som skaper mer trafikk ..... osv .... ond sirkel......

Skrevet (endret)

Visst alle maskinene er Pentium2 i nettverket vil det gå tregt. Samtidig må du huske at det er alltids den kraftigste maskinen som blir browser master. Her vil det jo bli et problem visst alle er P2.

Kan også være dårlig designet nettverk i bunn og grunn. Trege firewaller, for liten domenekontroller osv..

EDIT: selvfølgelig dårlige switcher også, glemte også visst det er mye broadcast trafikk på nettet vil dette også senke ytelsen.

Endret av darksoul1900
Skrevet

Her på jobben hadde vi en bærbar PC med dårlig nettverkskort. Med en gang hun dama kom på jobben og koblet seg på, stoppet ALT trafikk på nettet vårt. Admin fortalte at alle porter på switchen (og det er ikke noe billig switch) lyste rødt - som ved altfor mye trafikk som switchen ikke klarer å ta unna.

Så det er ikke nødvendigvis bare alder på maskinene som har noe å si.

Skrevet
Her på jobben hadde vi en bærbar PC med dårlig nettverkskort. Med en gang hun dama kom på jobben og koblet seg på, stoppet ALT trafikk på nettet vårt. Admin fortalte at alle porter på switchen (og det er ikke noe billig switch) lyste rødt - som ved altfor mye trafikk som switchen ikke klarer å ta unna.

høres mer ut som et virus spør du meg. Kan ikke skjønne at et dårlig nettverkskort skal sinke rsten av nettverket

Skrevet

høres mer ut som et virus spør du meg. Kan ikke skjønne at et dårlig nettverkskort skal sinke rsten av nettverket

I gode gamle dager dro ødelagte nettverkskort ned hele nettverket. Men det var jo når vi bare hadde coax og alle pcene hang på samme ledningen.

I dag med intelligente switcher burde ikke nettverket bli like belastet med en ødelagt node.

Så lenge maskinparken på skolen har så gamle maskiner, så er det ikke utenkelig at nettverket er i like dårlig forfatning og at det står kvasi-switcher eller huber i nettverket som rett og slett lar ødelagte nettverkskort jamme hele nettverket.

Skrevet
Visst alle maskinene er Pentium2 i nettverket vil det gå tregt. Samtidig må du huske at det er alltids den kraftigste maskinen som blir browser master. Her vil det jo bli et problem visst alle er P2.

Kan også være dårlig designet nettverk i bunn og grunn. Trege firewaller, for liten domenekontroller osv..

EDIT: selvfølgelig dårlige switcher også, glemte også visst det er mye broadcast trafikk på nettet vil dette også senke ytelsen.

Har man servere i nettet så er det alltid en av disse som blir browser-master. Skoler bruker også ofte win98, som ikke har den funksjonen.

Skrevet

I gode gamle dager dro ødelagte nettverkskort ned hele nettverket. Men det var jo når vi bare hadde coax og alle pcene hang på samme ledningen.

I dag med intelligente switcher burde ikke nettverket bli like belastet med en ødelagt node.

Kortet ble byttet og problemet har ikke gjentatt seg.

Så - nei, det var ikke virus. Og vi kjører visruskontroll i bakgrunnen.

Ja, vi har intelligente switcher og ett nettverkskort klarte å ta hele nettet ned. Jeg vet ikke hvordan, men jeg så at det skjedde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...