Gå til innhold

Formatert SD kort -Trenger hjelp med file recover


Anbefalte innlegg

Broren min har formatert SD-kortet sitt og dermed slettet alle julebildene han har tatt med fotokameraet i julen :cry:

 

Er det noen her som kjenner til et file-recovery program som kan brukes til å gjenopprette bildene rett fra kameraet? Alle de jeg har installert nå er avhengige av at kameraet får tildelt en stasjonsbokstav og det får det jo ikke dersom en kun tilkobler det til PC vha kameraet og den medfølgende kabelen.

 

Hvilket program kan kjøre file recovery uten at vi må kjøpe kortleser??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du kommer utenom kortleser. PC'en får ikke direkte tilgang til kortet når det er koblet til et kamera.

 

Når kameraet er koblet til ser du bare de filene som kameraet ser, og om kortet er formattert ser ikke kameraet noen filer. Recovery programmene går utenom filsystemet og leser direkte på sektorene på minnekortet.

 

Se på det som en god unnskyldning til å skaffe kortleser, og for all del ikke ta flere bilder på minnekortet før recovery.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

For å redde bilder:

http://www.z-a-recovery.com/digital_image_recovery.htm

Gratis verktøy, som funket veldig bra for meg ihvertfall. Og særdels enkelt å bruke.

Hvis minnekortet ditt vises som en disk i windows utforsker(når kameraet ditt er tilkoblet), kan programmet kanskje lese kortet. Hvis ikke er du nok avhengig av en kortleser til etpar hundrelapper, som nok bildene dine er verdt vil jeg tro.

 

Uansett er det en liste med kameraer på programmets hjemmeside.

Endret av macmaster
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du kommer utenom kortleser. PC'en får ikke direkte tilgang til kortet når det er koblet til et kamera.

 

Når kameraet er koblet til ser du bare de filene som kameraet ser, og om kortet er formattert ser ikke kameraet noen filer. Recovery programmene går utenom filsystemet og leser direkte på sektorene på minnekortet.

 

Se på det som en god unnskyldning til å skaffe kortleser, og for all del ikke ta flere bilder på minnekortet før recovery.

OK.. da er det gjennomført. Han rakk å ta 10 bilder før jeg advarte han rett etter han formatterte. Men heldigvis fikk vi nå gjennopprettet en god del bilder. Jeg kjøpte meg en kortleser og brukte PCinspector som kan lastes ned gratis herfra for å gjennopprette bilder.

 

Det fungerte over all forventing :yes:

 

Takk for en oppklaring i hvorfor en må ha kortleser!!! :cool:

 

Godt nytt år!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...