Gå til innhold

Problemer med overføring av film til pc


Anbefalte innlegg

Jeg har en DV-kassett som inneholder en filmsnutt tatt opp med et annet kamera enn mitt eget, veit foreløpig ikke hvilket kamera som er brukt, men prøver å finne det ut. Jeg har et Sony DCR-PC115E. Hvis jeg spiller av filmen vha mitt kamera og viser det på TV fungerer alt fint, både lyd og bilde er perfekt. Når jeg prøver å legge filmen over på pc for å redigere den, blir filmen usannsynlig kornete (store korn). Får også problemer når jeg prøver å legge filmen fra kamera til video, da blir det ikke kornete, men bilder "hakker" og skurrer :no: . Har prøvd å filme andre ting på samme DV-kassett, har da ingen problemer med overføring av film til pc. Kameraet som filmen er tatt opp med er ikke et europeisk kamera, veit ikke om det er vesentlig.

 

Håper noen veit hva som kan løse dette problemet!

 

Takker for all hjelp

Endret av tomAPed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kameraet som filmen er tatt opp med er ikke et europeisk kamera, veit ikke om det er vesentlig.

Jo - det kan være veldig vesentlig. Min første gjetning er at filmen er tatt opp på et NTSC kamera (USA) og at du får kompatibilitetsproblemer fordi vi bruker PAL i Europa.

Det blir spennende å høre hva de andre på forumet sier. Ingen tvil om at analoge videosignaler er forskjellige mellom NTSC og PAL, men jeg trodde hittil (inntil du fortalte om dette) at selve mini DV-kassetten hadde et digitalt (DV) kodet signal som var identisk og uavhengig av analog ut.

Lenke til kommentar

Filmen er tatt opp i Karibien, så det stemmer nok at kameraet er importert fra USA. Jeg har snakket med en som mener jeg har et "frekvens" problem, NTSC benytter jo 29.97 bilder per sekund, mens PAL bruker 25. Han mener jeg må på "styrt" frekvensen slik at jeg kan capture med 29.97 bilder per sekund, enten ved å bruke videoinngang på pc hvor dette kan styres eller prøve å finne et program som gjør dette med det digitale signalet fra kameraet... :nei: (uten at jeg veit hvilket program det skal være eller hvordan det gjøres...)

Lenke til kommentar

I min versjon av Premiere kan jeg sette videokoding på to steder:

 

1. I prosjektet. Her bestemmer jeg hvordan prosjektet skal kodes. Ettersom jeg bare spiller AV mine filmer på PAL utstyr så kjører jeg selvsagt konsekvend PAL her. Det hjelper ingen ting på problemet ditt om du setter prosjektsetting til NTSC - tvert imot, det vil lage nye problemer for deg.

2. I "Device control" under "capture". Her bestemmer du fargekoden til signalKILDEN din, i dette tilfellet DV kameraet. Er du sikker på at du har prøvd å eksperimentere deg med denne settingen også?

 

Jeg kjørerer Premiere pro, du Premiere 6.0, du får derfor lete litt for å finne "preferences" for din "capture".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...