Gå til innhold

Hvordan se brukt plass med mer nøyaktige tall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå fått kopiert over backupen min til en annen disk, men for å være sikker på at alt er med, vil jeg gjerne se så nøyaktig som mulig hvor mye brukt plass det er på den nye og gamle disken. Win greier å vise meg at jeg har brukt 17,6 GB, men det hadde ikke gjort noe om jeg kunne fått opp tallene i KB. Finnes det en funksjon i XP som aktiverer "brukt plass visning" med mer nøyaktige tall, eller i det minste et program som greier dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marker filene og velg egenskaper (høyreklikk, properties). Der ser du både filstørrelse og filstørrelse på disk.

Skrevet

Hehe, bruk dos! Mye bedre enn det GUI-tullet :grin:

Skriv: dir/s i rota på begge partisjonene

Tar litt tid, men da skal du få nøyaktig tall

/s betyr subdirectories, altså recursive listing i unix-terminologi

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-06-06 17:05 ]

Skrevet

Quote:

Den 2002-06-06 17:03, sosohal skrev:

Jepp, det er det jeg gjorde fra starten av, og da fikk jeg bare se antall GB med en desimal.

Merkelig...

Ser jeg på egenskapene til noen av mine filer i 2000, så får jeg;

Size: 1,63 GB (1 752 378 943 bytes)

Size on disk: 1,63 GB (1 755 566 080 bytes)

Skrevet

Quote:

Den 2002-06-06 17:16, lavizh skrev:

Ja? ... dette er jo riktig, hvor mye fila opptar i størrelse og plassen den BRUKER på disken er 2 forskjellige ting da :smile:

Ja? Jeg er fullt klar over det. Det er pga. clusterstørrelsen - hvis du ikke visste det?

Det jeg sikter til, er at sosohal hevder at han ikke blir vist antall bytes på egenskapene for filene.

Skrevet

Quote:

Den 2002-06-06 17:16, lavizh skrev:

Ja? ... dette er jo riktig, hvor mye fila opptar i størrelse og plassen den BRUKER på disken er 2 forskjellige ting da :smile:

Jupp, men det var ikke det som var pointet.. problemet var at XP ikke ville vise nøyaktige filstørrelser, dvs. oppgitt i bytes.

Men forøvrig vil jeg anbefale at hvis det er veldig viktige filer man skal ta backup av, kan det være lurt å verifisere backupen. Altså full verifisering av innholdet i filene, ikke bare filstørrelsene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...