Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nytt wlan kort, hva er det beste kortet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal ha meg nytt wlan kort!

Krav:

- 100 meters rekkevidde

- Ekstern antenne

Jeg har rommet mitt sånn cirka 30 meter borte fra acsesspunkt\router i gang av stand (målt med 25m TCP\IP kabel)

så jeg på ha et kort som får greit kontakt med denne routeren....

det må helst ikke gå over 600,-

:thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du nok satse på et kort med b-standarden. Det gir en teoretisk overføringshastighet på 11 Mbits/s tilsvarer så litt over en meg i sekundet. Om det er for tregt for deg(funker fint om du bare vil surfe på nettet via nettverekt), så vil jeg anbefale super-g stadarden med en hastighet på godt over 100Mbit/s. Men da må du altså opp over 600-kornersgrensa di.

Skrevet

For å tilsvare 802.11g standarden som gjør hastigheter opp til 54MBit mulig må kortene være bakoverkompatibel til 802.11b standarden (11MBit).

Problemet med alt som heter "Super G" / "Speedbooster" / 108 / 122MBit er at disse baserer seg på proprietert teknologi - dvs. de funger selvføgelig bare med maks. hastighet når like proprietere aksesspunkter brukes.

Jeg ville kjøpt meg et "ekte" 802.11g kort - som kan kommunisere uten problemer i et 802.11b nett også.

Når det gjelder dine krav til rekkevide er dette egentlig ikke noe som bestemmes av nettverkskortet - det bestemmes av signalstyrken til aksesspunktet. Hvis et aksesspunkt bare har en rekkevide på 30 m ... nytter det nok lite at du sitter 35 m unna ....

Jeg har gode erfaringer med produktene til Linksys:

Ta en titt her for pci utgaven til stasjonær til under 500,-

eller

for pcmcia utgaven til bærbar

Skrevet
Jeg kan tippe han snakker om A. Men den standarden er bare dum, for det er lite støtte for denne hvis du vil ha flere standarder i et nettverk. Gå for B eller super-G.

Om det er meg du mener; nei selvsagt snakker jeg ikke om a. Den har dårlig rekkevidde.

Jeg skjønner ikke hvorfor du drar frem eldgamle b, den har ingen fordeler med tanke på rekkevidde sammenlignet med g.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du snakker om super-g når det ikke er en standard og ikke nevner g med et ord.

Jeg hadde selvfølgelig gått for g og evt fått med super-g som en "bonus". Alle g-rutere støtter også b så tullete å kjøpe en ren b-ruter.

Men som blir sagt her, det er signalstyrken som er avgjørende for rekkevidde og der er det forskjeller ute og går.

Som et siste punkt, så vidt jeg vet finnes det ikke rene a-kort så kjøp gjerne et b/g/a kort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...