Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Modem - Trådløs Router - Bærbar PC, får ikke inet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Les nederst for harde fakta :))

Hei, i dag fikk jeg en trådløs router, og en bærbar pc. Til nå har jeg brukt stasjonær, og strekt kabel fra ADSL modemet som har DHCP og firewall innebygd til pc'en, noe som fungerer greit. Men i dag fikk jeg altså en 3COM Router, som jeg ikke får til. På input står det der "Cable/DSL" så jeg funderer litt om jeg kan skippe modemet og plugge den rett i, men affal når jeg prøvde så lyste ikke DSL lampen. Derimot lyser alt perfekt når jeg kobler internettet i modemet, så deretter LAN utgangen også til Cable/DSL inngangen på routeren. Jeg finner nettverket på bærbar pc'en, og konfigurerer slik at routeren deler ut 192.168.2.XX ip'er, mens adsl modemet fra før deler ut 192.168.1.1 ip'er. det er altså to DHCP i sving. I status står det ISP Internet Gateway : 192.168.1.100 (tror jeg) : Disabled. Hva kan det bety?

Problemet er altså at jeg ikke får internetten til å gå gjennom routeren, til den bærbare, hva skal jeg gjøre?

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde samme problemet for 3 dager siden.

Regner med at du får connectet til wireless routeren.

Jeg fikk ikke internett, men kunne bruke nettverket ellers. Jeg restartet wireless routeren en gang og vips var internett oppe å gikk. Pass på at du har konfigurert wireless routeren riktig, skulle ikke være så mye å fikse på. Kun type internett tilkobling.

Skrevet

Du må plugge først ADSL-modemet til vegguttaket, så kobler du modemet til Wan-porten på routeren.

Hva slags ADSL har du? Dersom det er Telenor så bruker de PPPoE protokoll og da må du legge inn passord og brukernavn i routeren slik at den får logge seg på ADSL.

Du må også gi beskjed til routeren at den skal fungere som Gateway og motta ip fra ADSL - modemet. Den eksterne ip-en din vil da være typisk 83.108.xxx.xx.

Routeren din vil da være Gateway på nettet ditt og vil vanligvis som default ha ip-adressen 192.168.1.1 som er en "lokal" ip-adresse. Har den på DHCP så vil den dele ut som default mellom 192.168.1.2 og 192.168.1.255.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...