Gå til innhold

Irq spørsmål på XP


erot71

Anbefalte innlegg

Er det noe problem at mitt skjermkort deler irq 10 med sis7001 PCI til USB åpen vertskontroll...har litt problemer med skjermkortet mitt, kan det være dette ? I så fall hvordan gir jeg PCI til USB åpen vertskontroll ny IRQ i XP

 

CPU p4 1,6 northwood + abit sd-7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. F.o.m. W2k så mister man kontrollen over IRQene så lenge man bruker ACPI. Det er helt normalt.

 

Skal du ha tilbake kontrollen så må du reinstallere windows uten ACPI støtte (skrus av i BIOS). Hvis du prøver å fjerne det i windows så dør windows helt og holdent. Jeg måtte bare prøve det en gang :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-05 10:36, Strips skrev:

Nei. F.o.m. W2k så mister man kontrollen over IRQene så lenge man bruker ACPI. Det er helt normalt.


Skal du ha tilbake kontrollen så må du reinstallere windows uten ACPI støtte (skrus av i BIOS). Hvis du prøver å fjerne det i windows så dør windows helt og holdent. Jeg måtte bare prøve det en gang :wink:


Du får skylde på ACPI. Den sørger for at de fleste enhetene i maskinen deler samme irq og det skal normalt sett funke bra det. Men noen enheter liker ikke dette.

Jeg har fikset det ganske enkelt ved å gå inn i device manager. Øverst (ihvertfall på alle mine maskiner) så finner du en kategori som heter Computer. Under den vil du normalt sett finne en enhet som heter: Andvanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC eller ACPI Uniprocessor PC. Hvis du går inn på properties på den så kan du velge update driver. Gjør det og bytt driver til Standard PC. Da fjerner du ACPI funksjonen og går tilbake til den gamle standarden. Du kan støte på et par problemer underveis:

1 - Du er uheldig og hele Windows går føyken. Det er to løsninger på det problemet: 1 - Installer Windows på nytt. 2 - Prøv å start fra cd'en og kjør en repair.

2 - Maskinen vil funke som før (alle drivere må installeres på nytt). Men den vil slutte og skru seg av når du velger shut down. Du må trykke på strømknappen når Windows har "skrudd seg av" (akkurat som i gode gamle dager).

 

Er pcen din like snill som den jeg har her på jobben så er det bare å endre driver og restarte. Så funker alt som før. Jeg har gjort dette på 4-5 forskjellige pc'er. På min egen PC hjemme har jeg gjort det 3-4 ganger (har en lei uvane til å kjøre WinXP installasjonen min i dass etter noen uker/måneder. hehe) og kun 1! gang har jeg måttet installere Windows pånytt fordi den gikk rett i BSOD etter at jeg endret driveren til standard PC og restartet. Og kun 1 gang har jeg måttet ty til repair funksjonen. Så operasjonen er ganske trygg. :smile:

 

Vær allikevel VELDIG klar over at det kan gå galt og du må installere Windows pånytt!!! Hvis ikke er det bare og leve med problemet. :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...