Gå til innhold

Fujifilm S5500 vs Minolta DiMAGE Z3 ?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer seriøst ett digitalt kompakt kamra til meg selv

 

Etter nøye studier har jeg "sirklet" det hele ned til Fujifilm S5500 og Minolta DiMAGE Z3.

 

Jeg trenger ett alround kamra, jeg tar landskap og the occational macro bilde, noen portretter,men der det hele kommer inn er at jeg liker å ta bilde av fly i fart (flyspotting) og tog i fart.

 

Det er den siste delen jeg er noe usikker på, Jeg trenger ett kamra med haugevis av tele/zoom (optisk). Og som er relativt kjapp i autofokus.

 

 

Jeg kommer til å kjøpe digital speilrefleks iløpet av neste år, men den er ikke altid like praktisk å ha med seg så jeg vurderer ett kompaktkamra som en "mellomting" og som er grei å ha med i sekken.

 

 

Håper på inspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det er to gode kameraer du har sirklet inn. Personlig har jeg et Nikon D70 og et Dimage Z3. Jeg valgte Z3'en på grunn av antishake funksjonen, og at den er helt utrolig rask på de fleste felter, spesielt AF og zoom. Jeg har også testet S5500 og forgjengeren S5000, må si jeg liker dem godt også. Men har en først prøvd et kamera med antishake tror jeg ikke det er noen vei tilbake. Det er revolusjonerende. Og folk jeg kjenner som nå har kjøpt nye KM Dynax 7D er helfrelste. Det åpner for en helt ny måte å ta bilder på med hensyn til lengre lukkertider (håndholdt) og få skarpe fine bilder. Jeg råder deg til å lese alt av tester og erfaringer som er gjort på disse kameraene. Den testen jeg er mest enig med, og som er den mest seriøse hittil angående Dimage Z3 finner du på www.digit.no

 

- Jeg har ikke angret en dag på at jeg skaffet meg Z3, det er et fin fint supplementkamera til D70. Og btw, hvis du vil ha kameraet i sort finish (som egentlig ikke er ment for det europeiske markedet) har jeg nå sett flere som selger det her i Norge. Til eksempel Japan Photo på Sandvika Storsenter.

 

Lykke til med valget.

 

-Peter-

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg det samme dilemma, valget var mellom s5500 og z3, men til slutt valgte jeg s5500. Dette valget har jeg ikke angret på, selv om jeg bare har hatt den i ca en mnd. Og ikke fått "testet" det skikkelig enda.

 

Du sier at du liker å ta macro bilder, og det er kanskje en svakhet s5500 har, bildene blir liksom aldri helt skarpe. Antishake funksjonen mangler også, og siden du liker å ta bilder av ting i fart, med en del zoom. Så er antishake et klart fordel.

Bortsett fra disse tingene så er s5500 mye kamera for pengene.

 

Så da er det bare å lese alle testene du kommer over, kanskje også få prøvd begge kamerane, før du bestemmer deg. Du vil uansett ende opp med ett bra valg. Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Takk for pointers. På mange måter har jeg mest lyst på S5500,men det virker som DiMage har de funksjonene og egenskapene jeg er ute etter.

 

Z3 ser også litt spaca ut og har en ganske liten LCD sjerm. Men det er jo forsåvitt ikke SÅ viktig.

 

Skulle ønske det var en måte å kombinere funksjonene til Z3 med utseende til S550 så hadde jeg blitt 100 % fordøyd..

 

 

Men en kan vel ikke få alt en peker på heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...