MoNoXiDe Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 (endret) Tror det er kovedkortet som er problemet, eller kanskje ikke. Det som er problemet er at jeg har bygget 1 pc til mine 2 sønner på henholdsvis 3 og 5 år (Den som tidlig krøkes i pc'ens verden ). Den består av Intel Celeron 2.0 GHz Boxed PC400 Socket PGA478 128KB cache, Abit VT7 HK, DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) + diverse andre ting (dvd brenner, floppy, Lydkort hercules 7.1 og 40 gb HD.) Mitt problem er at hver gang jeg setter 1 skjermkort i AGP porten, så starter PC'en opp første gang, men ikke hvis jeg forsøker etterpå (ved resett, avslutt osv..) Jeg har nå prøvd et Sapphire Radeon 8500 og et GF4 Ti4800 skjerm kort, med nøyaktig samme resultat. På Ti4800 kortet vil ikke en gang vifta starte. Det jeg tror kan være problemet er at HK ikke støtter AGP 3.3v. Det støtter bare 0.8 og 1.5v. Er det noen som kan bekrefte dette? Er mine 2 skjerm kort AGP 3.3v? Btw, har oppdatert til siste HK bios.. Edit 3: Har prøvd begge skjermkort på andre pc'er, funker som 1 drøm... Hvis mine anntakelser stemmer, hvilket skjerm kort bør jeg kjøpe? Trenger ikke være noe fancy (skal bare kjøre byggmester bob, Thomas toget o.l. spill) Får jeg tak i AGP 1.5v skjerm kort eller er det avleggs? Holder det at jeg går for 1 PCI skjerm kort? Min sønn på 5 år begynner snart å hate pc, OG det er ikke bra når han har 1 PC freak av en far.. Her var det mange spørsmål..... Håper jeg kan få noen fornuftige svar. Edit: Fant denne linken som sa hvilke skjermkort som var AGP 1.5v, og begge mine var jo det... http://store.yahoo.com/directron/15agpguide.html Urk, ser rett og slett ut som om AGP porten er (halveis herpa)... Fatter ingenting... Kjøpte det på Komplett for 1 uke siden, må vel være garanti sak hvis det er herpa...eller? Eller er det noen bios settinger som jeg ikke har fått med meg? Edit 2: Glemte å si at jeg har 400W PSU, så det skal ikke være noe problem.. HJELP!!!!! Endret 14. desember 2004 av MoNoXiDe
tjaa Skrevet 14. desember 2004 Skrevet 14. desember 2004 Test report viser at VT7 er testa OK med begge skjermkorta du bruker. Ta ut lydkortet. Prøv i Bios å disable 'fast write' evt. disable Video/ Bios cacheable. Poenget er å senke tempo for å se om AGP henger med Har du granska agp-sloten med lupe - skal ikke store fnugget til før det skjærer seg. Børste med en pensel e.l. Prøvd PSU i annen maskin? Enablet ACPI i Bios og satt i 4-pin strømkontakten? Må skjermkortet taes ut for å få vellykket oppstart? Kan den kjøre Windows og andre programmer uten avbrudd? Er kondensatorene i orden?
MoNoXiDe Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Skrevet 15. desember 2004 Takk for forslag! Ta ut lydkortet. - Har prøvd å starte uten lydkort, same shit.. Prøv i Bios å disable 'fast write' evt. disable Video/ Bios cacheable. Poenget er å senke tempo for å se om AGP henger med - Har prøvd diverse i bios, men skal prøve litt til. Har du granska agp-sloten med lupe - skal ikke store fnugget til før det skjærer seg. Børste med en pensel e.l. - Kan ikke se noe? Prøvd PSU i annen maskin? - PSU er prøvd i annen maskin, funker fint. Enablet ACPI i Bios og satt i 4-pin strømkontakten? - Er ikke 4pins strømkontakt til skjerm kortene. Kun strøm til vifta fra skjermkort. Ehh, hva er ACPI.....? Må skjermkortet taes ut for å få vellykket oppstart? - Ja skjermkortet må tas ut og settes inn igjen for å få til ny oppstart. Kan den kjøre Windows og andre programmer uten avbrudd? - Ja, windos kjører stabilt når jeg først har fått det opp. Er kondensatorene i orden? - Kondensatorene ser ok? ut, men har da ikke allverdens peiling... Skal som sagt prøve meg litt mer i biosen, så vi får se......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå