Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch til bedrift 20 ansatte.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal ordne et nettverk for en bedrift, det er 20 arbeidere i bedriften alle skal ha hver sin pc. I tillegg kommer diverse servere++. Sitter nå og prøver å finne ut hvilken switch jeg skal kjøpe, men er ikke helt sikker. Hadde tenkt å gå for en HP switch siden disse har livstid garanti og er kjent for god kvalitet. Maskinene og serverne tenkte jeg å bestille fra Dell. Har dere forslag til andre løsninger? Er igrunn switchen jeg "sliter" mest med å finne ut av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cisco 2950 er meget god. Du kan jo gå på 3xxx-switchene også om du trenger sikkerhet.

Utelukkende Cisco her i gården.

Disse har jeg faktisk ikke sett noe på. Vurderer mest å kjøpe inn en 24p managable HP switch og noen småe 8 portere. Tror dere om dette? Vil spare mye kabel legging bry ved å gjøre dette vertfall...

Lenke til kommentar
det kunne vært fint å vite litt om hvike priser du må holde deg under, eller om pris er ingen hindring. og hvordan programvar du skal ha på servere, Ghost, sms eller ingen av delene. skal du ha 1-3 servere. Fint med litt mer fakta.

Priser har ikke så mye å si. Har ikke helt bestemt meg for hvor mange servere jeg skal ha eller programvaren til serverne. Skal se litt over programvaren produsenten av serverne jeg bestiller har :)

Lenke til kommentar
ikke ha små switcher i nettet ditt, dette skaper bry, gjør det ordentlig med en gang. det er mye lettere å feilsøke hvis du ikke har mange små svitcher ute i nettet, du får også bedre styring og fart.

Er klar over dette. Saken er den at nettverket skal bygges i et gammelt bygg som er av betong. Absolutt alle vegger, gulv og tak er i betong. Bravidia har fra før av lagt kabelbaner som jeg har tenkt å begnytte meg av. Disse banene tror jeg ikke er store nok til at 20tp kabler skal passere.

Lenke til kommentar

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33767

denne hvis du vill ha med magentment

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17774

denne hivs du ikke trenger management

 

Har testet ut begge og har kommet fram til at de har en utrolig god pris på hva du får.

Mitt råd er og kjøpe den øverste og kjøre 1000mb backbone.

 

Edit: Kjøp en core switch og heller strekk kabler fra denne og ut til rommene.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

Cisco har en kvalitet som er viden kjent. Det betyr ikke andre ikke kan matche, men du har en god garantert driftssikkerhet. I tillegg er kompetanse på Cisco noe som teller godt i arbeidsmarkedet.

 

På serversiden er det vanskelig å anbefale noe uten å vite hva dere skal kjøre, men jeg synes det er trygghet i å ha minst 2 identiske servere (hardwaremessig). Dette reduserer kostnadene på delelageret (må ha litt liggende i tilfelle ting ryker), samt at du har muligheten til å kjøre alt over på en server skulle krisen være ute. I tillegg er det langt enklere for deg som administrator om maskinene er identiske.

Selv om dere ikke skulle trenge mer enn 1 server vil jeg likevel anbefale å ta den ekstra investeringen og ha 2. Dette gir stor driftssikkerhet (går den eneste serveren ned sitter 50 brukere uten arbeid noe som er DYRT!) i tillegg til at du får maskinkraft til overs (som kommer hendig med, tro meg).

 

Her jeg jobber ble det investert i nytt i '98 og siden da har ingen rørt ting. Da NetWare 4.11-serveren(!) tryna i forrige uke var det total krise og ingen fikk jobbet på 3 dager. Sånnt er ikke holdbart. (Siden jeg bare har vært her en måned var det ikke min feil!)

Endret av tyldum
Lenke til kommentar
http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33767

denne hvis du vill ha med magentment

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=17774

denne hivs du ikke trenger management

 

Har testet ut begge og har kommet fram til at de har en utrolig god pris på hva du får.

Mitt råd er og kjøpe den øverste og kjøre 1000mb backbone.

 

Edit: Kjøp en core switch og heller strekk kabler fra denne og ut til rommene.

Har sett på førstnevnte switch. Grunnen til at jeg ønsker å benytte HP er at de kjører med livstidsgaranti på switchene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...