Gå til innhold

Abit KV8 Pro-3rd Eye Mainboard /feil med løsning?


husmann

Anbefalte innlegg

Ser at flere har hatt problemer med Abit KV8 hovedkort. Det har jeg også til gangs og i går var jeg til og med av gårde for å få tak i ny bios ettersom pc'n døde under installasjon når jeg satte parametre i bios'en. Trodde derfor at bios'en ble korrupt. Det viste seg at bios'en var det ingenting i veien med - og jeg fikk meg en kjøretur på nesten 30 mil til ingen nytte. Så dro jeg til en venn som har god greie på oc'er og jeg tenkte vi to sammen må klare litt mer.

 

Har jobbet mned industripc'er i mange år og bygd ganske mange pc'er selv så en smule erfaring har jeg.

 

På kortet er det et display som viser feilkoder. Feilen på mitt kort artet seg slik at feilkoden som kom opp var enten 01 først og så 04. Det "fine" med koden 04 er at den koden ikke står i "boka". Lyden pc'en ga fra seg var som om det var feil med minnebrikker, men etter å ha kontaktet support på Komplett og to andre steder fikk jeg beskjed om at "feil med minnebrikker" - glem det.

 

I går kveld fant vi en nettside som het troubleshooting Abits-cards - og hva sto det der - jo at det var et velkjent problem på Abits KV8-kort og endel andre (som Abit ikke innrømmet!) at når kjølingribbene til prosessoren ble strammet til så leste ikke hovedkortet minnebrikkene(mine er=Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB[2x512MB]) på midten. Kortet ble for stramt og bøyde seg litt. Så etter mye feiling og prøving fikk vi det til å funke av og til. Etter urolig mye knot ente vi opp med å bytte minnebrikker (som var HELT LIKE) med en annen pc - og da fungerte det helt perle.

 

Konklusjon - det var ikke feil med bios, slett ikke med minnebrikker, men hovedkortet. Strammingen til prosessoren gjør at minnebrikkene ikke kommer langt nok inn i slotene sine. Det som sto på Abit-siden vi fant var at strammingen på hovedkortet måtte gjøres på den siden som vendte vekk fra sloten til skjermkort, altså mot toppen av kortet hvor det er kortest vei til kanten. Hvis du prøver dette selv - vær forsikig så du ikke ødelegget prosessoren uten kjøling. Dessuten kan du evt under utprøving prøve å løsne noen skruer i kabinettfestene. Prøv også å bytt om/stikk inn minnebrikker flere ganger.

 

Håper dette hjelper deg og får du det ikke til er det vel bare å sende i retur. Jeg skal iallefall sende denne meldingen både til support på Komplett og de andre stedene jeg var innom. Litt dårlig at de ikke klarte å hjelpe meg/oss bedre på vei. Nesten som å ha bilen på verksted - "oh, nei - DENNE type feil har jeg aldri hørt om før................." Lykke til :thumbup:

 

Sjekk også denne: Via Arena - feil på Abit

Endret av husmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres fantastisk ut! Takk skal du ha! Jeg har AKKURAT samme problem virker det som. Men du kom deg inn i bios ser jeg. Jeg har ikke hatt så mye som et blink på skjermen.

 

Jeg får også kodene 01 og 04, og ja (!), det står ingenting om kode 04 i min manual heller (KV8 pro). Det kommer et par koder raskt før 04 (C1 og F1 tror jeg).

 

Hvordan kunne komplett ++ si så sikkert at det ikke var RAMen som ikke var kompatibel med hovedkortet?

 

Jeg har forresten identiske minnebrikker som deg og en AMD 64 3000+ CPU.

 

Jeg har fra starten av festet CPU-kjøler på den måten du beskriver som riktig. Kanskje jeg skal snu den :) Jeg har også tatt ut og satt inn RAM-brikkene utallige ganger + at jeg har skrudd HK fast med bare 2 skruer for øyeblikket.

 

Kanskje HK er ødelagt da...

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått maskinen til å starte etter MYE om og men de siste 10 dagene. Etter at "husmann" tipset meg om hva som kunne være feil, var PC'n fiksa på 123.

 

Jeg vil tro at det som var problemet med våre HK gjelder mange andre og ikke nødvendigvis bare på ABIT-kort.

 

Hele problemet ligger i at våre HK er BØYELIGE. Når du setter i RAM på HK, begge låsene klikker fint på plass og du tror alt er bare velstand, så er det ikke det. RAM-brikken har ikke kommet skikkelig ned i slotten på midten av brikken fordi HK gir litt etter når du presser ned (lang avstand til støtteskruer på midten av RAM-slottene). Dette klarer du muligens ikke å se, det klarte ikke jeg i alle fall.

 

Det jeg måtte gjøre for å få begge RAM-brikkene skikkelig ned i slotten var å skru ut HK og presse inn RAM-brikkene samtidig som jeg støttet handa under HK. Dermed kom RAM-brikkene så langt inn i f...skapet som de aldri hadde vært før :D

 

Husmann nevner at det er strammingen til prosessorkjøleren som er årsaken. Det er godt mulig at det kan ha litt å si men stramming blir det uansett hvilken vei du setter den. Jeg satte strammeklemma på siden som vendte mot skjermkortet og fikk det til å fungere.

 

Jeg brukte forøvrig litt makt for å få brikkene helt inn...

 

Håper dette kan hjelpe noen!

Lenke til kommentar

Skulle tro at Bærger og jeg hadde samme problem ja - og akkurat samme erfaringer - og til slutt samme løsning på problemet. Eneste forskjell på hans og mitt oppsett er prosessoren, jeg har en AMD 64 3200+ mot hans AMD 64 3000+.

 

Jeg/vi brukte også nokså mye makt for å få RAM-brikkene langt nok inn - og det kan jo være litt dristig. Jeg la kanskje litt for mye vekt på strammingen til prosessoren i forhold til det å få på plass RAM-brikkene riktig. Uansett har vi nå begge fått det til å virke - og det er helt sikkert mange som kommer til å få samme problemer som oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...