Gå til innhold

PENTAX dslr nytt


Anbefalte innlegg

Nå håper jeg virkelig de justerer ned prisen på istDS så den blir en reell konkurrent til det nye EOS 350D. Hvis ikke de senker prisen blir det et lett valg for meg, samme hvor lyst jeg har på Pentax dessverre. 1500,- mer koster det nemlig akkurat nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært innom noen butikker og fått testet *ist DS noen ganger sammen med D70. Må si at det er markant forskjell i hastighet på autofokus.

 

En ting som jeg syns er merkelig er at selv om jeg har funnet fokus, slipper opp utløseren og fokuserer igjen på samme sted så skal den gjennom den samme fokusereingsprosedyren. Objektivet skrus (fokuserer) fram og tilbake og kanskje fram igjen (virker som den søker i hele området igjen og ofte ikke helt klarer å bestemme seg for om den har funnet fokus). Dette tar tid. Skulle tro at den kunne fokusere rasker når en trykker utløserer gang nr. 2 på samme sted?

 

Dessuten testet jeg ut seriebildefunksjonen. Veldig ofte må den korrigerer fokusen mellom bildene. Dette reduserer antall bilder i sekundet betraktelig. Mulig dette problemet blir mindre utendørs eller med veldig god lys. Jeg testet som sagt kameraet inne i noen butikker.

 

Mulig autofokusen er veldig presis og nøyaktig, men må si det er irriterende når den er så treg. Har kompaktkamera med raskere (trolig ikke bedre) autofokus.

 

Det skal sies at jeg ikke er sikker på om dette har noe med instillinger å gjøre, men jeg testet ut med forskellige lysmålingsmetoder og autofokusområdet uten at det så ut til å rette opp "problemet".

 

Noen av dere som eier kameraet som har bedre erfaringer enn mine "tester" i butikk??

 

El chico

Endret av El chico
Lenke til kommentar
Har vært innom noen butikker og fått testet *ist DS noen ganger sammen med D70. Må si at det er markant forskjell i hastighet på autofokus.

 

En ting som jeg syns er merkelig er at selv om jeg har funnet fokus, slipper opp utløseren og fokuserer igjen på samme sted så skal den gjennom den samme fokusereingsprosedyren. Objektivet skrus (fokuserer) fram og tilbake og kanskje fram igjen (virker som den søker i hele området igjen og ofte ikke helt klarer å bestemme seg for om den har funnet fokus). Dette tar tid. Skulle tro at den kunne fokusere rasker når en trykker utløserer gang nr. 2 på samme sted?

 

Dessuten testet jeg ut seriebildefunksjonen. Veldig ofte må den korrigerer fokusen mellom bildene. Dette reduserer antall bilder i sekundet betraktelig. Mulig dette problemet blir mindre utendørs eller med veldig god lys. Jeg testet som sagt kameraet inne i noen butikker.

 

Mulig autofokusen er veldig presis og nøyaktig, men må si det er irriterende når den er så treg. Har kompaktkamera med raskere (trolig ikke bedre) autofokus.

 

Det skal sies at jeg ikke er sikker på om dette har noe med instillinger å gjøre, men jeg testet ut med forskellige lysmålingsmetoder og autofokusområdet uten at det så ut til å rette opp "problemet".

 

Noen av dere som eier kameraet som har bedre erfaringer enn mine "tester" i butikk??

 

El chico

Jeg er vel ingen avansert bruker av PENTAX *istDS, i et hvertfall ikke foreløpig. Har ikke satt meg ned og systematisert "hva skjer når....", hvilket jeg vel egentlig burde ta meg selv i nakken og gjøre. Jeg har bare simpelthen tatt kameraet i bruk, og der hvor "intuisjonen" har sviktet for meg har jeg lest litt i bruksanvisningen. Jeg er også sånn: "..... når intet annet virker, les bruksanvisningen..". :)

 

Allikevel er jeg noe forbauset over din erfaring. Til tider har jeg funnet autofokusen til å være utrolig velfungerende. Eksempel: jeg har en papegøye som er veldig nysgjerrig på hva jeg fikler med når jeg har kameraet mellom hendene. Han kan sitte i treet sitt et par meter fra meg. Så retter jeg kameraet mot ham, da skal han være der ting skjer - han flyr rett mot meg. Jeg er imponert over kameraet "som fanger fuglen i flukten midt i mot". Det er neimen ikke så lange tiden autookusen har her!

 

Jeg kan ikke annet enn vise til testene som du finner linker til her på denne tråden. Selv har jeg akkurat kjøpt Fotografi nr. 1 2005, der sies det i testen at PENTAX *istDS ikke er så raskt som NIKON D70. Men totalt sett sier Toralf Sandåker som tester kameraet i Fotografi, "...Om vi vil erklære Pentax eller Nikon som klassens vinner pr. i dag, avhenger av mest av om vi prioriterer hastighet eller bildekvalitet. Et jevnt løp....". Toralf Sandåker holder frem PENTAX *istDX som et "TOPP VALG".

 

Ellers finner du et saklig godt bruker miljø her: http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1036

 

Her finner du en kommentar til problemet: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=12201448

 

Sitat: ....I worried about the DS's low light performance before I bought it - so worried in fact, I also bought a Nikon D70 (on shop's ganrantee they will take back the one I do not find suitable).

 

Using their kit lens, under all lighting conditions, the D70 locks a bit faster than the DS, however, the DS is by no means slow,

 

To test it under extrem conditions, I used both to take pictures of my fish in a coral reef aquarium tank - moderate/ complex lighting with fast moving objects, the D70 is faster thant eh DS but the important thing I found - the D70 is not as accurate as the DS! It may report a positive lock, but 8 out of 10 pictures of my marine fish close up shots are out of focus. While teh DS, hunts a bit and is slower to report a positive lock on, yet most all pictures I take are in focus.

 

So there you do, (under these conditions), D70 maybe faster - because it's not as accurate as the DS!

 

So in the end, I took teh D70 back to the shop...

 

Jeg søkte på "speed of autofocus" og fikk opp dette: http://search.dpreview.com/forums/search.a...elds=all&page=1

 

Her finner du tilsammen 14 sider med referenser til innlegg hvor "speed of autofocus" er omtalt. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

The "Pancake" Pentax DA f2.8/40mm Limited lens

 

En test av dette objektivet finner du her http://www.dcviews.com/press/Pentax-DA-40.htm

 

Pentax-DA-40.jpg

 

With an ultra-thin "Pancake" design, this lens makes the *istDS look more like a "supersized" compact than a full grown SLR..

 

Testen oppsummeres slik ".....all test shots we took with this Pentax f2.8/40mm lens were extremely detailed and showed a nice, natural rendition of colours. Contrast was superb and what little softness there was in the extreme corners of the image disappeared when stopping down a bit. There is some very slight barrel distortion, but it is so minimal that you will barely notice it in day to day photography. Vignetting and chromatic aberration are kept well under control and we have to conclude that this Pentax f2.8/40mm Limited is a welcome addition to the digital range of Pentax lenses already on the market.

 

Listepris for Pentax DA f2,8/40 hos den norske importørene er kr. 3.100,-.

 

En liten digresjon: I prislisten av 1. mars figurerer objektivet Pentax DA zoom 50 - 200 f:4.0 - 5.6 ED som NYHET uten at pris er nevnt. Spennende å få se hva dette objektivet er god for og hva prisen blir..... :)

Lenke til kommentar

PENTAX DIGITAL DA-SERIES OBJEKTIV # 6 ANNOUNCED

 

Nytt objektiv PENTAX-DA 12mm-24mm F4 ED AL [iF] fra PENTAX. Zoom-området tilsvarer 18,5 til 37 mm i 35 mm formatet. :)

 

http://www.pentaximaging.com/footer/news_m...ticleId=6458799

 

 

SIXTH PENTAX DIGITAL DA-SERIES LENS ANNOUNCED

 

 

March 15, 2005

 

PENTAX DIGITAL DA-SERIES LENS ANNOUNCED

 

GOLDEN, CO (March 15, 2005)…PENTAX Imaging Company has announced yet another compact, lightweight, interchangeable zoom lens for exclusive use with PENTAX digital SLR cameras including the *ist D and the *ist DS digital SLRs. The smc PENTAX-DA 12mm-24mm F4 ED AL [iF] is the sixth DA-series lens offered by the photo manufacturer. The PENTAX-DA 12mm-24mm F4 ED AL [iF] will feature:

 

2X zoom coverage in the ultra-wide angle range with an angle of view from 99 degrees to 61 degrees (equivalent in focal length from 18.5mm to 37mm in the 35mm format) when mounted on the PENTAX *ist D or *ist DS digital SLR camera body

13-element/11-group optical construction incorporating ED (Extra-low Dispersion) and aspherical optical elements

The compact dimensions (diameter x length) of 3.3½ x 3.4½ (83.5mm x 87.5mm)

 

With Extra-low Dispersion (ED) glass lens element and two aspherical lens elements, the lens offers more true-to-life image reproduction. The image circle in DA-series lenses is designed to perfectly match the 23.5mm x 15.7mm size of the CCD used in PENTAX digital SLRs to optimize camera performance. The new design also contributes to a drastic reduction in size, weight and production cost, compared to 35mm-format counterparts with similar specifications.

Lenke til kommentar

Merkelig at ikke Pentax snart senker prisen på ist* DS. Med introduksjonen av 350D kit til ca 8200,- tetter det seg virkelig til. E300 kit får man nå til kr 7000, D70 kit 8990 og 300D kit til 6745,-. Til og med Konica-Minolta har senket prisen på Dynax 7D.. Ist* DS kit ligger på 9995,- og i tillegg må man ut med rundt 500 for en god lader/batterier. Kan virke som importøren(Fovi A/S) er altfor grådig...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pentax to Offer its Highly Acclaimed Entry Level Digital SLR, the *istDS, With Up To £100 Cashback

 

http://www.dpreview.com/news/0503/05033103...ax_cashback.asp

 

Pressemelding fra PENTAX UK:

 

31st March 2005 - Pentax is delighted to announce that its latest digital SLR, the *istDS, is, for a limited time only, available with up to £100 cashback. One of the markets smallest and lightest digital SLRs, the *istDS has won many plaudits since being introduced in November 2004. Lightweight, stylish, compact and yet packing all the functionality and optical excellence that you would expect from a Pentax, the sales promotion will see £100 cashback being offered on *ist DS with smc Pentax DA 18-55mm AL Lens and £50 cashback on *ist DS body only. The promotion runs from the 4th April 2005 through to the 31st May 2005 and can be redeemed at all participating retailers.

 

Despite its compact body, the *istDS assures outstanding image quality thanks to its 6.1 effective megapixels and Pentax-original image processing technology. It is designed to be compatible with Pentax's interchangeable lenses - both old and new - to meet a wide range of applications and maximise visual creativity. To further enhance consumer choice, Pentax recently released the camera in a sleek silver finish, alongside the existing black version.

 

Already very competitively priced at £700.00 (body only) and £799.99 (with smc 18-55mm DA lens), the cashback promotion effectively sees a further £100 pounds taken off the body plus lens package. In so doing, it serves to bring the power of digital SLR photography within further reach of those photographers who are looking to make the step up to the SLR format.

 

Consumers can redeem their cash directly from Pentax, with the mechanic included in the product packaging.

 

PENTAX Norge http://www.pentax.no har ikke rikket prisene siden introduksjonen av PENTAX *istDS i desember 2004.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Se innlegg skrevet 16/02/2005 : 17:53

 

Nytt objektiv SMC Pentax DA 50-200mm - nå i salg i Norge!

 

pentax_DA50-200mm_lens.jpg

 

Knapt er det å få ute i den store verden så kan du få det hos Foto & Video i Oslo - www.fotovideo.no - til prisen kr. 2.495,-.

 

Kamera PENTAX *istDS med objektivene DA 18 - 55mm og DA 50-200mm veier tilsammen ca. 1,1 kg. Omregnet til 35mm format dekker disse objektivene brennvidder fra 27 til 306 mm. :)

Lenke til kommentar
Se innlegg skrevet 16/02/2005 : 17:53

 

Nytt objektiv SMC Pentax DA 50-200mm - nå i salg i Norge!

 

(Bilde redigert bort)

 

Knapt er det å få ute i den store verden så kan du få det hos Foto & Video i Oslo - www.fotovideo.no - til prisen kr. 2.495,-.

 

Kamera PENTAX *istDS med objektivene DA 18 - 55mm og DA 50-200mm veier tilsammen ca. 1,1 kg. Omregnet til 35mm format dekker disse objektivene brennvidder fra 27 til 306 mm. :)

Hvis noen er interesert i brukerererfaringer på denne nye linsa finner du en god link med billedeksempler

her.

Dette er en mailingliste for Pentaxianere (jeg er selv medlem). Mye tullprat, men også mye kunnskap. Galningen er også uttrolig hjelpsomme.

 

Roter du rundt i arkivet vil du nok finne mere stoff om samme linse.

 

Et nytt hus er og på trappene. Navnet på dyret blir *ist DL, som blir en nedstrippa utgave av *ist Ds, men med større monitor (2,5 tommer). Prisen blir trolig noe lavere enn Ds.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
.../cameraraw/win/Camera_Raw_2_4_beta.zip
Jeg har prøvd beta 2,4 versjon for behandling av RAW filer fra *ist DS.

Camera Raw 3.1 — May 2005

 

ADVARSEL Pr. dags dato er det ikke support for PENTAX *istDS i Adobes Camera Raw 3.1

 

Foreløpig er det bare support for:

 

Canon EOS Rebel XT (EOS 350D/EOS Kiss Digital N)

Nikon D2X

Olympus EVOLT E-300

Olympus C-7070 Wide Zoom

 

 

Hvis du bruker versjon 3.1 til dine RAW filer fra PENTAX *istDS vil innstillingene i alle RAW-filene du har fra kamera sannsynligvis bli forandret.

 

Inntil Adobe gir support anbefales å bruke Camera Raw 2.4

 

Følg med her: http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Det ser ut til at jeg er den første som kan rapportere noen erfaring med Pentax *istDL. Jeg har hatt det kun et par uker, men har fått prøvd det på endel forskjellige forhold. Jeg kjøpte huset sammen med Sigma sitt 18-50 2,8 "digi"-objektiv hos Scandinavian Photo, og sparte med det antakelig omtrent 1000 kroner i forhold til å handle her i Norge.

På "generell" fotografering synes dette kameraet helt topp. Til macro fungerer det også perfekt både med det nevnte Sigma-objektivet som har ei nærgrense på 28 cm, og med mitt gamle 1:1 utstyr som består av ei Pentax SMC A 50 1,4 med en konverter av type Vivitar 2X Macro Teleconverter. For dyre-/fuglefotografering har jeg en Tokina 300 2,8 manuellfokus, men med Pentax sin 1,7X AF-konverter, så gir jo dette nå i praksis en 800mm AF med omtrent 3,5 full åpning. Den sistnevne ekvipasjen er ennå ikke prøvd ut under anstengte forhold, men prøveopptak lover bra. Det synes også som at brusnivå ved bruk av 3200ASA er akseptabelt, og da kan man jo kanskje oppnå hastigheter gode nok for håndholdt med en 800mm, og det er jo ikke hverdagskost.

Begge mine Pentax TTL-auto-blitzer ser ut til å fungere som de alltid har gjort

 

Så, - Pentax-entusiaster, - nå er det på tide å komme seg over på digital. Ditt gamle tilleggsutstyr kan du fortsatt bruke, og de funksjonsreduksjonene som har skjedd mellom *istDS og DL (for å få det ca. 500 kroner billigere) synes ikke å skape noe problem. Søkeren på DL er helt i verdensklasse, sjøl om et pisme er blitt byttet mot et speil.

*istDL får karakteren GODKJENT uten noen amnerkning fra meg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fandt tilfældigt denne artikel, som på udmærket vis opsummerer mulighederne for at bruge ældre optik på *istD, DS og DL:

http://www.digitalkamera.de/Tip/28/91.htm

(NB: siden er på tysk)

 

Som bekendt udmærker pentax DSLR sig ved at være nok de mest bagud-kompatible på markedet, når det gælder ældre optik. Det giver mulighed for at købe optisk fremragende optik til billige brugt-priser. Har selv investeret i et par brugte "glasperler".

 

MVH Lars

Lenke til kommentar
....hmmm... hva betyr så dette? Et japansk nettsted med en form for rangering av dslr's. #1 og gull medalje PENTAX *istDS, #2 og sølv Nikon D70, #3 og bronse Canon EOS 300D

 

http://www.yodobashi.com/enjoy_more/cm/cat_89/15317888.html

 

Noen språkmektige her som kan slå fast hva dette dreier seg om?

Det er bare salgstriks, der de har et slagord for hver modell.

Nr. 1 er nå byttet ut med Konica Minolta hvor de sier at linsen i hånda skjelver men det gjør ingenting. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...