Gå til innhold

Netverksproblemer i Mandrake 10.0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat lastet ned Mandrake, men jeg kommer meg ikke på nettet regner med at det er netverksproblemer (Netverkskortene mine er integrert i hovedkortet) En kammerat av meg har akkurat innstalert Mandrake, bare at hos han funket nettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har akkurat lastet ned Mandrake, men jeg kommer meg ikke på nettet regner med at det er netverksproblemer (Netverkskortene mine er integrert i hovedkortet) En kammerat av meg har akkurat innstalert Mandrake, bare at hos han funket nettet.

Du kan prøve å gå inn i Mandrake Control Center, velge network og gå gjennom oppsettet på nytt.

Skrevet

Hm. Jeg prøvde på nytt, men ser ikke ut til å hjelpe. Er ikke sikker på at jeg gjør det rett da, er jo helt grønn i linux. Men det første som skjedde når jeg logget på var at hele systemet hang seg opp. Det har sjedd noen ganger før, en gang når jeg skulle innstalere et program, å en gang når jeg skulle gå gjennom netverksguiden sånn som nå.

Skrevet

Okey, kanskje spørsmålet burde vore stilt før.

Er det å få kontakt med internett som er problemet, eller funker ikkje nettverket heller?

Ta ein "ifconfig" som rootog sjekk om du har ethX (f.eks eth0).

Skrevet
Jeg har tele2 (1024/128).

Skal sjekke kommandoene, men må inn i linux først.

Rart, Tele2 har alltid fungert prikkfritt her. Er vel noe galt med nettverkskortet ditt, da.

Skrevet

Du må ikke aktivere nettverkskortet da? I Mandrake så finnes det sikkert et grafisk grensesnitt hvor du kan sjekke innstillingene? Sjekk om du finner noe der som omhandler aktivering av nettverkskortet.

For å logge inn som root:

Logg først inn som deg selv (regner med at maskinen booter direkte opp i X), og trykk Ctrl+Alt+F2. (Ctrl+Alt+F7 for å komme tilbake til X)

Lenge siden jeg testa Mandrake, men jeg mener å huske jeg plundra med tilsvarende.

Skrevet

dette er jo et uber-enkelt/lettvint problem: men har du prøvd med 10.1? Kjernen har hoppet fra 2.6.3 til 2.6.8, og det er jo der driverstøtten er lagt inn :) Så det kan kanskje helpe å prøve med 10.1. Du kan enten ta en liveupgrade via ftp, eller ved å laste ned CDer/DVD.

Skrevet
Jeg skal prøve å laste ned v10.1,det er ennå en beta men det kan være det samme så lenge jeg får nettet til å virke.

10.1 har vel vært stable i flere måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...