Gå til innhold

PSU "overvåkings-program" ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig kjøpt meg ny PC som har følgende komponenter i seg;

 

MSI K8N Neo Platinum

AMD 64 3200+

Western Digital 80 GB IDE

Western Digital 80 GB IDE

Western Digital 200 GB S-ATA

ATI Radeon x800 PRO

Targan 380w PSU

 

4 stk 80mm vifter og 2 stk kalde katoder.

 

Det som er tingen er at jeg har bestillt meg enda en 200GB S-ATA disk, og lurer på om det finnes noe program jeg kan "overvåke" PSU'en min med.

Evt. følge med på om den klarer å gi strøm til alle komponentene mine.

 

Dette fordi jeg har hørt at hvis en HDD ikke får nok strøm kan den ta alvorlig skade av dette.

 

Ikke flame meg, jeg er ingen Hardware guru :hmm:

Med Vennlig Hilsen

Christer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare litt sånn delvis på ditt spm, hardware monitor skal kunne se spennings nivåene, strøm nivåene vil kanskje ver litt vanskligt.

Og speedfan skal du og kunne bruke til og se spenningsnivåene, som feks +12v skal ligge på 12v +- et par %.

Eg har hatt litt problem med for masse komponenter i pcen, men det har ikke skada harddiskene etter det eg har merka, kanskje over lang tid vil det. men pcen hadde problem med og skru seg på om spnninga var for lav.

Lenke til kommentar
Tror ikke det finnes noe slags software for å overvåke selve PSU'n, Men... Du kan sjekke alle komponentene og se hvor mye watt de max trekker ut av strøm kilden, plusse sammen dette, og sjekke om det overstiger max effekten til PSU'n...

Det står jo på de fleste komponenter kor masse A(Amperé) dei bruker så kan du rekne ut kor masse A den gir på 12v feks og finne ut om det blir for masse, men tongvint måte. Det er vel spenningsnivåene som er viktigst. så med speedfan og hardware monitor kan du sjå det. Ligg dei litt over er det ingen problem, heller ikkje under, men ikkje for masse under.

 

-OxBoW-

Ein del nynorsk\bokmål feil kanskje, dårlig uvane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...