Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN, XP og Smoothwall


Anbefalte innlegg

Jeg prøver meg igjen. Bare for å ha det sagt så har jeg kikket gjennom både google og andre tråder her på forumet uten hell.

 

Jeg sitter i et LAN (8 maskiner) med en Smoothwall-brannmur, med alle de seneste oppdateringer. Har et ADSL-abonnement fra Telenor. Jeg og en annen, som ikke er på mitt LAN, ønsker å opprette en VPN mellom oss. Han har et ADSL-abonnement fra Bluecom og ingen brannmur. Har prøvd å bruke den innebygde VPN-funksjoenen i XP, men uten hell. I det hele tatt så er jeg tvil om hvilken IP jeg skal bruke. Smoothwallserveren har jo sin internett-IP, og på min maskin får jeg jo en klassisk 192.168.1.x - adresse.

 

I det hele tatt: hvordan går jeg frem?

Hvilken IP-adresse skal jeg bruke? Må jeg forandre på innstillinger i Smoothwall? Jeg kikket på VPN-tab'en i SW, men ble ikke særlig klok av dette.

 

For å si det rett ut. Nå føler jeg meg skikkelig grønn og trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

 

Du setter opp en VPN server på LAN'et ditt. Den IP addressen den eksterne klienten kobler seg opp mot er den IP adressen som du har mot din ISP (firewallen). NAT sørger for at pakkene kommer dit de skal.

 

Hva slags firewall som brukes er ikke så viktig, men det kan tenkes at den må stilles inn til å la VPN trafikk slippe igjennom. Har desverre ikke brukt smoothwall før, så der har jeg ikke peiling...

 

Hvordan har du gått frem? Har du satt opp en VPN server på en XP maskin? Hva slags os kjører klienten?

Lenke til kommentar

kenneth er inne på noe her.

 

XP som w2k skal ha muligheten til EN innkommende dial-up. F.eks. en VPN link. Regner med at det er satt opp riktig.

 

Den FW som er på VPN serverens side må hå åpnet for VPN trafikk og forwarde port 1723/PPTP eller 1701/L2TP til "LAN" IP-adressen til serveren. Klienten skal da "ringe opp" din eksterne/WAN IP adresse.

 

Har ikke prøvd dette selv men teoretiskt sett skal det være så enkelt. Rett meg noen hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-03 14:41, kenneth skrev:


Hvordan har du gått frem? Har du satt opp en VPN server på en XP maskin? Hva slags os kjører klienten?


 

 

Vi kjører begge XP. Alt vi har gjort er å bruke Network Wizard, valgt VPN og fulgt anvisningene derifra. Prøvde med det vi hadde av IP'er, da jeg var i tvil om hvilke som var nødvendige

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...