Gå til innhold

Ekstra lys til Sony DCR-HC40


Anbefalte innlegg

Har et Sony DCR-HC40 kamera som jeg stort sett er fornøyd med. Men innendørs i normal til dårlig belysning blir fargene blasse. Kameraet har en såkalt "intelligent accessory shoe" som gjør det mulig å sette på ekstra lys. Men de lyskildene jeg har klart å spore opp er på bare 3W. Kan det være noen hjelp i det? Med høyere effekt blir selvsagt batteriet fortere tomt, men hva med lyskilder med eget batteri? Noen som har erfaring? Andre ting jeg kan gjøre for å bedre fargegjengivelsen innendørs?

 

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Jeg bruker Sony sitt HVL-20DM lys. Dette er en liten kaster på 10/20 watt. Den bruker eksternt batteri i form av Sony sine kamerabatterier. Det kan bli litt dyrt, men alt kommer an på hvor stort omfang filmingen din angår. Du kan velge mellom å bruke 10 eller 20 watt, avhengig i hvor mye lys du trenger. 20 watt gir meget godt lys, men for å kunne bruke 20 watt må du bruke et større batteri enn de vanlige som følger med kameraet. De varer ikke all verdens av tid før batteriet må lades på nytt. Disse lysene egner seg for mer eller mindre reportasje-filming osv hvor personen(e) som filmes ikke ser direkte inn i kameraet. Gjør man det vil man lett bli blendet av det sterke lyset.

 

Jeg vet det finnes andre lys til kamera som bruker eksterne batterier (i form av Lr6/AA batterier), men har ikke noe erfaring med de. Dette er som regel uorginale merker og relativt billige.

 

Jeg bruker mitt lys med en videobracket. En forlengelsesarm som jeg fester til kameraets skruefeste på undersiden. Denne braketten fungerer da som en arm som strekker lyset ut på siden (istedenfor på toppen av kameraet ) og muligjør at du kan bruke mikrofon samtidig pluss at lyset virker litt mer naturlig på objektiv du filmer.

 

For anbefaling vil jeg sette min stemme på lys med ekstern strøm. Lys suger utrolig mye strøm og vil reduserer kameraets batteritid drastisk. Selv med 3 watt. Og hvis du da i tillegg har et vanlig batteri som varer ca 90min uten lys så er blir det ikke mye filming igjen.

 

:)

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar!

Hvis 10/20W gjør at man lett blir blendet vil det kanskje være tilstrekkelig med 3W for opptak innendørs i rom som er opplyst av vanlige lyspærer og avstanden ikke er større enn 3-4m. Tenker på opptak av familie etc. innendørs i normalt opplyste rom. Har lest noen brukerkommentarer på Sony HVLS3D 3W og noen er fornøyd, andre mener at Sony bør stoppe salget...

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg skal ikke uttale meg om akkurat den med 3watt siden jeg ikke har prøvd den. Men hvis du skal bruke den til vanlig familiefilming så holder den nok til det. Men da ville jeg kanskje letet etter andre uorginale med tanke på pris. Men husk, den sluker batteri så jeg ville kanskje kjøpt meg et av de største batteriene til kameraet ditt (med mindre du har det fra før).

 

Lykke til med kjøping og filming :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...