Gå til innhold

Oppstartsproblemer med "eldre" pc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en "eldre" Carat pc med MSI K7T Pro Ver:1 og AMD CPU. Frekvensen på CPU vet jeg ikke. Når jeg trykker startknappen starter kjøelvifta på CPU og vifta i strømforsyninga. Det er alt som skjer - ingen signaler til skjerm, så det ser ut som bios ikke starter. Det jeg har gjort: Demontert alt, satt inn del for del med prøvestart etter hver montert del - samme resultat med bare kortet som med alle deler montert. Plugget i PC Analyzer og fikk koden FF. Det hendte av og til at maskina startet, men nå er det en god del trykk på startknappen siden. Ser ut som den ikke vil mer. Noen forslag til hva den kan være. Når den var oppe og gikk så ble den scannet for virus o.l. og disse ble fjernet - men jeg ble ikke overbevist om at alt var borte - kan virus ha gjort noe i bios? Hvilken mulighet har jeg til å gjøre noe i bios uten å få fyr på pc?

Venter tålmodig på noen gode ideer fra guruene på forumet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har en "eldre" Carat pc med MSI K7T Pro Ver:1 og AMD CPU. Frekvensen på CPU vet jeg ikke. Når jeg trykker startknappen starter kjøelvifta på CPU og vifta i strømforsyninga. Det er alt som skjer - ingen signaler til skjerm, så det ser ut som bios ikke starter. Det jeg har gjort: Demontert alt, satt inn del for del med prøvestart etter hver montert del - samme resultat med bare kortet som med alle deler montert. Plugget i PC Analyzer og fikk koden FF. Det hendte av og til at maskina startet, men nå er det en god del trykk på startknappen siden. Ser ut som den ikke vil mer. Noen forslag til hva den kan være. Når den var oppe og gikk så ble den scannet for virus o.l. og disse ble fjernet - men jeg ble ikke overbevist om at alt var borte - kan virus ha gjort noe i bios? Hvilken mulighet har jeg til å gjøre noe i bios uten å få fyr på pc?

Venter tålmodig på noen gode ideer fra guruene på forumet.

kan sette mange penger på det faktummet av hovedkortet ditt er deffekt.

det er et kjent problem med disse hovedkortene: kondensantorne rundt prosessoren er av dårlig kvalitet eller underdimensjonert og tar kvelden.

hvis du ser på disse kan du nok set at toppene på disse buler, eller kanskje er sprukket.

har vært borti flere tilfeller av dette med disse kortene. du har nok vært heldig som har hatt kortet så lenge.

Kjøp ny pc, eller nytt hk, hvis du får tak i et med sd-ram.

MVH

LiTe

Ps. sorry for de dårlige nyhetene.

Skrevet

Takk LiTe - du beholdt nok dine penger her.

Alle fire kondensatorene bulte og var sprukket i toppen. Gråter ikke for det, dette er hobby og jeg får sikkert tak i flere gamle pc'er utenom de tre jeg har nå.

Takk igjen, forumet er kjempebra :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...