Gå til innhold

Flash av BIOS -> Død


Anbefalte innlegg

Er det noe man kan gjøre hvis det skjer en feil under flashing av bios.

 

Hovedkortet mitt (signatur) har EZ-bios flash, noe som jeg ikke har vært boti før..

 

Men gjorde det som skulle gjøres.

 

legge .awd fil innpå en diskett, og flashe rett av disketten, uten å være nødt til å boote i dos.

 

Jeg flasha, og nå er maskina død.

Er det noe som kan gjørees nå? har hørt om å bytte bios brikke med et hvilket som helst HK for å kunne starte opp, og så bytte tilbake MENS maskina er på, for så å flashe biosen igjen.

 

Funker dette...eller noen andre råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-02 21:01, jevel skrev:

Hvis du hadde BIOS 1003 eller tidligere og brukte EZ flash, så har du nok badflasha BIOSen din. Det var en feil på EZ flash funskjonen på de tidlige BIOSene, noe du blir gjort meget oppmerksom på hvis du skal laste ned nyere BIOS.


-KJ


 

hællvette assa...skulle kjøpt Abit!!!

 

EZ flash my ass

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 21:46, HoVeSkOt skrev:


hællvette assa...skulle kjøpt Abit!!!


EZ flash my ass



 

Er kjempeEZ når det virker, dah.... Klart ASUS har sin del av skylda som gir ut noe som bugger, men uansett så bør man lese det som står i readme fila som ligger i zippen man laster ned fra ASUS.

 

-KJ

 

[ Denne Melding var redigert av: jevel på 2002-06-02 21:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 21:47, jevel skrev:

Quote:


Den 2002-06-02 21:46, HoVeSkOt skrev:


hællvette assa...skulle kjøpt Abit!!!


EZ flash my ass



 

Er kjempeEZ når det virker, dah.... Klart ASUS har sin del av skylda som gir ut noe som bugger, men uansett så bør man lese det som står i readme fila som ligger i zippen man laster ned fra ASUS.

 

-KJ

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: jevel på 2002-06-02 21:48 ]</font>

 

DET er problemet!! det var ikke med noen readme-fil..bare av33307.awd

 

http://download.asus.com.tw/mb_dl_menu.asp...=10&l3=18&mid=1

 

jævler

Lenke til kommentar

Et par tips fra en av Abit Vp6 sine forhandlere...

 

If this does not work the board is not toast.You can either call up the manufacturer and have them send you a new Bios chip for like 10 or 15$ or get a new Bios chip from a 3rd party Vendor. (I have killed many a Bios myself;) One person that has helped me out many times is Jack who runs http://www.badflash.com .If you do happen to kill your Bios and cannot recover it yourself Jack can either reflash your bad Bios chip or flash a brand new one and send it to you.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-03 00:44, Mio skrev:

Jeg bøsta biosen på et av hovedkortene mine.

Jeg fikk fiksa det for 150,- på komplett på liertoppen.

Så ikke kjøp helt nytt HK.


 

jeg burde jo få fiksa det GRATIS, siden det er en FEIL i biosen. (EZ flash)

 

Jeg har ikke fått noe advarsel om at det ikke gikk an.

 

Skal ringe komplett i morra, tror dere jeg får gjort det gratis?

Lenke til kommentar

Har du kjøpt kortet hos komplett....?

hvis ikke tror jeg neppe du får gjort det gratis der, er ingen grunn til de egentlig skal ta bryderiet den som solgte deg kortet skal være pålagt.

Det du derimot sikkert kan få til er en grei avtale der du betaler for en times arbeid så foretar de reklamasjon overfor fabrikken og skifter brikken for deg.....

 

Blir vel litt som å reise på et annet verksted enn hvor man kjøpte bilen, og få de til å fikse feil som skal dekkes av fabrikk-garantien.....får ikke de til å gjøre det gratis....

Lenke til kommentar

Bytte BIOS brikke mens maskinen står på er fult mulig. Prøv å kontakte Komplett først!!! Ville bare si at det er mulig.

 

Hvis du er nødt til det, så gjør følgende. Lån en BIOS brikke fra et likt hovedkort, fest brikka veldig dårlig på ditt hovedkort og start opp. Du fester kun brikka akkurat så godt at maskinen starter opp. Boot opp i DOS. Ta backup av brikka. Napp ut den brikka du lånte og sett inn din egen. Reflash fra DOS, og start PC på nytt.

 

Har gjort det 3 ganger selv, på to forskjellige hovedkort. Hovedkortene trenger ikke være identisk, men det må ha samme chipset. Hvis brikka du låner ikke er fra et identisk hovedkort så kan du droppe å ta backup av BIOS'en til den brikka du lånte. Da bør du laste ned din egen BIOS fra Internet.

 

Prøv å kontakte Komplett først hvis du er i tvil om hva du driver med!

Lenke til kommentar

Kom akkurat på at hovedkortene trenger ikke være like dersom du bruker det lånte hovedkortet til å flashe BIOS'en din. Da løsner du bare på BIOS-brikken, og starter opp maskinen i DOS (etter å ha lastet ned den riktige BIOS'en til ditt hovedkort selvfølgelig). Deretter napper du ut BIOS-brikka og flasher din på det lånte hovedkortet. Etter flashing så bytter du tilbake brikkene, og begge PC'ene skal virke.

 

Har benyttet denne metoden en gang også. Det spiller ingen rolle hvilket hovedkort som benyttes til å flashe BIOS'en. Pass på at hvis du bruker et gammelt hovedkort (Pentium MMX og nedover) så har noen av de en jumper for å velge mellom 5V og 12V på BIOS-brikka. De fleste nye BIOS brikker er 5V så sett ikke inn brikka med jumperen på 12V. Denne jumperen kan flyttes mens maskinen står på, men ikke mens det sitter en BIOS-brikke i sokkelen.

Lenke til kommentar

Jeg beskrev kanskje litt dårlig, men de to postene var to helt forskjellige måter å gjøre samme jobb på.

 

I den første så tar du en brikke fra et hovedkort og setter i det du vraka. Deretter starter du opp maskinen og bytter om brikkene. Flasher BIOS'en og restarter. Alt skal da være ok. I denne metoden så må hovedkortet du låner BIOS'en fra være likt, eller ha samme chipsett. Det må da være et ganske nytt et.

 

I den andre metoden så har du et gammelt eller et ukompatibelt hovedkort. Da kan du ikke starte opp din maskin ved å låne BIOS-brikka. Du kan derimot starte opp det andre hovedkortet. Bytt om brikkene og flash inn den BIOS'en som skal virke på ditt kort. Hvis du nå trykker på reset vil du se at dette hovedkortet er dødt. Bytter du om BIOS-brikkene skal derimot begge hovedkortene virke igjen. Forutsetningen for å benytte denne metoden er kun at brikkene er like. Her trenger du ikke ha chipset som er hverken like eller kompatible med hverandre.

 

Begge metodene gjør samme jobben, det er bare et spørsmål om hvilket hovedkort som skal gjøre selve flashe-jobben.

 

Bedre forklart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...