Gå til innhold

Verdier på lukkerhastighet......?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt et sony digitalcamera"dsc-p150

Er så langt fornyd med bildene når det står i modus "auto" men ønsker å finne ut av innstillinger.

Har lest me her om lukkerhastghet og blender.

 

Har blender 2.8 og 5.6 på dette camera, 2.8 slipper inn mest lys , så den skal vel brukes om kvelden og natten vil jeg tro, og 5.6 på dagen , er dette feil så koriger meg.

 

Lukerhastighet så har jeg fra det tregeste 30 til det kjappeste 1000, jeg har lest at i mørket kan man bruke fra 4 og opp til 30 og at 4 til 8 er normalt.

Men når skal jeg bruke de kjappere lukkerhastighetene , og hvorfor går det så høyt som til 1000(skal jeg noen gang bruke så kjapp lukkerhastighet) og hvor kjapp lukking bør jeg bruke på dagtid?.

 

Når jeg setter disse verdier så er det også noe som heter "ev" som sikkert skal gi meg en pekepinn på lukker og blender setingene mine. Den går fra -2.0 til +2.0

Bør den stå på 0 for at settingene mine skal være korekt?

 

Takker mye for svar , og gleder meg til å lese mere i dette forum.

 

Hilsen Audiofil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kjøpt et sony digitalcamera"dsc-p150

Er så langt fornyd med bildene når det står i modus "auto" men ønsker å finne ut av innstillinger.

Har lest me her om lukkerhastghet og blender.

 

Har blender 2.8 og 5.6 på dette camera, 2.8 slipper inn mest lys , så den skal vel brukes om kvelden og natten vil jeg tro, og 5.6 på dagen , er dette feil så koriger meg.

 

Lukerhastighet så har jeg fra det tregeste 30 til det kjappeste 1000, jeg har lest at i mørket kan man bruke fra 4 og opp til 30 og at 4 til 8 er normalt.

Men når skal jeg bruke de kjappere lukkerhastighetene , og hvorfor går det så høyt som til 1000(skal jeg noen gang bruke så kjapp lukkerhastighet) og hvor kjapp lukking bør jeg bruke på dagtid?.

 

Når jeg setter disse verdier så er det også noe som heter "ev" som sikkert skal gi meg en pekepinn på lukker og blender setingene mine. Den går fra -2.0 til +2.0

Bør den stå på 0 for at settingene mine skal være korekt?

 

Takker mye for svar , og gleder meg til å lese mere i dette forum.

 

Hilsen Audiofil.

Hei Audiofil. Optikk er noe mer matematisk linjært enn hva en opplever ved prøvelytting på hi-fi utstyr. Verdien blender 2,8 betyr at objektivets brennvidde er 2,8xdiameteren. Altså objektivets lysstyrke = Objektivets største diameter dividert på brennvidden. Det er derfor en vanligvis ser at lysstyrken reduseres på zoomobjektiver når du øker brennvidden (zoomer inn). Videre er det ofte ønskelig med mindre blender (høyere tall) hvis en fotograferer i sterkt lys, eller at en ønsker stor dybdeskarphet. Filmen eller bildebrikken skal imidlertid alltid ha akkurat riktig lysmengde som er den samme enten det er natt eller dag. Til å hjelpe oss har vi da blendertrinn og lukkerhastighettrinn. Disse går om hverandre slik at når du øker lukkerhastigheten med ett trinn, skal du sette ned blender ett trinn. Et vanlig bilde på dette kan være lukker: 4sek, 2sek, 1sek, 1/2sek 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000sek For blender er det fex: 2,8, 4, 5,6, 8, 11, 16. En normal lukkerhastighet å bruke er 1/125sek og blender 5,6 på en litt skyet dag og vi har 100 asa film. Hvis en da ønsker å viske bort bakgrunnen ved et portrett fex, går vi to trinn ned på blenderen, til 2,8. Da øker vi lukkerhastigheten to trinn til 1/500sek, og vi har samme lysmengde inn på bildemediet. Å velge rett krever lang erfaring eller lysmåler. Du vil se at lyset kl 17 er langt svakere enn kl13 på lysmåleren uten at du registrerer det med øyet. Nå har vel kameraet ditt automatikk så det vil velge riktig, somregel. I motlys kan du øke et til to trinn. Det samme ved store lyse flater ol. Valg av blender gjøres altså i tilegg til lysmengdejustering til å bestemme i hvor stort område motivet skal være i fokus. Du kan presse makroen betydelig ved å velge så liten blender som lyset tillater. Derved kan du komme enda et par cm nærmere. Valg av lukkerhastighet gjøres i tillegg til lysmengderegulering utfra hvor mye liv du vil ha i bildet. Du har 1/1000sek på kameraet ditt. Ved høylys dag kan det være lys nok til at du kan bruke dette. Da vil du fryse motivet. ting i bevegelse blir skarpe fordi de rekker ikke å bevege seg noe særlig på så kort tid. Forsøk å ta bilder av en fontene eller en foss på forskjellige lukkertider og se hvilke totalt forskjellige utrykk du kan få. Heldigvis kan en prøve og feile ubegrenset nå med digitalkamera. Det koster jo ingenting. Til alt overmål kan en se resultatet med det samme en kommer hjem. Vær forsiktig med å gjøre vurderinger utfra det du ser på skjermen på kameraet, den er ikke god nok uansett hvilket kamera du måtte ha.

Vet ikke om dette er svar på spørsmålene dine men det er egentlig det mest komprimerte en kan si om temaet hvis det skal sies noe i det hele tatt.

 

Lykke til med fotograferingen!

Hilsen Kleenex

Lenke til kommentar
Har blender 2.8 og 5.6 på dette camera, 2.8 slipper inn mest lys , så den skal vel brukes om kvelden og natten vil jeg tro

Større blenderåpning gir også mindre fokusdybde sånn at det er lettere å få bakgrunnen uskarp slik at motivet kommer bedre frem. Et kamera gir vanligvis skarpeste og beste bilder en plass mellom ytterpuktene på blenderåpningen.

 

 

Men når skal jeg bruke de kjappere lukkerhastighetene

Når du vil fryse raske bevegelser. Hvis noe beveger seg veldig raskt så er ikke engang 1/1000 sekund raskt nok til å få et 100% skarpt bilde. I andre tilfeller vil du ha bevegelsesuskarphet i bildet for å en følese av fart.

 

EV instllingen brukes til eksponeringskompensasjon. Hvis du tar bilder i motlys så kan et bilde bli undereksponert og du justerer EV oppover for å få et lysere bilde. Samme hvis du tar bildet av noe som er helt hvitt, da kan det bli overeksponert og du kan justere for at ikke motivet skal bli utbrent.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Glemte en viktig ting. Bruker du korte lukkertider har du også mer å gå på når det gjelder å holde kameraet stødig. Har du lang brennvidde (tele) er det enda viktigere å holde stødig. Tenk på rystelsene du ser når du ser i en sterk kikkert. Det er det samme for kameraet. Her er også det med dybdeskarphetsområdet som blir mindre jo mer du zoomer inn. Lysstyrken på objektivet minker ettersom vi zoomer inn (øker brennvidden), husk formelen.

Nå jobber egentlig teknikken mot oss fordi vi ønsker kort lukkertid når vi bruker tele for å unngå rystelser. Samtidig tilbyr objektivet mindre lysstyrke jo mer vi zoomer inn (høyere blendertall). Hvis du har sett pressefotografer og utstyret de har så ser du beviset på formelen. De har teleobjektiver som kan være både 15 og 20 cm i diameter med brennvidder på 3 - 500mm. Derved har de like god lysstyrke som et normalobjektiv.

 

Vennlig hilsen Kleenex

post-65-1102470572_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Når jeg setter disse verdier så er det også noe som heter "ev" som sikkert skal gi meg en pekepinn på lukker og blender setingene mine. Den går fra -2.0 til +2.0

Bør den stå på 0 for at settingene mine skal være korekt?

 

Ev er betegnelsen for bildes eksponering. Denne bruker du kort sagt til å gjøre bildene lysere eller mørkere. Jo høyre negative tall du setter, jo mørkre blir bilde. Jo høyre positive tall du setter jo lysere blir bildet. Som nevt er det alltid lurt sette den opp ett hakk eller flere (kommer an på kameraet) når man fotograferer i motlys. Da blir det så sterkt lys for kameraet, at mange kameraer undereksponerer. :thumbdown: Dette tror jeg er den enkleste måten jeg klarer å forklare dette på. Lykke til med fotograferingen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...