Gå til innhold

Hvilken Linux- versjon anbefales?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-06-02 18:10, SunChaser skrev:

Trykke på "install" hva kan gjørest enklere?


Poenget er at ikke alle er like rutinerte, flesteparten av databrukerne har vel aldri brukt noe annet enn windows, og vet ikke hva en kommandolinje er engang. Derfor kan det være lurt å begynne med en distro som gir dem en mykest mulig overgang til linux. Jeg har overhode ingen ønsker om å gjøre linux til windows, men det er mye å sette seg inn i på en gang, og jeg mener derfor det er bedre at brukerne får mulighet til å lære litt av gangen.

 

Redhat fikser det meste automatisk, det eneste som ofte skaper litt komplikasjoner for nybegynnere er partisjoneringen, men også denne er langt enklere i Redhat enn Slack hvor man må bruke fdisk.

 

Jeg skjønner i det hele tatt ikke hvordan du kan mene at slack er enklere å installere?

 

Og hva er det som gjør redhat til fjas, det har du enda ikke svart på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er i år 2002. Bootdisker er jo ikke akkurat så vedlig vanlig lenger. Og lage et par bootdisker er vell ikke så vansklig om du måtte det vell? Og velge tastatur i en meny, vor vanskeligt er det og styre i menyen med piltaster og trykke "enter" på den tastatur layouten du vil bruker? Er vel ingen som er så trege er det vell?

Lenke til kommentar

Er det virkelig nødvendig å la et så uskyldig spørsmål utvile seg til en distrowar av dimensjoner?

 

Noen kommer til å anbefale redhat, noen slackware. Vi får ha såpass tillit til de som leser dette forumet at de klarer å gjøre seg opp en mening uten at vi må henfalle til drittkasting oss imellom.

 

Les advocacy-howto'en folkens, der står det mye dere burde ta til dere!!!

 

http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Advocacy.html

Lenke til kommentar

"Hvilken distro er best?"

Dette er et spørsmål hvor svarene fort går over i en dum krangling mellom de som skal anbefale A eller B.

 

Kjenner du noen som bruker Linux?

Bruk da samme distro som vedkommende, det blir mye lettere å få hjelp fra vedkommende.

Sannsynlig for du låne CDene hos vedkommende da også.

 

Ellers så bruk en distro av nyest mulig dato. Personlig anbefaler jeg SuSE 8.0pro, men for all del så skal jeg ikke gå ut og skrike at den er mye betre en alle andre distroer.

 

En felles nevner for alle vanlige distroene er vel at de blir meir og meir lettere å komme inni og automagisk gjennkjenning av hardware blir bare betre og betre...

 

mvh

mk_initrd

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 13:48, SunChaser skrev:

The one and only Slackware. Gjør deg selv en tjeneste og styr unna mandrake, redhat og debian.


 

Hehe, skal være enig i det du sier om RH og Mandrake, men debian er på lik linje med slack.

 

Har selv brukt slack i over et år før jeg gikk over til debian for et par år siden, du har akkurat like god kontroll over systemet (sette opp ting som du selv ønsker, osv) + det geniale apt-get.

 

Dette er ikke en påstand, det er en erfaring.

Fordi om du skal ha full kontroll betyr ikke dette at det skal være en masete og langdryg affære og oppdatere systemet feks.

 

Slack er bra, men MIN og mange andre(som faktisk har brukt slack i lengre tid) sin mening er at debian er like så bra eller bedre!!

Lenke til kommentar

Mental note.. SunChaser duden får hvertfall ikke noe hjelp av meg, når han en gang måtte trenge det.

 

Vi kan vel få med at nyeste kjærne som følger med slackware 8.0 er 2.4.5, dette er ikke akkurat det beste utgangspunktet for en nybegynner, det første de da må gjøre er å oppgradere kjærnen, kanskje ikke så fryktelig lett for en uten linux erfaring.

 

Og har de lite peiling får de vel ikke valgt vekk 2.2.19 og ender opp med denne, hurra!

 

Slack er en alle tiders distro, men det er temmelig gjøk å sitte med denne på skrivebordet, greit nok du kan komme og skryte av det her, men herregud for arbeid for så lite.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-03 23:29, SunChaser skrev:

Hjelp av deg? Hehehe, "what a loss". Og du, samme f. hva kjerne som er med på distroene ass, kompilerer ny med en gang det er installert uansett. Er det første som blir gjort.

Og Slackware 8.1 er i RC2 nå, final er sikkert snart ute. Blir tidenes Slackware utslipp.


 

Så du kompilerte ny kjerne første gang du prøvde linux,

heh

 

Det var faktisk en nybegynner som startet denne tråden..

Lenke til kommentar

Tok ikke mange dagene før eg kompilerte min første kjærne nei, maks 1 uke. Og den funka. Var litt stor den første, men så satte eg meg ned og tok meg god tid til og gå gjennom alt og nappe vekk det som eg ikke trengde. Kernelene funka dem. Ikke noe "panic", boota glatt opp. Er ingen kunst og kompilere. Bare lese howto, så går det. Og har man da gjort det 1 gang, så er det lett som en plett den andre.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 02:14, SunChaser skrev:

Tok ikke mange dagene før eg kompilerte min første kjærne nei, maks 1 uke. Og den funka. Var litt stor den første, men så satte eg meg ned og tok meg god tid til og gå gjennom alt og nappe vekk det som eg ikke trengde. Kernelene funka dem. Ikke noe "panic", boota glatt opp. Er ingen kunst og kompilere. Bare lese howto, så går det. Og har man da gjort det 1 gang, så er det lett som en plett den andre.


Det er sant at man ikke må være Einstein for å kompilere en ny kernel, men spørsmålet er hvor mye data du kunne før du startet med slack. Kunne du noe unix på forhånd, hvis ikke hadde du brukt dos eller andre kommandobaserte os før? Kjenner nemlig flere som får helt fnatt bare av å se et terminalvindu :smile:

 

Det er det jeg mente i tidligere innlegg om å gi nye linux-brukere en myk overgang. Man har massevis av tid til å lære mer avanserte ting etterhvert, men mange vil gi opp fort hvis de ikke engang får til installasjonen. Og selv om jeg anbefaler en enkel distro for nybegynnere betyr de ikke at de må bruke den resten av livet. Man kan jo "avansere" til andre distroer seinere som Slack, Debian, Gentoo eller tilogmed LFS hvis man har litt tid til overs...

Lenke til kommentar

Tror nesten RAM (som faktisk startet denne tråden) har ramla av for lengst og sannsynligvis mer eller mindre driter i hele Linux nå :razz:

 

PS: har forresten bestilt meg FreeBSD 4.5 med manualer og hele pakka nå. Gleder meg.

 

[ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-06-04 03:00 ]

Lenke til kommentar

Stor underholdning å se hvordan de som i sterkest grad skjeller ut andre OS enn Linux i tillegg skjeller ut alle som ikke bruker samme distro som en selv.

 

Hver mann sitt OS tydeligvis...

 

Kult med slackware da, for da trenger man ikke å reboote noen gang uansett hva du gjøre av oppgraderinger og installasjoner (hvis jeg har forstått SunChaser rett da (eller kanskje den store kjeften hans beit over for mye i en annen tråd for litt siden - han har ihvertfall ikke vært mann nok til å kommentere det...))

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-06-04 03:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 03:02, Gabriel_X skrev:

Stor underholdning å se hvordan de som i sterkest grad skjeller ut andre OS enn Linux i tillegg skjeller ut alle som ikke bruker samme distro som en selv.


Hver mann sitt OS tydeligvis...


Kult med slackware da, for da trenger man ikke å reboote noen gang uansett hva du gjøre av oppgraderinger og installasjoner (hvis jeg har forstått SunChaser rett da (eller kanskje den store kjeften hans beit over for mye i en annen tråd for litt siden - han har ihvertfall ikke vært mann nok til å kommentere det...))



<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-06-04 03:03 ]</font>


 

Hehe, behøver ikke reboote når man bytter maskin en gang :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...