Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ip-en som aldri ville forsvinne...


Anbefalte innlegg

Hei

Til å begynne med må jeg bare si at nettverk er noe dritt. Det fungerer aldri. Og når man ringer til de såkalte "supportfolkene", gir de opp. Hva er vel da mer naturlig enn å spørre ekspertene i dette forumet?

 

Jeg holder på å koble opp en ps2 til internett. I teorien er dette ikke så veldig vanskelig, men som sagt, det er alltid noe tull med nettverk. Jeg skriver inn alle ip-adresser manuelt, og helt ser helt fint ut til jeg kjører diagnosetesten;"DNS-error". Jeg gikk så nærmere inn i feilrapporten fra diagnosetesten, og der ser jeg at playstationen min har satt den til 192.78.78.0. Jeg kan ikke fatte hva dette kommer av. Jeg har prøvd å slette innstillingene, og legge dem inn på nytt, og uansett hvordan jeg kobler (via router, eller direkte til ADSL-modem), får jeg opp samme IP-adresse, selv om den egentlig skulle ha vært 192.168.1.3. Noe sier meg da at feilen skulle ligge i ADSL-modemet, men det er bare tipping.

 

Noen som vet hvordan man kan løse dette nesten umulige problemet? Den første som greier det vil bli den uoffisjelle nettverks-kongen av HW.

Endret av DezTruckTor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Sjekk om ps2 satt opp til å finne DNS på egenhånd.

 

Hvis det er tilfelle, så er det logisk at den overstyrer dine manuelle innstillinger.

 

OBS:Jeg har ikke ps2 selv...

Prøvd både manuell og auto. Samme resultat.

Ref. første innlegg. Som regel fungerer nettverk helt utmerket. Så her tar du feil.

Ditt problem er vel heller at det er helt tilfeldig hvilke supprt-folk du får på telefonen, samt hva disse kan. Sjekk gjerne på utenlandske forum i tillegg, før du snakker med support her på berget.

 

Hadde dessuten vært OK å få et svar/konklusjon fra deg på forumet, slik at vi får vite hva som ble resultatet. Det er jo gjerne det vi alle er ute etter...

 

;)

Lenke til kommentar

Hehe...been there done that:)...men ikke med PS2, for det har jeg ikke. X-box derimot....

 

Kan virke som at noe har "låst" seg, og i de tilfellene (etter mye plundring) så pleier jeg å skru av ALT. Og la det være av i et minutt eller to før jeg prøver igjen. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sitti der og sagt til meg sjøl: Jeg slo av dritten, og slo den på igjen. Plutselig virka det!

 

Men dette har du muligens testa?

Lenke til kommentar
Hehe...been there done that:)...men ikke med PS2, for det har jeg ikke. X-box derimot....

 

Kan virke som at noe har "låst" seg, og i de tilfellene (etter mye plundring) så pleier jeg å skru av ALT. Og la det være av i et minutt eller to før jeg prøver igjen. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sitti der og sagt til meg sjøl: Jeg slo av dritten, og slo den på igjen. Plutselig virka det!

 

Men dette har du muligens testa?

Du skulle bare visst hvor mange ganger jeg har gjort det samme. Men det kan jo være en løsning. :yes: Men jeg tror jeg skal kjøpe meg en ny ruter, for det virkert fint på en ruter jeg lånte av en venn for en stund siden, om ikke noen her kommer med en guide som forteller meg hva feilen kan være.

Lenke til kommentar
Når jeg koblet min PS2 på nett, koblet jeg den bare til routeren og kjørte nettverks cden som fulgte meg.

 

Rett på nett på første forsøk.

 

Bruker du router eller switch? Kanskje noen innstillinger der?

 

Lykke til

Det må NØDT til å være noe feil på ruteren, siden det virket så fint med en annen ruter. Det virker brukbart når jeg kobler den rett inn i ADSL-modemet da, men det er litt kjipt, for da kan jeg ikke være tilkoblet på pc-en samtidig. Og jeg må nok slå av og på ADSL-moemet et par ganger før det virker skikkelig.

Lenke til kommentar
Det må NØDT til å være noe feil på ruteren, siden det virket så fint med en annen ruter. Det virker brukbart når jeg kobler den rett inn i ADSL-modemet da, men det er litt kjipt, for da kan jeg ikke være tilkoblet på pc-en samtidig. Og jeg må nok slå av og på ADSL-moemet et par ganger før det virker skikkelig.

Dette er vel nyttig informasjon som ikke kom frem i utgangspunktet?

 

Det er ikke en port eller to som må åpnes i routeren da?

 

Her må uansett andre ta over, for det er på dette nivået jeg er når det gjelder routere:)

Lenke til kommentar

Si meg nå hvilket ADSL modem du har først. Har ADSL modemet ditt en router- funksjon? Hvis modemet har det, og du i tillegg skal bruke en router mellom modemet ditt og din PS2 (eller PC for den saks skyld), må du inn på routeren din og konfigurere den til IKKE å dele ut adresser. Hvis ADSL- modemet ditt har router- funksjon, så er det modemet som skal tildele adresser. Da må routeren din settes opp med fast DNS/DHCP.

 

Dette er f.eks. tilfelle hos meg. Jeg har et ADSL modem fra Telenor (Speedtouch 530i) med routerfunksjon. Etter dette har jeg et trådløst nettverk (gateway). Da må DNS/DHCP slås av på min trådløse gateway (settes med fast adresse). Router- funksjonen i ADSL- modemet settes da til å dele ut adresser.........

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Jeg har en ZyXel prestige 650R-T3 ADSL Router (ADSL-modemet). Som navnet tilsier er dette altså en router. Det har jeg ikke vært klar over. Den eneste grunnen til at de sendte med en ekstra router (ZyXel Zywall 2), var for å kunne koble til flere maskiner. Men hvorfor i all verden sendte de ikke bare med en switch?

 

Routeren (ZyWall), er stilt til DHCP på LAN-siden, og fixed ip på wan.

 

Men jeg antar at ps2-en ikke takler dobbel NATing og DHCP. Jeg får prøve å se på instillingene på ADSL-modemet mitt. Du har mulig løst problemet mitt. Takker. Jeg paster resultatet her i forumet når jeg har sjekket.

Lenke til kommentar

Koblet vekk routeren (ZyWallen). Funker som bare det når jeg satte ip på data manuellt. Men jeg kommer meg ikke inn på den. Jeg har prøvd 192.168.1.1 men ingen kontakt. Jeg har ikke LAN adresser, bare WAN. Jeg satte følgende manuellt:

 

ip: 213.161.xxx.xxx

netmask: 255.255.255.0

gateway: 213.184.xxx.xxx

DNS 1. 213.184.xxx.xx1

DNS 2. 213.184.xxx.xx2

 

Men hvordan kommer jeg meg inn på routeren (ADSL-modem)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...