Gå til innhold

Valg av kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo!

 

Sony'en er raskest og greiest å bruke av disse, med lang batterilevetid, men gir bilder som er slørete og hvor detaljer blir borte. Dette antagelig på grunn av kraftige støyfjerningsalgoritmer i kameraet. Vil ikke være noe stort problem for en gjennomsnittsbruker som skriver ut i 10 X 15 og ellers bare ser på bildene på PC'en. Memory stick minne er ganske dyrt...

 

Olympus tror jeg vil være bedre på bildekvalitet men har ingen erfaring på det kameraet. Olympus har dog god erfaring fra fotobransjen og har stort sett vist seg å være svært bra. Det bruker vel de relativt dyre XD-kortene...

 

Canon er en solid produsent og er vel markedsleder i Norge , ikke uten grunn. Ixus 500 er litt "klumpete" (tykk), i dagens mini-klasse, og er heller ikke spesielt rask. Batterikapasiteten kunne også vært bedre, men holder nok for de fleste.

Men det tar gode bilder, det har norsk språk i menyene, og det bruker rimelig CF-minne.

 

Synes dere også bør vurdere Canon Ixus 40, det har en stor, deilig skjerm på 2", og det er blitt lite og veldig raskt. Tar bra bilder, kanskje noe uskarphet i hjørnene, men det var ikke plagsomt på de få bildene jeg har tatt med min brors kamera. Bruker rimelige SD-kort og har norske menyer. Det største aberet på dette kameraet er etter min mening batterilevetiden, den vil være under halvparten av Sony'en...

 

 

ROLF

Lenke til kommentar

Tusen takk for rask tilbakemelding!

 

Men svaret gjorde dessverre ikke at vi kom nærmere et valg. Det ser ut til at det er litt å utsette på dem alle, og det er vanskeilg å velge hvilket kamera som er det beste kjøpet.

 

Noen som har erfaringer/informasjon om Olympus'en?

 

Eller er det andre som har noen innspill til valg av kamera?

 

 

Mvh. Peter

Lenke til kommentar

Hallo igjen.

Et kameravalg vil alltid bli kompromisser, det vil avhenge av hva som er viktigst.

Dersom hastighet i oppstart og lagring er viktig vil Sonye'n eller Ixus 40 være bra valg.

Dersom bildekvaliteten er viktigst så ville jeg satset på Ixus 500 eller 430. De har begge fått bra omtale for bildekvaliteten, og de bildene jeg har tatt med en Ixus 430 er meget bra. Det er omtrent samme kamera som en Ixus 500, med litt færre piksler.

 

Rolf

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Hyggelig at hun er fornøyd.

Jeg tror nok at bildekvaliteten på 500 ligger et hakk over blant annet Ixus 40, på den er størrelsen blitt så liten at Canon tydeligvis har måttet gå litt ned på kvaliteten i optikken. men jeg tror likevel ikke den er dårligere enn de andre "superkompakte" kameraene.

 

Jeg har selv en Canon Powershot G1 på 3,2 MP som jeg i sin tid, det vil si fire år siden, ga over 9000,- for! Det tar fremdeles bilder som er bra, og har gode manuelle funksjoner, men hastighetsmessig er det en sinke i forhold til dagens kameraer

Jeg har også vurdert et nyere kamera, men håper å holde ut et år til før jeg kjøper, det dukker jo opp veldig mye bra for tiden....

Kanskje Ixus 700 hvis noe sånt dukker opp. :yes:

 

REGS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...