Gå til innhold

Nytt vidvinkelobjektiv til Canon 10D


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en Tamron 19-35mm f/3.5-4.5 som jeg er greit nok fornøyd med, men ser etter å pensjonere denne til fordel for en med mer vidvinkel. Har plukket ut tre aktuelle kandidater - selv om den ene kanskje ikke blir særlig aktuell.

 

Alle priser fra Adorama hvor jeg kommer til å handle fra.

 

Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX til 579$

Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX til 649$

Canon 17-40mm f/4L til 679$

 

Sistnevnte blir jo ikke så veldig forskjellig fra det jeg har i dag, men det er jo en veldig god linse da. 12-24mm'ern fra Sigma ser umiddelbar interessant ut pga. veldig god vindvinkel, men har igjen dårlig lysstyrke - noe som er litt småkjipt. 15-30mm legger seg melom to stoler egentlig - bedre lysstyrke enn tidligere nevnte, men har dårligere vidvinkel.

 

Canon fast 14mm f/2.8L er totalt uaktuelt pga pris. Sigma 14mm fast blir også for dyr.

 

Noen som kan dytte meg i riktig retning med gode argumenter her? Et av mine egne argumenter er: "Kjøper jeg den billigste, så kan jeg legge i 100$ i et polariseringsfilter". :)

 

Åja: Jeg knipser primært landskapsmotiver..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg kjøpte med en Tamron AF 17-35mm f2.8-4 Di LD Aspherical.

Fant ut at det var det beste pris/ytelse objektivet jeg kunne finne.

 

Hmm, jeg har enda ikke mottatt dette så jeg kan ikke fortelle deg hvordan det er.

Den er muligens ikke altfor ulik den du hadde, bare litt bedre lysstyrke.

 

Hvis prisen ikke har veldig betydning så kan du vel kanskje bruke den Canon linsa du nevner

Canon EF 17-40mm f/4L USM

Jeg så en test (har rotet bort linken) av denne Canon linsa mot Tamron sin 17-35 og Tamron vant faktisk de fleste punkter, så jeg vet ikke helt..

 

Jeg har intrykk av at disse vidvinkellinsene fra ca. 17 og lavere får fryktelig dårlige tester, hvis ikke de koster minimum 10k og oppover :roll:

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Har en Tamron 19-35mm f/3.5-4.5 som jeg er greit nok fornøyd med, men ser etter å pensjonere denne til fordel for en med mer vidvinkel. Har plukket ut tre aktuelle kandidater - selv om den ene kanskje ikke blir særlig aktuell.

 

Alle priser fra Adorama hvor jeg kommer til å handle fra.

 

Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX til 579$

Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX til 649$

Canon 17-40mm f/4L til 679$

 

Sistnevnte blir jo ikke så veldig forskjellig fra det jeg har i dag, men det er jo en veldig god linse da. 12-24mm'ern fra Sigma ser umiddelbar interessant ut pga. veldig god vindvinkel, men har igjen dårlig lysstyrke - noe som er litt småkjipt. 15-30mm legger seg melom to stoler egentlig - bedre lysstyrke enn tidligere nevnte, men har dårligere vidvinkel.

 

Canon fast 14mm f/2.8L er totalt uaktuelt pga pris. Sigma 14mm fast blir også for dyr.

 

Noen som kan dytte meg i riktig retning med gode argumenter her? Et av mine egne argumenter er: "Kjøper jeg den billigste, så kan jeg legge i 100$ i et polariseringsfilter". :)

 

Åja: Jeg knipser primært landskapsmotiver..

Jeg har hatt div objektiver til min 10D. Hadde to Tamron til å begynne med og en Sigma 70-200mm. Alle disse er solgt, og jeg har endt opp med 17-40mm f/4L og 135 mm f/2L. 17-40mm er etter mine vurderinger en meget bra linse. Den kom og meget godt ut i en test i siste Fotografi (10D+17-40mm).

Har tatt mange bilder med, du finner de på http://www.pbase.com/thomasev/canon.

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar

Thomeven:

 

Jepp, 17-40mm Canon linsa er absolutt aktuell, men synes det blir for lite vidvinkel egentlig. Du som ødela meg der littegrann, etter du la ut sammenligninger mellom 17-40 og 10-22mm'eren.. :) Uansett, alltid gjevt med Canon L linse, men jeg har lite lyst til å handle et slikt og bli "skuffet" over dårlig brennvidde - men alikevel lure meg selv til å tro at det er lurt kjøp. Hvis noen skjønte den da..? :)

 

SW-547: Hm.. har lest litt på innleggene i linken du hadde der, og det virker som folk er veldig fornøyd med Tamron 17-35 f/2.8-4... Den er ganske rimelig også, da kan jeg handle inn Cokin filterholder + masse filter til samme pris som de jeg nevnte...

 

Goddamn, skulle ønske det bare ble laget et fåtall linser, slik at man slapp å velge!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...