Urghhh Skrevet 5. desember 2004 Skrevet 5. desember 2004 Hei holder på å sette opp en kombinert filtjener på lokalnettet og Webserver. Oppsettet ser ca slik ut = Internett = = Netopia 3351 (denne er sett med åpen port 80 til web)(Dhcp) (router) = = Dell trådløs /4 ports hub(satt opp som rent aksesspunkt/switch) = === Xp sp2 Hovedmaskin ("fast" Ip x.x.x.2 === Div pcer(lan party ect) === Linux maskin (fedora 2) (Fast ip x.x.x.100) Håper dere skjønner ca oppsettet her. Alt fjernstyres via telnet/vnc fra xp boksen. Så var det dette med sikkerhet. Filteret i Netopia route port 80 til ip x.x.x.100 I linux brukte eg bare den standard opsett saken under instalasjonen (finner den og i KDE under system) for å åpne for web. Er dette sikkert nok eller bør en sette op noe mer avansert med IP tabeller? Noen sa til meg et det var tryggere å kjøre med to nettkort - sånn kunne en låse internett trafikken på et og lokaltrafikken på et annet. Noen ideer om det? Ellers er bruker jeg SAMBA mellom xp-Linux med strenge regler på tilgang (låst på både bruker/gruppe/x.x.x.x (iprange). Så er opsettet mitt sikkert sånn? Skal vel nevnes at jeg kjører Norton IS på xp'en. Stiller egentlig spørsmålet fordi de fleste jeg kjenner som har linux-box hjemme og ADSL bruker samme type oppsett, altså egen router(m innebygd firewall) uten å route trafikken gj Linux-boxen slik de fleste brukerveiledningene/howto'ene basere seg på. Beklage dette ble langt og inviklet ønske bare å ha maks sikkerhet her. Mvh Kim
gloomyocean Skrevet 5. desember 2004 Skrevet 5. desember 2004 www.google.com hjelper deg. 2nettverkskort - kalles DMZ, sjekk www.google.com Finnes en hel masse om slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå