Gå til innhold

hva er galt med data'n min?!?


Anbefalte innlegg

Maskina re-starter seg helt plutselig, uten forvarsel. Dette skjer veldig ofte for tiden. Kanskje jeg ikke en gang for skrevet ferdig dette innlegget før den re-starter. Jeg har både Win XP og 98 installert, så først tenkte jeg at det bare var et problem i XP, men så skjedde i det 98 også. Veldig irriterende, mildt sagt!

Men istad så kom det faktisk opp en beskjed i XP om "System shutdown"...det stod noe i retning "This system will shutdown please save all work in progress" og så var det en counter som telte ned fra 1 minutt.

 

Har noen peiling på hva som kan forårsake dette?!

 

TAkk! B.R.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du ups? sjekk om du har aktivert ups servicene i xp..på kontrollpanel-strøm funksjoner osv..og i win98 vet ikke om det er det der..jeg trur ikke det, og da kan det være psu'en din som det er noe galt med..alltså strømboksen din, prøv med en større psu (mere watt) eller bare en annen, se om det hjelper..

Lenke til kommentar

Jeg har på følelsen at det er et software-problem og ikke hardware. Jeg lot nemlig maskina stå lenge i MS-DOS, og da re-starta den seg ikke. Dessuten fikk jeg en en gang blåskjerm i WinXP hvor det stod noe om at fila NAVENG.SYS (Norton Antivirus-fil tror jeg) var årsaken til problemet osv. Kan det være et lumsk virus, tro?

 

B.R

Lenke til kommentar

Prøv å un installere nylig installerte programmer (og, om du husker om du installerte noe program rett før feilen begynte, kan det være "the weak link"..)

 

Prøv deg fram... :smile:

Er litt enig med ovennevnte, kan være for lite strøm forsyning... Kjører du i ren dos bruker den ikke like mye "kraft" som win98 og xp. Kan også være en av komponentene dine som svikter...

Alt er mulig. :wink:

 

Joachim

Lenke til kommentar

Typisk XP problem :sad:

Har prøvd XP innstalasjon flere ganger med samme resultater som du :sad:

Kjører heldivis Win 98se uten de store problemene :smile:

 

_________________

MSI Turbo II

AMD XP 1500+

Samsung CD-RW/DVD

256 MB Apacer SdRam

Hercules Prophet II GeForce2 Pro

Samsung SyncMaster 950P 19"

Aashima Miditower (350W PSU)

 

[ Denne Melding var redigert av: www på 2002-06-01 18:57 ]

Lenke til kommentar

Boweltripper

 

Det hadde hjulpet hvis du kunne fortelle litt om hva slags hardware du har.

 

Det kan, som flere nevner, være en komponent som feiler. Ta ut alle kort utenom skjermkort, koble fra cd-spillere og alle disker unntatt disken med os, og ta ut alle rambrikker utenom en.

Se om det fortsatt feiler.

 

Kan også hende at du trenger en oppdatering av bios.

Lenke til kommentar

Skrudd av automatisk reboot ved feil? Hvis ikke, kan jo det være en idè. Kanskje du får noen clues til hvor problemet ligger

Edit: Riktignok noe som bare finnes i XP, men..

_________________

Pentium 3 933MHz : Abit BX133-RAID : Creative GeForce3 Ti200 : 256MB SDRAM : Western Digital 60GB : Logitech Dual Optical : IBM P200 20" :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Papirpose på 2002-06-01 19:33 ]

Lenke til kommentar

en annen mulighet er at vifta på cpu'n din ikke fungerer, det har skjedd meg engang og jeg fikk den meldingen om a windows slår seg av om 1 min.

 

Åpne opp kabinettet og skjekk om cpu (prosessor) vifta de går rundt, hvis ikke så må du kjøpe en ny, koster ca 100kr.

 

Hos meg så var d slik at maskina slo seg automatisk av når cpu'en fikk en viss temperatur

Lenke til kommentar

Jeg har sjekka vifta på CPU, og den snurrer og går den.

Det er selvsagt en mulighet å formatere og legge inn alt på nytt, men dette er jo så tungvint!

 

Det virker som om maskina re-starter fortere når den brukes, altså hvis den bare står stille og ikke brukes, så tar det lenger tid før den re-booter. Kan det være hovedkortet som svikter? Det forrige hovedkortet (samme som jeg har nå) sluttet nemlig å fungere, maskina ville til slutt ikke starte opp når jeg trykka på power-knappen. Kanskje det har noe med strømmen å gjøre, kabinettet...ikke vet jeg. Kanskje jeg rett og slett bare må formatere og installere alt på nytt...faen! (ikke lenge siden jeg gjorde det nemlig).

 

B.R.

-----------------------------

3DFX Voodoo5 5500 64MB

Slot 1 PIII 866EB MHz

IBM IDE ATA-100 45000MB 7200RPM 75GXP

Aopen Midi tower ATX HQ45 kabinett

Creative Lydkort PCI SB Live! 1024 Bulk

Original SDRAM PC133 256MB

Abit BE6-II RAID Hovedkort for Slot 1

Plextor IDE 12x/10x/32x Plexwriter

Acer 50x cd-rom

Lenke til kommentar

bowelripper ville bare fortelle deg at eg og har hatt det samme problemet,feilen var i mitt tilfelle hovedkortet som var defekt det klarte ikke å kjøre stabilt på 1000/133,men på 1000/100 var det stabilt,fikk nytt på garantien men ikke noe bedre,prøvde to hk samme problemet,hket er abit bx133-Raid,byttet merke som er msi det funker glimrende.

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...