Gå til innhold

Hvor er er linux til server

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har en pc jeg skal bruke som server her hjemme eller router. Trenger en av linux´ene madrake 8.2 eller klark konect eller no. Hvor finner jeg det hen og en som er fungerende. Hvor laster jeg ned en av de + at jeg vil ha en som autmatisk starter i oppstarten av pcen, ikke inne i selve windowsen f.eks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle "skikkelige" linux-distroer startes direkte, du trenger altså ikke gå inn i Wintendo først. Har du flere OS på maskinen, kan du velge fra en bootmeny ved oppstart hvilket OS du vil starte.

Tror du finner Mandrake på ftp://sunsite.uio.no, men det ser ut som den er nede :???:

Ellers kan det ofte være greit å kjøpe en offisiell distro første gang man installerer Linux, så får man med installasjons-guide.

Skrevet

Det er jo lov og ihvertfall forsøke å finne ting selv på nettet da.. hørt om google?

Eller så kan du jo f.eks gå inn på clarkconnect.org

Skrevet

Quote:

Den 2002-05-30 20:51, Jan-Banan skrev:

Det er jo lov og ihvertfall forsøke å finne ting selv på nettet da.. hørt om google?

Eller så kan du jo f.eks gå inn på clarkconnect.org

HAR DU PMS ELLER

Skrevet

Quote:

Den 2002-05-30 20:49, Langbein skrev:

Tror du finner Mandrake på
, men det ser ut som den er nede :???:

Nå funker den igjen :smile: Regna ikke med det tok lange tiden.

Og ja, den har Mandrake som jeg trodde. I tillegg til mange andre distroer.

Skrevet

for de som ikke er helt linux guru'er, anbefaler jeg faktisk ClarkConnect sin "distro". denne er kun rettet mot servere/firewall/gateway, etc. og kommer uten noe grafisk grensesnitt, og er _meget_ enkel og sette opp. http://www.clarkconnect.org - features kan du lese om der, det meste du trenger av server muligheter følger med (squid, proftpd, openssh, samba, cups, apache, osv, osv) dessuten er distro'en basert på RedHat 7.2/7.3, og kan derfor ta redhat spesifikke rpm's uten problemer - en kan også enkelt sette opp update via redhat network sin "up2date" funksjon, noe som gjør at oppdatering av alt du har installert/etc går like enkelt som og bruke windowsupdate (kommandoen er: up2date -u, resten fikser det selv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...