Gå til innhold

Exilim EX-Z55, Digital Ixus 40 eller Cyber-shot DS


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal ha meg et digitalkamera i 3-4000 kroners klassen. Jeg er ingen profesjonell fotograf, men jeg har lyst på høyoppløselige bilder jeg kan leke med i photoshop og liknende og et kamera som kan ordne det meste på egenhånd helst uten å frata meg valgmulighetene.

 

Jeg har sett meg ut tre kameraer som er testet her på akam:

 

Casio Exilim EX-Z55

http://akam.no/art.php?artikkelid=11637

 

Canon Digital Ixus 40

http://akam.no/art.php?artikkelid=11885

 

Sony Cyber-shot DSC-P150

http://akam.no/art.php?artikkelid=11563

 

 

Først og fremst lurer jeg på hvilket dere mener er det beste kjøpet. Jeg kommer vel ikke til å ta noe særlig kunstneriske bilder med kameraet. Det blir nok bare festbilder og slikt.

 

Det er viktig for meg at kameraet kan fokusere under dårlige lysforhold, og det hadde vært fint å unngå røde øyne. En annen ting er at jeg gjerne ønsker et kamera som kan overføre bilder til en PC uten ekstra driver, hvertfall i windows xp.

 

Sony's kamera ser egentlig best ut i mine øyne, men er det verdt prisøkningen? Jeg kommer litt i overkant av 4000 på komplett om jeg også inkluderer et 128MB minnekort, noe jeg ser på som en absolutt nødvendighet. Jeg kan ikke dra hjem og koble kameraet til dataen for hvert 5. bilde.

 

Dersom noen mener kameraene jeg plukket ut er helt på trynet, er det bare å komme med andre forslag. Jeg har selvfølgelig lyst til å gjøre et så godt kjøp som mulig og har ikke lyst til å la noen muligheter gå forbi uten å bli vurdert.

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta også en titt på Nikon Coolpix 4200 eller 5200. Bruker også SD minnekort i likhet med Ixus 40 og Casio kameraet, men gir mer for pengene enn disse to.

 

Casio er plaget av mye støy i bildet, og Canon Ixus 40 har dårligere optikk enn Nikon. Ellers er Pentax Optio S5i ett greit kamera. På mange måter samme kameraet som Casio Exilim-Z55, men med noen fordeler.

Lenke til kommentar

Vil gjerne lese en anmeldelse her før jeg kjøper et kamera. Pentax kameraet er bare anmeldt på andre sider, og da er det ikke så lett å vite hvor kritiske anmelderne er i forhold til hverandre.

 

Du fremstiller dog Pentax som et bedre kamera enn både Casio og Canon kameraene.. Hvordan stiller Sony kameraet seg i forhold til dette?

Lenke til kommentar
Du fremstiller dog Pentax som et bedre kamera enn både Casio og Canon kameraene.. Hvordan stiller Sony kameraet seg i forhold til dette?

Nei, jeg fremstiller det som at det har noen fordeler fremfor Casio kameraet, blant annet tv-ut og bedre autofokusfunksjonen. Tror Canon kameraet vinner på bildekvalitet foran begge disse to.

 

Hvordan Sony kameraet er i forhold kan jeg ikke svare på, da vi ikke fører Sony der jeg jobber, og har heller ikke prøvd det.

Lenke til kommentar

Ixus 40 sliter med rød øyne på blitsbilder. Det er til tider ganske ekstremt. Ellers er jeg superfornøyd med kameraet. Valgte det fremfor Exilim Z55 pga videofunksjonen som er brilliant! Deilig å få filmen i rawformat også, så er den lettere å bearbeide i etterkant. Konge fyllekamera.

 

Pointandclick promillebilder finnes på www.kulegrill.tk. Syntes kvaliteten blir god jeg, men stemmer nok at det er endel støy i bildet, i allefall i dårlig belysning. På den positive siden tar kameraet mye "varmere" bilder enn Exilim. Lånte exilimen til min søster med på byen en gang, syntes alle ble seende ut som lik.. ;)

 

Lykke til med kamerakjøpet.

Lenke til kommentar

fortsatt utilgjengelig :/

 

 

noen erfaringer med sony kameraet?

jeg ser det koster mer enn de andre alternativene jeg har valgt ut, men dersom forskjellen i pris gjenspeiles i kvaliteten på kameraet, tror jeg sony blir valget. ellers får jeg vel stikke innom en butikk og ta en kikk på Pentax, som ble anbefalt høyere opp her...

Lenke til kommentar

Etter 3 uker med et Ixus 40 så kan jeg bare summere opp at det kommer til å gi deg røde øyne svært ofte når du bruker blitz(uavhengig av hvor mye objektet på bildet har drukket!) og det sliter i dårlig lys. Når det gjelder nødvendigheten av drivere til XP så har jeg aldri opplevd det. Alle kameraer jeg har prøvd dukker rett opp som en egen usb-enhet/ekstern lagringsplass. Så også dette. Om du skal ha et kamera som sklir greit ned i lomma og er med på fest så er Ixus 40 et godt valgt, uansett. Røde øyne hører med på festbilder, om du ikke liker det, fjerne i Photoshop. Om du bruker blitzen hele tiden så forsvinner mye av problemet med mørket(men også stemningen i bildet). Du kan ta god filmkvalitet(seff ikke i mørket/dårlig lys) for deling på web og mail, tv-ut etc, billedserier og masse andre enkle og brukervennlige valg.

 

Kameraet er akkurat perfekt i størrelse. Mindre ville gjort det ubrukelig om du ikke har poter som en hobbit. Det veier heller ikke mange grammene. Men altså, du må lære å leve deg med problemer i mørket!

 

Your choice, lykke til! Om ikke størrelsen teller så velg noe annet.

 

Ben :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...