Gå til innhold

Nikon D70 vs Canon EOS 20D


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å handle et av de to systemene med standard zoom linse (rundt 18 til 70 mm) og tele zoom (70 til 300 mm).

Problemet er at Canons system er nesten dobbelt så dyrt .

Spørsmålet er om kvalitetsforskjellen er like stor som prisfoskjellen (australske dollar 3000 mot AUD 5600).

Meninger basert på praktisk erfaring eller andre sammenligninger mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forskjellene er ikke store, men om de har betydning for DEG er avhengig av hva du skal bruke kameraet til..

anderfo,

Ser du har objektivet jeg har i tankene, AF 70-300mm f/4.0-5.6D ED.

Hvor rask er autofokusen?

Jeg skal bruke det objektivet for bilder av RC modellfly og fugler hovedsaklig.

Bra??

Lenke til kommentar
Forskjellene er ikke store, men om de har betydning for DEG er avhengig av hva du skal bruke kameraet til..

anderfo,

Ser du har objektivet jeg har i tankene, AF 70-300mm f/4.0-5.6D ED.

Hvor rask er autofokusen?

Jeg skal bruke det objektivet for bilder av RC modellfly og fugler hovedsaklig.

Bra??

Tja, omtrent som jeg skrev i den andre diskusjonen din...bra i forhold til mitt gamle kompaktkamera, men litt tregere enn kit-objektivet. I gode lysforhold tror jeg det vil være bra nok.

Hvis du skal ta mye bilder av modellfly på kveldstid, fugler i skumring e.l. trenger du noe mer lyssterkt.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Problemet er at Canons system er nesten dobbelt så dyrt .

Spørsmålet er om kvalitetsforskjellen er like stor som prisfoskjellen (australske dollar 3000 mot AUD 5600).

Hvis Canon objektivet er f/2.8 eller bedre så kan det godt være verdt prisforskjellen men det som bestemmer er deg selv og hva du synes er bra nok. For noen er et f/4.0 objektiv komplett ubrukelig og for andre så så er det topp.

Lenke til kommentar

Her i Australia er lyset en god del kraftigere enn det var i gamle mor Norge, hvilket var noe av grunnen til at alt Nikon-utstyret jeg har ble lite brukt med film. Savner fortsatt den fine belysningene en har til tider der hjemme.

 

Ble tilbudt 125 dollar (625 kroner) for min gamle Nikon F2S med Nikkor 24-f2.8, 80-f2, 55mm Micro-Nikkor og 80-200 f4.5 zoom Nikkor. Jeg var ikke uhøflig mot han som fremla tilbudet, men lite imponert. Og dette var i innbytte med en D70.

 

Her er et eksemplar på hva jeg driver med:

post-208-1101566880_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Her i Australia er lyset en god del kraftigere enn det var i gamle mor Norge, hvilket var noe av grunnen til at alt Nikon-utstyret jeg har ble lite brukt med film. Savner fortsatt den fine belysningene en har til tider der hjemme.

 

Ble tilbudt 125 dollar (625 kroner) for min gamle Nikon F2S med Nikkor 24-f2.8, 80-f2, 55mm Micro-Nikkor og 80-200 f4.5 zoom Nikkor. Jeg var ikke uhøflig mot han som fremla tilbudet, men lite imponert. Og dette var i innbytte med en D70.

 

Her er et eksemplar på hva jeg driver med:

Wow. Hvis du fortsatt sitter og ruger på det utstyret er det ihvertfall ingen tvil; da bør du gå for D70. Da kan du jo bruke de samme objektivene om igjen.. 80mm f/2.0, 24mm f/2.8 og 55mm macro er jo knall, hvis du f.eks. får lyst til å ta et portrett eller makrobilde en gang iblant. Det er nesten så du ikke trenger kit-objektivet, og kan klare deg med å kjøpe D70 + 80-200, evt med en 1.4x telekonverter om du får lyst på det.

Lenke til kommentar
Ble tilbudt 125 dollar (625 kroner) for min gamle Nikon F2S med Nikkor 24-f2.8, 80-f2, 55mm Micro-Nikkor og 80-200 f4.5 zoom Nikkor. Jeg var ikke uhøflig mot han som fremla tilbudet, men lite imponert. Og dette var i innbytte med en D70.

Hvis han tilbød så lite for kamerahuset OG objektivene dine, så hadde det ikke vært uhøflig å gi ham huden full. Han har jo åpenbart prøvd å lure deg!?

 

Er enig med de andre her. Du burde nok satse på D70 i stedet for 20D når du har såpass med utstyr til Nikon fra før av..

Lenke til kommentar

Bra å kunne diskutere dette!

Det jeg ikke tenkte på er at Nikon-tilbudet også inkluderer 256 Mb minnekort, slik at 70-300 objektivet bare 'er med på kjøpet'.

 

Alle objektivene mine er dog gamle, fra rundt midten av 70-årene, og alt de har er A1.

Sjekket også ut litt mer Nikon objektiver, og de har en AF-S Nikkor 300mm f/4D IF-ED som vel er ganske bra til en noenlunde fornuftig pris.

 

Valgets kvaler . . . :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...