Gå til innhold

Hvordan lage forsterker?


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har fått tak i 2 stk gamle høytalere på 10-20w. De består av en diskant og mellombass.

 

Diskant:

 

2-10 KHz

4 Ohm

3 W

 

Mellombass:

 

4 Ohm

10-20 W

 

Måten de er koblet sammen på er at ledningene går inn til mellombassen og så til diskanten, imellom er det en motstand.

 

Tenkte jeg skulle bygge en 2xkasse til de. Men jeg må ha en forsterker som kan levere det som trengs. Går det ann å lage en? eller bruke deler/hele psu til å lage en.. Kom med forslag. (worklogs er mulig..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har seg slik at jeg har fått tak i 2 stk gamle høytalere på 10-20w. De består av en diskant og mellombass.

 

...Tenkte jeg skulle bygge en 2xkasse til de. Men jeg må ha en forsterker som kan levere det som trengs. Går det ann å lage en? eller bruke deler/hele psu til å lage en.. Kom med forslag. (worklogs er mulig..)

sikkert på at det er en motstand og ikke en kondensator? da må isåfall den diskanten værer piezo elektrisk. anyway... sender et bilde av en veldig enkelt forsterker. har noen andre litt mer avanserte... men se på den først

:yes:

post-112-1101514233_thumb.jpg

Endret av pndjo
Lenke til kommentar
Det har seg slik at jeg har fått tak i 2 stk gamle høytalere på 10-20w. De består av en diskant og mellombass.

 

...Tenkte jeg skulle bygge en 2xkasse til de. Men jeg må ha en forsterker som kan levere det som trengs. Går det ann å lage en? eller bruke deler/hele psu til å lage en.. Kom med forslag. (worklogs er mulig..)

sikkert på at det er en motstand og ikke en kondensator? da må isåfall den diskanten værer piezo elektrisk. anyway... sender et bilde av en veldig enkelt forsterker. har noen andre litt mer avanserte... men se på den først

:yes:

Jeg tror nok ikke denne forsterkeren alene egner seg til lyd. En typisk audio.forsterker har et differensielt inngangstrinn, og deretter en spenningsforsterker (slik som forsterkeren på bildet) og en effektforsterker (strøm-forsterker) på utgangen. Det som skjer hvis denne forsterkeren belastes med en ikke-kapasativ last er at forsterkeren kneler, dvs man får spenningsfall på utgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...