Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg nedlastning gjennom alt annet enn explorer


Anbefalte innlegg

Hjemme har vi tre to datamaskiner koblet til nettet gjennom en router. Vi laster ned filer gjennom bittorrent og kazaa og lignende, men det laster bestandig så sakte. Jeg har slått av firewallen på maskina mi, siden noen anbefalte dette, men fremdeles laster den ned så sakte. Gjennom explorer kan jeg laste ned ting med en hastighet på 150 kb/s. Men i kazaa og bittorrent blir det aldri høyere enn 20 kb/s, uansett hvor lovende linjer og lignende andre brukere har. Har prøvd andre programmer også, men alle er trege bortsett fra explorer. Skal jeg fjerne firewallen på routeren også, eller har ikke det noe å si? Isåfall, hvordan skal jeg gjøre det??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bruker Explorer (jeg vil tro du henviser til Internet Explorer) laster du ned fra dedikerte HTTP servere. Ikke uvanlig for disse er 100 Mbit (~12 000 kbytes/s) eller mere per server. Store sider som f.eks download.com har også flere maskiner og flere store linjer (100 Mbit el. 1000 Mbit) for å kunne sende deg filer kjapt.

 

På BitTorrent o.l fildelingsnettverk laster du ned fra andre klienter. Dvs, du laster ned fra andre som deg selv. Vvanligvis er det mellom 100 - 1000 kbit/s opplastingshastighet på DSL i Europa og Nord Amerika.

Ikke uvanlige er det at på disse nettverkene er det flere som laster ned fra en klient så båndbredden blir delt. La oss si du laster opp i 256 kbit/ (~32 Kbytes/s) til 4 andre klienter vil da hver enkelt få 32/4 = 8 kbytes/s i snitt fra deg. Om disse klientene som får 8 kbytes/s fra deg i tillegg laster ned fra 4-5 andre klienter blir det i snitt ca. 20-48 kbytes/s.

 

Når du never folk som sier de har T1/T3 og lignende linjer må du huske at disse også laster opp til flere klienter samtidig og dermed blir båndbredden fordelt igjen.

Ikke uvanlig er 3-20 kbytes/s fra en klient med slik linje. Er du heldig kan du stikke av med 30-50 kbytes/s alt ettersom hvor populær filen(e) han delere er og hvor mange som da vil laste ned fra vedkommende.

 

På eMule/eDonkey/KAD nettverket er det langt fra dårlig å få en fart på over 50 kbytes/s. Mange klager på at de bare får 1-20 kbytes/s.

Aner desverre ikke hva som er bra/mindre bra for Torrent.

 

Grunnen til at du må åpne routeren din (sette opp en NAT-oppløsning slik at pakkene kommer fram til maskina di og ikke stopper i routeren) er at du da vil finne flere klienter som er potensielle opplastere til deg. Dermed vil farten din øke noe i praksis - men det er den teoretiske farten din som øker mest (sannsynelighet for å kunne laste ned fra flest mulig klienter samtidig).

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Problemet med Speed når det gjelder BT er at du får ikke mere enn du gir . Lav speed UT gir Lav speed INN .

 

Men for at du skal få ett best mulig resultat så må din router være satt opp til å route data inn til din maskin . Dette igjen gjør at du får inncomming connections som igjen gir bedre speed . Og husk nå på at de porter som routeren er satt opp med skal også clienten være satt opp til å bruke .

Lenke til kommentar

Kazaa vil du bare i veldig få tilfeller få noe gode hastigheter på. Det er fordi det er få gode linjer der ute, og de få finnes er overbelastet.

 

Kazza må ha åpnet porter i ruteren for å fungere i aktiv-modus. Det samme må bit-torrent. Om du ikke har fikset dette så kan du ihvertfall aldri forvente å få noe god hastighet.

 

Bit-torrent i motsetningtil kazaa er ofte imelig rask, men det har mye sammenheng med hvor mange som laster samme filen. Når det er nær tusen eller over, så får jeg ofte rundt 200KB/s på populære torrents.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

okey.. jeg skjønte en del av det. Takk for svarene.. :) Men jeg skjønner ikke hvordan jeg åpner portene på routeren, og heller ikke hvordan jeg slår av firewallen på routeren, om det er nødvendig. Hvilke menyer må jeg gå inn på? er det egne innstillinger i programmene hvor jeg kan justere det, som kazaa og bittorrent, eller er det en felles instilling i kontrollpanel?

 

*flaut*

 

Bittorrent anbefaler å slå av firewallen forresten..

Lenke til kommentar

Jeg kan hjelpe deg med åpne porter osv. såfremt du har en ruter type jeg er noenlunde kjennt med. Du vil ikke finne instillinger for denne "på" maskinen. Du må logge deg inn på ruteren via nettverket, som regel enten via telnet eller et web-interface.

 

En bredbåndsruter som bruker NAT har egentlig ikke en firewall, men fordi alle porter som ikke spesifikt blir åpnet er lukket, så fungerer den i effekt som en hardware firewall også.

 

I noen av de bedre/mer avanserte bit-torrent og diverse andre P2P programmer, så kan du velge hvilken portetr som brukes. Du vil ikke kunen åpne portene her, men få litt mer kontroll over hvilke porter du foretrekker å bruke.

 

Ta det med ro, det er ikke så normalt å vite hvordan du gjør slikt egentlig, selv bland mange av leserene her på hardware =) Gi oss produsent og modell på ruteren, så skal jeg se om jeg ikke kan hjelpe deg med det grunnleggende ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne at eMule har et credit-system som skal gi folk som laster opp mye mere tilbake slik at det blir nermere et 1:1 forhold på opplastning/nedlastning.

Dvs, desto fortere du laster opp desto fortere får du laste ned.

 

Dette systemet fungerer ved at om en klient (klient #1) laster opp til en annen (klient #2) får han (klient #1) en vis mengde credit for dette (basert på hvor mye han laster opp til vedkommende) og disse creditene vil klient #1 bruke til å "snike" i køen for å få laste ned fra klient #2.

Jeg kan påpeke at creditsystemet faktisk fungerer ganske godt :thumbup:

 

Men jeg vet desverre ikke om Torrent, DC++ etc har slike creditsystemer, men jeg tviler litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...