Gå til innhold

Canon EOS 20D til vitenskaplig bruk?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg kikker etter digitalt speilrefleks kamera til vitenskaplig bruk. Og mine øyne har fallt på Canon EOS 20D. I forhold til oppløsning og billedkvalitet tror jeg de fleste digitale speilreflekser holder mål men det kritiske punktet er hastigheten på dataoverføring og muligheter til å fjernstyre slik at kameraet kan inngå i et større måleoppsett. Hvor raksk lastes bilder av beste kvalitet fra kameraet til PC og finnes det muligheter til å "programmere" mot kameraet (bibliotek mankan linke/programmere mot)? Er det noen som vet noe om dette eller vet hvem jeg kan kontakte for denne infoen?

 

Vi har forøvrig et Nikon D100 kamera men USB1.1 tilkoblingen er sørgelig langsom hvilket gjør kameraet uegnet for eksperimenter som m,er enn fyller disken i kameraet.

 

Er også interessert i info/meninger og hvilke objektiver jeg bør satse på. Linser fra 18mm -- 80mm er mest aktuelle, og "forvregningen" i billedkatene bør være minst mulig (rette linjer må gi rette linjer i bildet også).

 

Grunde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20D bruker USB2.0 High Speed, så hastigheten er god. Men det krever at du også har High Speed USB på PC for å utnytte det maksimalt.

 

Det medfølgende captureprogrammet overfører bildene til PC direkte uten å lagre på minnebrikke, men jeg vet ikke om det har noen programmeringsmuligheter. Jeg har det bare hjemme, ikke her på jobben, så jeg får ikke sjekket det nå.

Lenke til kommentar

Hviste at det var USB2 på kameraet, faktisk først og fremst det som gjør det interessant... Er det noe sted man kan ringe, en forhandler som har peiling eller noen i Canon Norge som er kapabel på å svare på slike spørsmål. (Når man spør i "vanlige" foto butikker ser dem bare rart på deg).

 

Grunde

Lenke til kommentar

Jeg vil nesten tro at det finnes en API fra canon som lar deg jobbe med kameraet fra pcen. RemoteCapture er et program som følger med kameraet og lar deg stille alle innstillinger som blender, lukkertid etc. Men jeg tror ikke det passer til veldig automatikk, ville derfor kontaktet canon og spurt om å få noe Dev Kit eller API som lar deg bruke kameraet "raw" fra usb-porten.

 

Har forresten 20D selv, strålende kamera! 1700 bilder, og ingen problemer whatsoever!

Lenke til kommentar

Informasjonen du trenger kan du finne her bare du er tålmodig nok: http://www.developersupport.canon.com/.

 

Det finnes enda ikke noen SDK for Canon 20D ennå så automasjon må gjøres med andre metoder.

 

Olympus bruker å være flinke til å støtte automasjon av kameraene for professjonell bruk, jeg vet ikke om det gjelder de nyeste kameraene også.

 

Sats på faste objektiver, ikke zoom. De har som oftest bedre kontroll over forvregningen. Uansett er det lurt å kalibrere både CCD brikken og objektivet hvis man vil ha et korrekt resultat.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Informasjonen du trenger kan du finne her bare du er tålmodig nok: http://www.developersupport.canon.com/.

 

Det finnes enda ikke noen SDK for Canon 20D ennå så automasjon må gjøres med andre metoder.

 

Takker for nyttig info! Har forøvrig også forhørt meg med Canon Norge og de sier at EOS-capture skal være i stand til å gjøre en del av det jeg ønsker (fjærnstyre kameraet og laste ned bilder underveis). Men det er ikke nok hvis kameraet skal integreres med andre målinger.

 

Har også funnet ut at PTP støtte for kameraet i gphoto2 (unix/linux digitalkamera bibliotek) er like rundt hjørnet. Det løser problemet mitt.

 

Olympus bruker å være flinke til å støtte automasjon av kameraene for professjonell bruk, jeg vet ikke om det gjelder de nyeste kameraene også.

Interessant, har du noe tips om modeller som kunne matche 20D? Firewire eller USB2 er et et must.

 

Sats på faste objektiver, ikke zoom. De har som oftest bedre kontroll over forvregningen. Uansett er det lurt å kalibrere både CCD brikken og objektivet hvis man vil ha et korrekt resultat.

 

Kunne egentlig tenke meg å ha begge deler. Et zoom objektiv vil være veldig kjekkt mens man "utvikler" oppsettet. Mens faste objektiver helt klart er tingen i "produksjons systemer"

 

Grunde

Lenke til kommentar

Olympus E-1 har både Firewire og Hi-Speed USB

https://prisguiden.no/produkt/4406

 

Hvis det er snakk om svært mange bilder så vil det bli ganske dyrt og upålitelig med et speilrefleks kamera siden mekanikken vil slites fort. Da vil et kamera med elektronisk lukker være bedre, samme hvis man trenger mer enn noen få bilder i sekundet eller nøyaktig timing.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Takker for gode tilbakemeldinger! Jeg skal ta en nærmere kikk på kameraene dere nevner. Firewire kan være tingen fordi sannsynligheten for Labview støtt straks blir bedre.

 

For eksperimenter hvor vi ikke tar veldig mange bilder (<1000), tidsoppløsningen ikke er veldig kritisk (1 sek. er OK) og oppløsningen er viktig er digitale speilreflekser veldig gode alternativer. Men det er klart at mekanikken i de fleste ikke klarer mer enn kanskje 150000 bilder... Men du kan gjøre mye god vitenskap med 150000 bilder og prisen på tilsvarende kameraer med elektronisk lukker er temmelig høy.

 

Grunde

Lenke til kommentar

På jobben hos meg så brukes det "vanlige" overvåkningskameraer (CCD-kameraer) tilkoblet labutstyr og tilhørende grabberkort i PC. Dette gir mye større muligheter til time-lapse sekvenser og behandling i PC.

Ingen bevegelige deler og opp til 25-30 bilder i sekundet. Tror nok du heller burde se i denne retningen enn ett digitalt kamera med treg overføring til PC.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Er på jakt etter kamera som kan gi meg 3000x2000 pixler ut... Noen overvåknings kameraer som er i stand til noe slikt? For prosesser hvor fart er viktig er vi forøvrig bra dekket med annet utstyr.

 

Har sjekka hva det koster for vitenskaplige kameraer som kan levere slike oppløsninger og da snakker vi om priser rundt 200.000,- Det er helt klart mere egnede kameraer med hvor all nødvendig programvare leveres med og optil 4GB cash i kameraet, men det koster skjorta...

 

Jeg har jobba mye med gamle Kodak DCS420 kameraer så jeg vet at man kan gjøre mye bra med consumer class utstyr.

 

Grunde

Endret av grunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...