Gå til innhold

Server. Brukes til domene og lagrinsplass.


Nilsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en Compaq desktop pc som jeg skal bruke som server. Jeg har nå en del bilder som er på nettet, og vil da heller ha de på en egen server. Jeg lurte på hvordan jeg fikk meg et domene som brukte min "server" til å få filer fra. Finnes det en måte jeg kan lage mitt eget domene på?

Er ganske ny innen dette :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg et domene. (Jeg kjøpte mitt på GoDaddy.com, det finnes maaaange som selger domene...)

Skaff deg en nameserver. (Jeg bruker ZoneEdit.com, det er gratis).

Og så må du kjøre en webserver-aplikasjon på serveren. Jeg bruker apache(gratis).

 

humh.. hos domeneregistratoren så må du skrive inn nameserver addressene som du får av ZoneEdit.

Og på ZoneEdit må du skrive inn ipaddressa til serveren.

 

Dette hjalp deg sikkert ikke veldig... Men det var i hvertfall et forsøk..

Lenke til kommentar

Natrium: Hvis du kjøper domene hos godaddy trenger du ikke å ha egne nameservere, så det trenger du ikke å henge deg opp i.

 

Når domenet er kjøpt, bare setter du opp nye DNS oppføringer (A records) som peker til din IP-adresse.

 

Så setter du opp en webserver på PC'en din. Har du WinXP pro, kan du gå inn i kontrollpanel, legg til fjern programmer, windows-komponenter, Internet information services, og installere den.

 

Da er egentlig alt i boks. Dersom du har en ruter eller brannmur på nettverket, må du sørge for at port 80 videresendes til din PC (IP) på nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...