Gå til innhold

PCI-E og overtagelse av markedet?!


arrived

Anbefalte innlegg

PCI-Express har kommet og jeg er på vei til å kjøpe ny data. Er dette en utrolig bra teknologi som jeg bør kjøpe? Eller holder det gamle intel prescott etc i massevis forhold til pris/ytelse? Noen som har url så jeg kan lese om PCI-E? Har sett på noe PCI-E kort og virker ikke så veldfig dyrt?

Takk for alle svar :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet prescott ikke har noe med PCI-E men hovedkort som støtter PCI-E har det,og precott til 775 eller noe er dyrere.

Så PCI-E er ikke noe revulosjonært innen dataindustrien? Vil kjøpe ny cpu, hovedkort og minne fortest mulig men vil ikke kjøpe noe som er langt fra ytelsen du kan få i den nye teknologien. Siden jeg har kabinett,harddisk, lydkort,skjermkort etc vil jeg kjøpe med AGP og PCI, men er dette teknologi som holder mål? Vil dere fraråde meg kjøp av et 478 hovedkort med intel p4 prescott 3.2 ghz prossesor?

 

Tusen takk for svar :love:

Lenke til kommentar
Vet prescott ikke har noe med PCI-E men hovedkort som støtter PCI-E har det,og precott til 775 eller noe er dyrere.

Så PCI-E er ikke noe revulosjonært innen dataindustrien? Vil kjøpe ny cpu, hovedkort og minne fortest mulig men vil ikke kjøpe noe som er langt fra ytelsen du kan få i den nye teknologien. Siden jeg har kabinett,harddisk, lydkort,skjermkort etc vil jeg kjøpe med AGP og PCI, men er dette teknologi som holder mål? Vil dere fraråde meg kjøp av et 478 hovedkort med intel p4 prescott 3.2 ghz prossesor?

 

Tusen takk for svar :love:

Jeg har ikke mye peil på intel. Men når det gjelder PCI-e så er det en teknologi man får nytte av i framtiden når AGP's grenser har blitt nådd. Det lønner seg sikkert å kjøpe pci-e hvis man ønsker å oppgradere i framtiden, men slike systemer er dyrere, ofte må man ha ddr2 ram også som gjør at prisen stiger noen hakk

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Men PCI-E er jo på et tidlig stadie også? Ergo har det sikkert ikke mye for seg at jeg kjøper hovedkort som støtter det? Eller mente du at skjermkortene ikke klarer å utnytte PCI-E egenskapene? Uansett vil det sikkert være et par år før PCI-E teknologien er ferdig utviklet og da er det tide med en ny pc :-) Eller hva tror du unge mann? You're my guiding star :cool:

Lenke til kommentar

Hei. De fleste som kjøper ny datamaskin, altså cpu, hovedkort, minne og skjermkort har dette en stund. Per dags dato gir ikke pci-e skjermkortet noe bedre ytlese enn 8x agp. Har akkurat bestilt pc selv, og valgte agp siden jeg ønsket amd, samt at det er litt mer å velge mellom når det kommer til agp skjermkort. Dette vil trolig endre seg raskt, siden ati ønkser å ta i bruk denne teknologien så raskt som mulig. Dessuten har ikke nvidia kommet med pci-e på markedet enda (i norske nettbutikker), og siden jeg vil ha et nvidia kort til skjermen min, på grunn av kompatible problemer var agp valget for meg.

 

Hvis du er en av de som ofte beholder hovedkortet, men bytter ut skjemkortet ofte er kanskje pci-e det som lønner seg. Personlig har jeg aldri kjøpt ny hardware uten å bytte hovedkort, cpu, minne og skjermkortet på en gang. Så det du må se ann er hva slags oppgraderinger du kommer til å gjøre de nærmeste to årene fram i tid. Kanskje vanskelig, men det vil definitivt hjelpe på avgjørelsen. En annen avgjørelse er om du vil ha amd eller intel. Intel har allerede pci-e hovedkort i butikkene, mens amd sine kort ikke er kommet enda, og når de kommer vil de antagligvis fly unna.

Lenke til kommentar

Intel er ikke bestemt, føler bare at jeg har hørt best om dem. Har ikke vært inne på hardware markedet siden jeg kjøpte meg pc for 2-3 år siden og er helt ute.

Ville du anbefale AMD? Vil trolig bli mest brukt til gaming, og skjermkortet tenkte jeg ikke å skifte, bare cpu, motherboard og minnet. PCI-EX 16 står det. Hva står 16 for? Ser ut som dette er noe som vil bli oppgradert, men jeg vet ikke.. På min tid var AMD best på gaming, hvordan er dette i dag om du vet? Tenkte ikke å bruke allverden med penger, men blir det PCI-E så må jeg vist skifte skjermkort,for det er jo ikke agp på hovedkort med PCI-E?

 

Takk for alle svar-- :)

Lenke til kommentar

Oj, nå blir det vist helomvendig her. Men føler jeg blir lurt når de bruker tall som skal sammenligne med Intel mens de bare har 1.8 ghz etc. Stemmer disse tallene de sammenligner ovenfor intel? Cache på 512kb mindre er jo et minus og.. tenkte jeg? :hmm: Kan noen samtidlig forklare meg catchen oppgave så det blir lettere å bestemme meg? Sitter på skola, så søke på å finne google og lese kompliserte tekster har jeg ikke tid til :)

 

Tusen takk for alle svar :cool:

Lenke til kommentar
Oj, nå blir det vist helomvendig her. Men føler jeg blir lurt når de bruker tall som skal sammenligne med Intel mens de bare har 1.8 ghz etc. Stemmer disse tallene de sammenligner ovenfor intel? Cache på 512kb mindre er jo et minus og.. tenkte jeg?  :hmm: Kan noen samtidlig forklare meg catchen oppgave så det blir lettere å bestemme meg? Sitter på skola, så søke på å finne google og lese kompliserte tekster har jeg ikke tid til  :)

 

Tusen takk for alle svar  :cool:

Jeg føler meg heller lurt av Intel av at de ikke klarer å få bedre ytelse enn AMD med såpass mye høyere klokkehastighet, men ok ;) AMD 64's performance rating (PR) er ganske nøyaktig i forrhold til Intel's prescott. Cachen er ett hurtigminne som brukes til å lagre info som brukes ofte. Dette fordi det går raskere å lese fra cache enn fra RAM. AMD 64 sin minnekontroller er såpass rask at 1 meg cache ikke gir spesielt mye ytelsesøkning. AMD ga tidligere ut CPU'er med 1 meg cache, men med 200mhz lavere klokkehastighet. Disse ytet likt (om noe så litt dårligere) som sine brødre med 512kb cache og 200mhz mer.

Endret av wim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...