Gå til innhold

Diskusjon: Hvilke database system er best?


Anbefalte innlegg

Som i tittelen som her, Hvilket Database system er best av F.eks Accsess, mysql (SQL) , Oracle osv.

 

Hvilke er raskest når det er store oppgaver,

hvilke har flest bruksmuligheter og

hvilke har lettest brukervennlighet?

 

Jeg personlig bruker mysql , men det har litt med at jeg ikke har prøvd noen andre .

 

Hva mener du? (Hva hvet du?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som i tittelen som her, Hvilket Database system er best av F.eks Accsess, mysql (SQL) , Oracle osv.

 

Hvilke er raskest når det er store oppgaver,

hvilke har flest bruksmuligheter og

hvilke har lettest brukervennlighet?

 

Jeg personlig bruker mysql , men det har litt med at jeg ikke har prøvd noen andre .

 

Hva mener du? (Hva hvet du?)

'Beste' DBMS er vel utvilsomt Oracle. Den klarer 'alt', og de er også veldig gode på support. Ulempene er pris, som er sinnssyk, og brukervennelighet; masse konfigurasjonsmuligheter her.

 

Når det kommer til gratis-løsninger, så er det vel PostgreSQL og Firebird som gjelder. Disse, ihvertfall Postgres - har ikke så mye erfaring med Firebird, hadde nok greid jobben til 99% av Oracle-installasjonene der ute, men folk velger Oracle for trygghet. Finnes vel firmaer der ute som tilbyr supportavtaler på disse også, men jobben din er jo sikrere om du velger samme alternativ som alle andre.. ;)

 

Brukervenneligheten på disse er vel omtrent som for MySQL. Postgres må riktignok tweakes litt om du setter opp en db-server for produksjon, da standardinstillingene passer best for utvikling (minimal minnebruk i stedet for ytelse). Støtte for clustering og sånt er vel omtrent som for MySQL også, regner jeg med. Dessuten har de, ihvertfall Postgres, en mye bedre lisens (gratis, uansett bruk!) enn MySQL.

 

MySQL har to fordeler: den finnes overalt, og er rimelig rask når du ikke trenger en skikkelig database. Så lenge du bare gjør veldig enkle spørringer, og hovedsakelig lesing, er MySQL grei nok.

 

Selv foretrekker jeg Postgres over Firebird, pga. større utbredelse og dermed bedre support. Bruker ikke MySQL om jeg har noe valg.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Frank2004 i at Oracle er kongen på haugen, og at MySQL havner langt ned på lista. Problemet med MySQL er implementasjonen av SQL standarden er ganske begrenset, men det kommer seg nok med tiden det også. Har man derimot ikke tid til å vente, og ønsker en gratis database så vil jeg anbefale PostgreSQL.

 

Nå må man også huske på at det finnes mange andre typer databaser enn relasjonsdatabaser, som jeg regner med at det her ble henvist til. Man har også objekt-relasjonelle dbms'er, objektorienterte dbms'er, multimedia dbms'er, xml dbms'er, osv.. Alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Må si meg uenig.. :-) Administrerer og bruker både Oracle og MS SQL server og synes at MS SQL server er den beste nå. MS SQL server 6.5 var noe skit, men Microsoft har for en gangs skyld vist at de kan når de vil (og har tung konkurranse) og 7.0 ble skrevet fra scratch. En drøm å administrere...hehe Men dette blir nok mye en smaksak også.

 

Daius

Lenke til kommentar

Men hvordan er ytelsen? :roll: Vil vel regne med at den kommer seg den også, men hvis den ikke er på topp så hjelper det lite at den er en drøm å jobbe med, bare å se på objektorienterte databaser. De er utrolig kraftige, men går fremdeles tregt som sirup og da kan man bare glemme å selge det.

 

Nå påstår jeg ikke at dette er tilfellet med microsoft sin, men poenget erat ytelsen må være på topp for at det skal være noe vits.

Lenke til kommentar

Etter å ha driftet og brukt begge systemene så synes jeg vel i bunn og grunn at både Oracle og SQL server er generelt like i ytelsen . Synes også begge systemene er trege på XML. Mao det jeg personlig synes plasserer SQL server på toppen er administreringen og brukervennligheten. DTS i enterprise manageren er bare topp. Synes også det er lettere å tune SQL server med query analyzer.

 

Prismessig kommer systemene gjerne likt, da de er ganske aggresive på prising når de vet de konkurrere med hverandre. Vi skulle bla ha en to cpu lisens for enten SQL server eller Oracle. Leverandørene kuttet prisene som bare det.... Hehe en kan spørre seg om hva slags marginer de vanligvis selger løsningene sine med...

 

Daius

Endret av Daius
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Er selv begeistret for PostgreSQL og Firebird (PostgreSQL imponerte bla. med de gode admin-verktøyene som de tilbyr), men jeg er litt skuffet over den manglende utbredelsen av PostgreSQL, da dette utvilsomt er det beste kompromisset for små til middels webløsninger. Noen som kjenner til webhosts som tilbyr PostgreSQL?

Lenke til kommentar

Siden du spør, så antar jeg at bruksområdet foreløpig ikke er så ekstremt.

 

Da ville jeg personlig valgt mellom enten:

-PostgreSQL (billig å anskaffe, men bedre en MySQL).

-MS SQL (Ikke det dyreste systemet, men lett og bruke, og gir dermed høy produktivitet når du utvikler løsninger).

 

Hvis du skal lage noe og kan aksteptere GPL lisensen (eller har godt med penger) kan du benytte SapDB (Enterprise Database). MySQL har overtatt utviklingen av denne.

 

Har ikke benyttet PostgreSQL, men ettersom det jeg har hørt så er dette et nokså bra system.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Oracle er vel som sagt den "beste" av dem alle!

Men, jeg er en liten "Gratis programvare" fanatiker så holder med som regel til gratise løsninger! Så jeg er blitt veldig glad i PostgreSQL.. mySQL er det jeg har brukt lengst iom. det var det jeg begynte med!

Lenke til kommentar
Oracle er vel som sagt den "beste" av dem alle!

Men, jeg er en liten "Gratis programvare" fanatiker så holder med som regel til gratise løsninger! Så jeg er blitt veldig glad i PostgreSQL.. mySQL er det jeg har brukt lengst iom. det var det jeg begynte med!

MSSQL og Oracle har vel knivet om toppen siden versjon 7 av MSSQL. Hvis en skal stole på http://www.tpc.org/ så er det i øyeblikket Oracle 10i som "leder" (hvis en kan bruke det ordet), men hvis du ser på nå Microsoft siste submittet resultater så er det godt over 1 1/2 år siden. Den gangen var det MSSQL 2000 som lå i teten. Regner med at SQL 2005 vil havne på toppen når denne kommer.

Lenke til kommentar
Oracle er vel som sagt den "beste" av dem alle!

Men, jeg er en liten "Gratis programvare" fanatiker så holder med som regel til gratise løsninger! Så jeg er blitt veldig glad i PostgreSQL.. mySQL er det jeg har brukt lengst iom. det var det jeg begynte med!

Og til de som mener at MySQL er et bra RDBMS så sier jeg bare :scared::scared::scared::scared::scared:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...