Gå til innhold

Fortsatt ustabil PC.. trenger råd..


thomeven

Anbefalte innlegg

La ut denne meldingen (se under) på forumet i forrige uke, og fikk innspill på å skru opp volten på RAM'en og bruke en kvalitets PSU. Har satt opp volten til 2.8 på RAM'en og satte inn en Fortron/Source ATX-400W strømforsyning i boksen. Har også innstalert ny CPU vifte (Zalman CNPS7000B..) Temperaturen på CPU/MB ser ut til å være under kontroll.

 

Men boksen min er fortsatt ustabil? Jeg må bruke minst 3-4 forsøk for å få bootet den (maskinen låser seg under oppstart). Jeg logger på og så kan den på nytt reboote av seg selv osv. Har sjekket for virus og alt, finner ingenting.

 

Trenger råd ifm feilsøk? Hvordan begynne? Skal jeg kjøre minnetester over lengre tid osv?

 

mvh

thomas

 

----------------------------------------------

Jeg opplever at PC'en min rebooter, går i heng og er rett og slett ustabil. Har en Pentium 4 3 Gig (Prescott) med 1MB Cache. MB er Abit IS7-E2 med Phoenix Bios. Har 2x512 med Geil PC3200 ram (kvalitetsram) som er satt opp med timing 2.5 - 4 - 4 - 8.. Har innstallert WinXP SP2...

Er det noen andre som har tilsvarende erfaringer med samme oppsett? Anbefalinger? Skal jeg skifte MB eller andre komopnenter?..

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vet nå ikke helt hvor lurte det er å voltmodde så mye i pcen...men det burde jo ikke vært så farlig da... Har du klokket cpuen din?? da kan pcen fort bli ganske ustabil(kan bli, men kan like godt kjøre stabilt).

Men jeg skal si meg ebnig at det høres litt ut som hovedkortet er litt ustabilt...?

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er det problemer med RAM'en. Inkompabilitet mellom hovedkort og RAM er et velkjent problem og skaper problemer som du beskriver. RAM'en trenger ikke være ødelagt, så den fungerer helt sikkert helt fint i en annen PC. Derfor er det vanskelig å feilsøke. Finn en annen RAM du kan prøve, av et annet merke. Lån av en bekjent f.eks.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
...Inkompabilitet mellom hovedkort og RAM er et velkjent problem og skaper problemer som du beskriver. RAM'en trenger ikke være ødelagt, så den fungerer helt sikkert helt fint i en annen PC...

 

Mvh

Kjetil

Jeg har hatt problemer en stund og trodde at RAM'en min var for treg (hadde noe PC 2700 Kingston brikker i maskinen før jeg byttet..) Kjøpte Geil PC3200 RAM og håpet at det skulle bli bedre.

 

Skal nå kjøre memtest (eller tilsvarende). Skal også sjekke at jeg har siste BIOS inne. Hvis ikke dette funker så må jeg vel kanskje begynne å plukke ut komponenter en etter en (lydkort, nettverk sov).. Kan det være grafikkkortet mitt (ATI Radeon 9600) som er gåent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...