Gå til innhold

spm. CCD og mikrofon. Kamera 5000-8000,-


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nå å bytte ut mitt gamle Hi8 kamera. Først så jeg på Canon 750i, men er blitt i tvil om det kanskje er for spedt. Det begynner jo å nærme seg lavere enden av prisskalaen. Så nå tenker jeg på å strekke meg til kr. 8000,-.

Da her jeg funnet frem tre eksempler, som jeg gjerne tar kommentarer til. :ermm:

Samtidig har jeg to spørsmål.
1. Panasoinc GS120 har zoom mikrofon. (Ble imponert over den funksjonen når jeg så det i bruk) I tillegg har den mikrofon i fjernkontrollen. Har Canon / Sony innebygget zoom-mikrofon? Har noen erfaringer med mikrofon i fjernkontrollen? (Kan for eksempel brukes til taler i familieselskap osv.)

2. En av faktorene for å få et godt bilde er CCD brikken. Kommentarer på forholdet mellom de tre spesifikasjonene under?

[b]Panasonic GS120[/b]: 1/6-inch 3CCD
(Effective Pixels: moving picture/290Kk3, still picture/280Kk3, Total: 460Kk3)
[b]Canon MVX 250i[/b]: 1/4,5" interlace
(Bildepunkter totalt 1.330.000 Effektive piksler: Video: 850.000 Stillbilder: 1.230.000)
[b]Sony TRV60E[/b]: CCD 1/3.6"
(Totalt antall piksler: 2.110.000 piksler 1.080.000 piksler)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke så mye om de kameraene der. men har vært borti panasonic og Sony. Panasonic kameraene har gjerne mer effekter ol. mye digitale greier som har en litt...ja...tvilsom kvalitet... Nå er jeg eier av et DCR-HC40. Det kameraet har ikke i nærheten så mange digitale effekter og "billig skrap" som panasonic kameraet.... Digital zoom feks. er noe skikkelig dårlig greier....så zoomen til sony kameraene er gjerne litt dårligere enn panasonic... men langt bedre bilde...

Så over til zoom mikrofon: Det er bra hvis du kjøper separat zoom mikrofon...det virker skikkelig....bra lyd. Digitale zoom mikrofoner synes jeg ikke noe om...de virker bra nok, men lyden blir gjerne litt uklar.

Lenke til kommentar

Panasonic-kameraet har jo overlegen bildekvalitet i forhold til de andre kameraene som er nevnt her. Med en gang du går fra 1ccd til 3 ccd-brikker så havner du egentlig i en litt annen klasse når det gjelder selve fargemetningen osv. som fører til langt bedre bildekvalitet. Såvidt jeg vet oppveier sony dette i de samme prisklassene med flere tekniske muligheter (spot focus etc.) så hc-40 har litt flere funksjoner (som de færreste får tid til å slå på når de først skal bruke kameraet). Panasonickameraet vil derimot også ha en anstendig bildekvalitet når du sammenligner dette kameraet med andre som selges om et års tid.

 

DERIMOT mangler Panasonic-kameraet AV-inngang. Så du kan ikke digitalisere vhs-opptak med dette kameraet (som for noen kan være interessant/viktig). Og du kan ikke (noe jeg hadde trengt det til) digitalisere opptak fra tv-sendinger.

 

Når det gjelder mikrofon er jeg helt enig. "Alle" kameraene har ræva mic. Og sånn er det med den saken. Men en ekstern mic kan bli en del pes når kameraet i seg selv er så lite. MEN så spørs det om ikke panasonic har driti på draget med skjermen, skriver et innlegg om det på forumet. For mitt panasonickamera har en elendig skjerm, skal prøve å finne ut om det ikke bare er en defekt skjerm.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned brukermanualen, og ut i fra den ser det ut som det både er audio og video, inngang og utgang.

 

Audio Output Level (Line): 316 mV, 600 ohm

Video Output Level: 1.0 Vp-p, 75 ohm

Audio Input Level (Line): 316 mV, 10 kohm or more

Video Input Level: 1.0 Vp-p, 75 ohm

 

Er ikke det riktig, eller burde være noe mer?

 

---------------------

 

Når det gjelder mikrofon i fjernkontrollen, ser jeg nå at jeg er blitt lurt.

 

Det er ikke den trådløse fjernkontrollen som har mikrofon, men en ”ekstra fjernkontroll” med ledning, som også er mikrofon.

Hvis denne mikrofonen er nonelunde brukbar, ser jeg at det også kan være interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...