Gå til innhold

Linux-karrieren deres...


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer litt på når og folk her prøvde linux for første gang. Og hvilken distro de da brukte. Selv startet jeg med Suse 5.3 i....va d `97? Så ble det suse 6.2.....va godt fornøyd med Suse. Merket at distoene begynte å bli LETTERE etter dette (for all del, jeg er ingen linux-guru, men..).

 

Skaffet meg så Mandrake 8.1. Dette virka ganske greitt, men følte aldri det PASSA helt til meg...va ikke komfortabel i det (litt wintendo?). Så prøvde eg flere forskjellige bare for å prøve dem (herlig å få bredbånd). Ente tilslutt opp med RedHat 7.3 som jeg bruker nå. Må si jeg er veldig fornøyd. Det er en rimelig enkel distro, men med mulighet for gjøre ting på "den gamle måten", altså manuelt redigere filer. Føler mange nyere distoer har "wizards" som automatisk oppretter alt slags muffens filer slik en aldri vet helt hvor tingene ligger. Må ha litt kontroll over systemet. Det er jo det linux handler om :wink: (Slackware og LFS med flere er mye bedre til dette, I know.....)

 

Uansett, er veldig glad jeg begynte med linux når jeg gjorde, altså før den verste linux-boomen (men allikevel seint nok t å ha rikelig med dokumentasjon til å hjelpe meg på veien). Da fikk jeg anledning til å lære linux (jeg gjentar, er laaangt fra noen spesialist), og om hvordan tingene ser ut bak kulissene...men tidene forandrer seg, både på godt og vondt.

 

Vel, det var min "histore". Hva er deres? Beklager de rotete tankerekkene, men det blir ofte sånn når det er sommerferie :wink: (nå hate mange meg!!!!)

Uansett, kjør linux, lev livet!

 

Hilsen En-Trøtt-Pingvin-Som-Har-Sommerferie :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte med Red Hat 5.2 og deretter snuste jeg litt på Red Hat 6.X - men det ble aldri fart over sakene før jeg prøvde Mandrake 7.2. Dette var en synnsykt bra og stabil distro på den tiden for en newbie som meg, og den beste Mandrake har gitt ut ogsåå :wink:

 

Nå er jeg lei alt RPM styret der en eller annen gjøk sitter og bestemmer hva jeg skal legge inn og ikke pga dependencies, så nå bruker jeg Gentoo og kompilerer alt fra kildekode. Den har det beste fra *BSD og debian, og vil du bruke rpm pakker kan du jaggu meg det også!

Lenke til kommentar

Jeg har brukt linux i ca. 1 1/2 - 2 år. Begynte med RH6.1 (eller 6.0), men etter en stund følte jeg at jeg måtte ha noe nyere. Siden jeg bare hadde isdn på det tidspunktet, bestemte jeg meg for å kjøpe en linux distro.

Ja, jeg hadde hørt så mange fine ord om SuSE, og det skal visstnok være en av de eldste linux-distroene også. Så jeg kjøpte SuSE 7.2 jeg, men pokker heller, makan til dritt skal du lete lenge etter. Altså, det er mennesker, ikke hakkespetter som bruker linux. Hvorfor i huleste skulle det være så overdrevent n00bvennlig? Det brukte mellom 30 og 60 sekunder å boote, og desto verre var, SuSE installerte nesten ingen header's (gnome o.l.), så hvis jeg skulle compile noe selv, så funket det sånn aldri.

Nei, nå bruker jeg LFS, og det booter på 5-10 sekunder, bruker ca. 1/3 så mye minne som SuSE, og er i det hele tatt mye raskere.

Hvis du har litt erfaring med linux, så vil jeg fraråde deg å kjøpe SuSE.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-27 20:37, Linuxguru skrev:

Nå er jeg lei alt RPM styret der en eller annen gjøk sitter og bestemmer hva jeg skal legge inn og ikke pga dependencies, så nå bruker jeg Gentoo og kompilerer alt fra kildekode. Den har det beste fra *BSD og debian, og vil du bruke rpm pakker kan du jaggu meg det også!


 

Enig. Det hel#### RPM dritet forstår jo ikke at du har kompilert noe fra kildekode, så du får masse dependency errors...., og må installere med --force lr.no

Dessuten, de fleste RPM'er er jo kompilert for i386, og så lite optimisert som det går an å få det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-27 22:02, Radiax skrev:

Enig. Det hel#### RPM dritet forstår jo ikke at du har kompilert noe fra kildekode, så du får masse dependency errors...., og må installere med --force lr.no

Dessuten, de fleste RPM'er er jo kompilert for i386, og så lite optimisert som det går an å få det.


 

Heh, så bruk source RPMer da, da kan du optimalisere så mye som du vil.

Selv synes jeg RPM er genialt, kjempelett å finne ut om f.eks ett program er installert, hvilket program som "eier" en spesiell fil osv.

 

Kompilere alt selv tar for mye tid, og dependencies må du likevel ha, det er ikke slik at hvis du kompilerer f.eks KOffice selv, så trenger du ikke KDE.

 

Diskplass sparer du også med RPM siden du ikke trenger å installere -devel filene som automatisk blir installert når du kompilerer selv.

 

[ Denne Melding var redigert av: Psy på 2002-05-27 23:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-27 23:50, Psy skrev:


Kompilere alt selv tar for mye tid, og dependencies må du likevel ha, det er ikke slik at hvis du kompilerer f.eks KOffice selv, så trenger du ikke KDE.


Nei man må jo de nødvendige filene uansett, men det jeg har slitt med en del ganger er at jeg skulle installere en .rpm pakke, og den klager over dependencies selv om jeg har alle nødvendige filer. Med en god gammel .tar.gz fil funker alt som bare det. Nå går det jo riktignok an å tvinge installering av .rpm-pakker, men men...

 

Det kommer vel av at forskjellige distroer bruker forskjellig navn på rpm-pakkene, og at det er derfor disse problemene oppstår. Ikke alltid man finner rpm for sin egen distro. Kan være forskjell på versjoner av samme distro også.

Lenke til kommentar

Det løser du jo enkelt ved ikke å kompilere ting selv. Ingen RPM har dependencies som ikke finnes som RPM (www.rpmfind.net er en fin link).

Kompilerer du selv må du nesten regne med litt kluss, men slik er det samme hvilket pakkesystem du bruker (nå er jo ikke rpm --nodeps så tungvindt, som du også sier da men men :smile:).

 

(Dette ble veldig off-topic)

 

[ Denne Melding var redigert av: Psy på 2002-05-28 00:49 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 00:45, Psy skrev:

Det løser du jo enkelt ved ikke å kompilere ting selv. Ingen RPM har dependencies som ikke finnes som RPM (www.rpmfind.net er en fin link).

Kompilerer du selv må du nesten regne med litt kluss, men slik er det samme hvilket pakkesystem du bruker (nå er jo ikke rpm --nodeps så tungvindt, som du også sier da men men :smile:).


Det kan skje selv om man ikke kompilerer selv, antakeligvis grunnet forskjellige pakkenavn eller noe.

 

Ta et eksempel: Jeg skulle installere Opera 6beta på en RH6.2 maskin for en stund siden. RPM-versjonen av Opera klaga på dependencies (husker ikke i farta hva det var), mens .tar.gz versjonen installerte og kjørte uten noe problem.

Lenke til kommentar

Kjører Slackware 8.0 og er fornøyd, alt funker for det meste, unntatt litt dveling med MPlayer som aldri finner codec'en sin (sikkert min feil, men, men)

 

Begynte januar i år (nokså n00b altså). Jeg begynner nå å lære i det minste.

 

Prøvde RedHat 6.1 en gang i tiden også, men den hadde ikke støtte for skjermkortet mitt, så jeg valgt å heller bruke windows.

Så på denne måten tok det meg to år før jeg virkelig begynte med Linux.

Slackware forever!!!

Lenke til kommentar

mbi:

*kremt*

Hvor vidt SUse 8.0 er et synonym med windows kan jo diskuteres.. :smile:

Begynte selv med linux da Linmag hadde sin start og skrev litt om installasjon( det trengte jeg), tror det var rh6.2 eller suse(..). Sitter i dag på to box'r med rh7.2, veldig fornøyd med dette, lærer hver dag!

Lenke til kommentar

Begynnte forsiktig med 6.ett eller annet og fikk det ikke noe spesielt bra til, mulig pga. kun en gammel maskin... Nå har jeg kjøpt ny maskin og for ca. et halvt år siden tok det virkelig av når jeg installerte RH 7.2 m/webmin. Prøver seff å gjøre så mye som mulig uten bruk av webmin, men enkelte ting er **** ikke råd uten bruk av gui.. noe jeg ikke inst. på en 133mhz...

 

 

Har nå RH7.3 på den nye maskinen og 7.2 på serveren (har ikke oppgradert enda, sliter med et connexant modem så venter litt med upgrade..)

 

Kan litt... Men det er jo begrensa hva man får til på et halvt år og første gang jeg har brukt linux ordentlig som desktop os er med RH 7.3

 

Linux er jo jævelig bra på nettverk da i forhold til 2k/xp. Hvis noe er feil i windos så vet du jo **** ikke hva du skal gjøre ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...