Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk+Vanlig nettverk?


Anbefalte innlegg

Nå vil daddy ha trådløst nettverk til laptoppen sin :wink: så da lurte jeg på om dette funker...

 

Jeg har bredbånd fra NextGenTel, av de fikk jeg en Netopia router som er koblet opp til en "SMC EZ Switch 10/100 108DT" url som igjen deler ut internett og ip til maskinene i nettverket mitt. Det jeg lurer på er om går ann å koble inn et trådløse aksesspunket som er med i denne pakken "SMC EZ Connect Wireless Starter Kit" url rett inn i switchen.. Vil den gi internett til laptopen som skal bruke det trådløse netverket? Og vil laptoppen i det trådløse nettverket finne de andre maskinene i det vanlige nettverket (de som er koblet opp med switchen)?

 

Noen som har prøvd dette? Eller har peiling? :?:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle gå heilt fint det der. Det er berre å strekke ein kabel fra basestasjonen til svitsjen, usikker på om du må bruke ein krysset kabel, eller om dette er gjort i kontakten på basestasjonen. Routeren din har innebygd DHCP, så den vil dele automatisk ut IP adr. til det som er kobla på det trådlause og det som er på svtisjen. Og då skal du vere ut på internett på eit blunk.

 

[ Denne Melding var redigert av: Foggy på 2002-05-24 17:55 ]

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar...

Men jeg er ikke helt med..

Blir det slik?

Routeren->Switch->trådløse boksen eller

Routeren->trådløse boksen->Switchen

Vet ikke om det er mer en 1 port inn i den saken(trådløse aksessboksen..)

 

_________________

MSI KT7266Pro2

AMD XP1800+@1,68ghz(FSB146)

Taisol CGK760

MSI GF4Ti4400

Chieftec Dragon Midi Sølv

512MB PC2700

80GB WD

SB Audigy player

Creative Inspire 5300

 

[ Denne Melding var redigert av: asosial på 2002-05-24 18:43 ]

Lenke til kommentar

Har sjølv ikkje vert bort i den trådlause basestasjonen din, men det skal vel gå bra.

ADSL (kontakten i veggen) --> routeren --> uplinken på svitsjen med krysset kabel, slik som det sikkert er i dag. Deretter kobler du trådlause til ein ledig port på svitsjen, der kan det hende du må bruke ein krysset kabel alt etter korleis kontakten på den trådlause basestasjonen er kopla, men det følger sikkert ein kabel, og ein forklaring med den trådlause routeren. Deretter er det berre å koble PC'ene til svitsjen (det er sikkert allerede gjort, vist du har eit nettverk). Deretter putta du kortet inn i Laptop'en, skrur alt på, og du er på nett. Husk å sett laptop'en til å mota IP adr. automatisk, siden routeren din har DHCP (deler ut Ip adr. automatisk).

 

No skal du ha fått eit nettverk som fungerer glimrende, (går ut i frå at du har NextGentel).

Lenke til kommentar

Den 2002-05-24 20:31, Yoshy skrev:

Krysset kabel er bare tull man egentlig ikke skal ha bruk for annet enn når man skal koble sammen to maskiner direkte.

 

 

Well...

Berre for å vere vanskelig.

dette er ikkje heilt korrekt, alt av kabla til og frå ein router skal vere krysset, og mellom svitsj/hub skal det også vere krysset. Men det som mange produsenter har begynt å gjer, er å legge til ein ekstra port som er kryssa, slik at man slepp å bruke kryssa kabel. Men dette er det langt frå alle som har, derfor er det ein god regel at man alltid har ein kryssa kabel tilgjengelig, vist ein ikkje er heilt sikker på korleis porten på enheten er.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-25 00:52, Foggy skrev:


Den 2002-05-24 20:31, Yoshy skrev:

Krysset kabel er bare tull man egentlig ikke skal ha bruk for annet enn når man skal koble sammen to maskiner direkte.



Well...

Berre for å vere vanskelig.

dette er ikkje heilt korrekt, alt av kabla til og frå ein router skal vere krysset, og mellom svitsj/hub skal det også vere krysset. Men det som mange produsenter har begynt å gjer, er å legge til ein ekstra port som er kryssa, slik at man slepp å bruke kryssa kabel. Men dette er det langt frå alle som har, derfor er det ein god regel at man alltid har ein kryssa kabel tilgjengelig, vist ein ikkje er heilt sikker på korleis porten på enheten er.




 

Alle hubber/og routere jeg har sett har en uplink port og da slipper man krysset kabel. En krysset kabel vil ikke lenger følger cat5 standarden, så vidt jeg har forstått.

 

Jeg har Adsl modem, router, switch, trådløs base, 2 printservere og 7 klienter tilkoblet nettverket mitt her i huset, uten en eneste krysset kabel, så jeg mener krysset kabel kun brukes mellom to maskiner =)

 

En uplink port er, noe som alle burde vite, en krysset versjon av en port, som regel den siste på hub/switchen. Enten gjøres den siste porten om til uplink via en bryter eller så har den en ved siden som er krysset.

Lenke til kommentar

Quote:

En krysset kabel vil ikke lenger følger cat5 standarden, så vidt jeg har forstått.


 

Hvorfor skulle den ikke følge Cat 5 standarden?

Eneste forskjellen på en krysset og en ukrysset kabel er rekkefølgen lederene er plassert på i modulærpluggen.

 

NextGenTel bruker ihvertfall kryssete kabler mellom Cisco routerne og PC/hub. Er det noen som vet hva UPC, BlueCom, Telenor og andre leverandører bruker? Jeg jobber i en butikk som selger slike kabler, og ofte har ikke kundene selv peiling på hva de trenger, derfor hadde det vært greit for meg å vite det.

 

[ Denne Melding var redigert av: Paragrafrytteren på 2002-05-26 19:01 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...