Gå til innhold

Lite kamera, så mye å velge i


Anbefalte innlegg

Hei

Skal kjøpe et lite, stilig kamera, i klassen inntil 150g (helst mindre)

 

Vil ha optisk zoom (ca 3x), brukbar batterilevetid, ok bilder til albumbruk, helst video m lyd (ikke veldig viktig), god design

 

Trodde jeg hade snevret inn søket, men så leste jeg om Panasonic fx2, Sony T..., ser at Casio har noen fine, Canon....

 

Så: Hva er det som går for å være det beste valget akkurat nå, i prisklassen rundt 2500-3500? Blir sprø av å lete, og har problemer med å bestemme meg :-)

 

EDIT: Glemte å si at det ikke bør være for tregt. Bruksområde er stort sett innendørs. Har annet kamera til turer osv

 

Christian

Endret av ChrM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canons, Panasonics og Sonys mindste kameraer er ikke ligefrem kendte for at have god batterilevetid - men når du vil have et meget kompakt kamera, er det nok bare noget du må leve med... :(

Casios kameraer har god batterilevetid, men her halter billedkvaliteten noget efter. Dog skulle denne være forbedret på de nye Z50 og Z55.

Seriøse tests af disse har jeg dog ikke fundet på nettet...

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Leste et utall tester i går, hadde mest lyst på Panasonic, men endte opp med Ixus 40, pga pris (dette er "nr 2" kamera, fest og barne-bruk)

 

Edit: Ixus 30, selvsagt, 40 koster vel nesten det samme som FX7

 

C

Endret av ChrM
Lenke til kommentar

Udbudet af kameraer under 150 gram er vist meget begrænset.

 

Jeg er i samme situation som du. Jeg har et stort spejrefleks, men har brug for et ultrakompakt.

 

Har du kigget på HP R707. Det er et billigt kamera der vejer 180 gram, men det får nogle meget fine anmeldelser.

 

Jeg tænker selv på at købe ovennævnte, men følger denne tråd med interesse.

 

MVH R12

Lenke til kommentar
Hmm, alle tester jeg finner gir det bra karakterer, og sier det gir svært bra bilder, størrelsen tatt i betraktning. Kan du gi meg noen linker til tester som sier det er så horribelt?

Eneste seriøse testen jeg har funnet, er en pre-test i norske "Foto". Der kom det frem at kameraets objektiv har dårlig lysstyrke, og at man derfor får mer støy pga. høy ISO, spesielt innendørs. Mener å huske at også et av de større svenske fotobladene (Fotografi), hadde opplevd høy støy på dette kameraet. Disse artiklene finnes det altså ingen link til da det er papirutgaver.

 

Steve (Steve's Digicams) sier f.eks "However, I did noticed an average amount of noise in high and low contrast areas, especially when using higher ISO speeds." til tross for at han stort sett opphøyer Casio høyere enn Gud. På mange Casio modeller mener han billedkvaliteten er strålende, mens brukerne rapporterer om noe helt annet.

 

Ellers kan man jo se på tidligere Casio modeller... samtlige av de små modellene har høyere støy og dårligere billedkvalitet enn tilsvarende modeller fra f.eks Canon og Nikon. Sjekk litt på forumet her, så ser du flere som har returnert sitt Casio kamera fordi de er misfornøyd med billedkvalitet. Ingen som har gjort dette med sitt Canon eller Nikon kamera. Noen har riktignok returnert Canon fordi det er for tregt, men dette har de nå rettet opp i på sine nyeste modeller.

Lenke til kommentar

Carlos, har bare lest på ITAvisen og Steves Digitalcams.. Ikke funnet noen andre, enda..

 

Men ligger jo litt i kortene på at man ikke kan ta verdens beste bilder med det, når man ser størrelsen. Det er faktisk så og si nøyaktig like stort som ett Visa-kort. Bildene jeg har sett er helt ok, ikke fantastisk bra, men langt fra dårlig. Men det er som det står i testen på ITavisen, "Dette er totalt sett et svært lekkert kamera som kan ta pusten fra de fleste gadget-freaks. Dukker du opp på party med denne lekkerbiskenen, får du garantert oppmerksomhet! " Og 2995kr, som kameraet koster på komplett.no, og størrelsen tatt i betraktning synes jeg det er ett bra kamera, selv om det helt sikkert er mange her som er mye mer kresne på bildekvalitet enn det jeg er :)

Lenke til kommentar

Det vigtigste er jo at du selv bliver tilfreds med kameraet og ikke om vi andre finder billedkvaliteten uacceptabel :)

Jeg vil dog tillade mig at mene at det at billederne bliver flotte imponerer mere, end at kameraet som mode-objekt gør det. Og IT-Avisens mening ville jeg tage lige så seriøst som en 3 årigs mening om politik! :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...