Gå til innhold

dual boot XP XP

j_j

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg gjorde var å kjøre fra XP CDen den er jo bootbar. Som sagt er det 2 harddisker. Hardisk 1 C: var win98, Harddisk 2 D: winXP Pro. Kjørte XP CD-en fikk den til å formatere C: som NTFS og la inn winXP Pro . Etter installasjonen så forsvant dualboot menyen og den booter nå direkte i den nye XP-en på C:, jeg har tilgang til D: men jeg synes at det er rart at dualboot menyen forsvant :hmm:

Tipset jeg fikk var å bare installere fra CD-en og velge hvilket disk jeg ville ha så skulle XP skjønne selv at det var en annen OS på den andre disken , ble advart om å ikke legge inn win98 fordi da vill den ikke vise dualboot menyen og se hva som har skjedd nå :hrm:

jj

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir ikke dette mer riktig i mitt tilfelle?

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - STORDISK" /noexecute=optin /fastdetect

Det er 2 harddisker ergo disk(0) og disk(1) og ikke noe partisjon da blir begge partition(1) også labelen eller volum på disk2 er STORDISK er ikke "Bildebehandling" delen eller ID-en som det står i artikkelen det samme som labelen ?

Er litt usikker på ID-delen altså

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Bildebehandling" /noexecute=optin /fastdetect

Skrevet

Ja du skal da endre disk og ikke partition.

Derimot spiller det ingen rolle hva som står innenfor klammene. Dette er bare informasjonen, valgene som kommer opp i boot menyen.

Men for all del ta kopi av boot.ini fila først

Så hvis vi sider

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Internett" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Bildebehandling" /noexecute=optin /fastdetect

Skrevet

dualboot funker :w00t: , to ting som jeg må komentere her siden disse postene blir arkivert er det kanskje greit å få med seg.

1. Vi hadde en liten feil og det var

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Internett" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Bildebehandling" /noexecute=optin /fastdetect

0 og 1 skal stå i rdisk feltet ikke disk siden rdisk står for harddisk :)

2. Jeg endra boot.ini direkte uten å bruke Bootcfg.exe, kanskje du mente hele tiden at man skulle gjøre endringer direkte i boot.ini filen men ut i fra support siden skal man bruke Bootcfg.exe til å gjøre endringer.

takker og bukker for hjelpen am3k :thumbup: også til alle andre som har brukt tid til å bistå.

jj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...