Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har installert versjon 4.0.20a-nt.

 

Jeg går inn i mysql/bin katalogen og starter winmysqladmin.

Deretter går jeg inn i mysql ledeteksten.

 

Jeg skriver inn show databases; og f¨år da opp at det er en database test som eksisterer der.

 

Jeg prøver så å opprette min egen database med : create database forum, og får da følgende feilmelding:

ERROR 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'forum'

 

Hva gjør jeg for å opprette meg som en bruker av databasen? Eller mer generelt hva gjør jeg for å kunne opprette databaser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne MS-DOS-ledetekst, bla deg frem til bin-mappa under MySQL-installasjonen din og kjør først følgende kommandoer;

 

mysqladmin -u root password hemmeli
mysqladmin -u root -p reload

 

Første kommando setter passordet til root-brukeren av MySQL-tjeneren din til "hemmeli" (som du evt. bytter ut :yes:), mens andre kommando laster konfigurasjonen på nytt, slik at vi er sikre på at passordet har bli registrert av tjeneren.

 

Da du ikke vil bruke root-brukeren til vanlig, lager du en ny bruker som får tilgang til "forum"-databasen. Logg inn på MySQL-ledeteksta fra MS-DOS-ledetekst slik:

 

mysql -u root -p

 

Deretter kjører du følgende kommandoer;

 

create database forum;
grant all on forum.* to forumbruker identified by 'hemmeli';

 

Du har nå opprettet databasen "forum", og en bruker "forumbruker" med passord "hemmeli" (som du også evt. bytter ut :yes:) med full tilgang til "forum"-databasen.

 

For å logge inn på MySQL-ledeteksta som denne brukeren og åpne "forum"-databasen gjør du slik fra MS-DOS-ledetekst;

 

mysql -u forumbruker -p forum

 

(Med forbehold om trykkleifer.. :whistle:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...