Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs roter og akssespunkt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hva er egentlig forskjellen mellom wireless aksesspunkt og wireless router? er en wireless bridge det samme som wireless router? videre så lurer jeg på hvordan jeg konverterer fra mpbs til MByte/s?

Hilsen,

Imran

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei.

Hva er egentlig forskjellen mellom wireless aksesspunkt og wireless router? er en wireless bridge det samme som wireless router? videre så lurer jeg på hvordan jeg konverterer fra mpbs til MByte/s?

Hilsen,

Imran

En trådløs ruter er stort sett å tenke på som et aksesspunkt og en ruter i en enhet, dermed kan man bruke den både som aksesspunkt og for å rute trafikk mellom to nettverk(vanligvis for folk flest er nok mellom hjemmenettverket og en internett forbindelse)

En bridge er vel i denne sammenhengen et aksesspunkt som kan kobles mot ett annet for å forbinde to eller fler kablete nett via trådløs fobindelse. Og kan brukes dersom det ikke er forsvarlig å kable mellom nettene. Men man kan ikke bruke AP med slik funksjonalitet både som aksesspunkt og bridge samtidig(I hvertfall ikke på dem jeg har vært borti).

For å konvertere mellom bit og byte per sekund deler du ganske enkelt bps på 8 for å få byte per sekund eller ganger B/s med 8 for å få bps. Så, 11Mbps er 1,375MB/s.

Nå bruker trådløse nett et system kalt CSMA/CA(Carrier Sense Multiple Access with Collision Avoidance) for å ungå att flere enheter sender samtidig og det oppstår kollisjoner, men dette gjør at man mister ganske mye båndbredde på kontrollsignaler. I tillegg får man noe overhead som følge av høyere liggende protokoller. Dette betyr at man aldri kan få full båndbredde til brukerdata. Hvor mye man får varierer, det kan være så lavt som 1/3-1/2 av båndbredden. Mange produsenter har tatt i bruk diverse triks i forsøk på å presse mer igjennom, med mer eller mindre suksess, og det man skulle få av ekstra fart virker stortsett bare mot enheter med samme teknologi(vanligvis samme produsent).

Jeg foreslår at man regner med at ca halvparten av båndbredden går opp i overhead for å anslå hva man trenger av utstyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...