Gå til innhold

Hjelp til blitzvalg igjen.


Anbefalte innlegg

Vurderer ennå mitt blitz behov og har egentlig bestemt meg for 550EX selv om Sigma blitzen har vært vurdert , men føler det tryggest med Canon ( kanskje dumt og merkelig ) :blush:

Nå har jo også Canon 580EX kommet med b.l.a et noe høyere ledetall og spesialisert for nyere Canon kameraer.

Prisforskjellen mellom 550 og 580 er ikke så mye akkurat nå , men vil 580 være litt bortkastet siden jeg har EOS 10D ? , jeg kan vel ikke utnytte de nye fordelene som 580 har konta 550 på 10D. :ermm:

Eller er alt jeg tenker her bare tull og at jeg bare skal gå for Sigmaen alikevel :hrm:

Har noen av dere prøvd 580EX eller har noen synspunkter som kan være meg til hjelp ? :)

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den ørlille prisforskjellen det er mellom 550EX og 580EX ville ivertfall jeg personlig ha gått for en 580EX om jeg måtte ha hatt Canon.

Ellers er det vel ingen hemmelighet hva jeg mener om Sigma 500 DG Super :w00t:

Du får 2 slike for samme pris som 1 stk 580EX :thumbup: og uansett hvor bra 580EX er klarer den helt sikkert ikke å omforme seg til 2 lyskilder :whistle:

 

Men uansett hvilken du velger blir du nok veldig fornøyd med den. Å bruke et kamera med ekstern(e) blitz(er) gir et mye bedre redskap til å få fine bilder med riktig lyssetting.

 

En annen ting som man også bør ha er en reflektor. Selv har jeg en flott en kjøpt her http://www.mamiya.no (scroll nedover på sida så ser dere den)

 

7 in one – ny type sammenleggbar Ø40cm reflektor - utslått Ø107cm.

1.Hvit gjennomskinnelig.

2.Sort

3.Hvit

4.Gull/Sølv (Sunfire)

5.Sølv

6.Gull

7.Sølv/Gull

Pris Kr. 980,- inkl. mva & frakt

Lenke til kommentar
Det er en slik jeg har bestilt, Sigma 500 DG Super.

Så nå er jeg spent på hvordan det blir og bruke den i forhold til intern blitz.

Hehe :D

Om du liker hyggelige overraskelser gled deg :thumbup:

Tviler på at du noen gang vil tenke tanken på å bruke den interne blitzen etter å ha fått prøvd den ;) (kanskje for å bruke Sigmaen som trådløs slave med den interne som Master da, men ikke ellers)

Lenke til kommentar
Det er en slik jeg har bestilt, Sigma 500 DG Super.

Så nå er jeg spent på hvordan det blir og bruke den i forhold til intern blitz.

Hehe :D

Om du liker hyggelige overraskelser gled deg :thumbup:

Tviler på at du noen gang vil tenke tanken på å bruke den interne blitzen etter å ha fått prøvd den ;) (kanskje for å bruke Sigmaen som trådløs slave med den interne som Master da, men ikke ellers)

 

Kan skrive under på dette :) Internblitz!? Hvem bruker det? :)

"Fikk" min 500 DG Super i dag, og så langt er jeg strålende fornøyd :w00t::thumbup:

 

Canon sin dobbelt så dyre 550EX, tviler jeg *sterkt* på at er verdt pengene i forhold :)

Endret av Larsk
Lenke til kommentar
  (kanskje for å bruke Sigmaen som trådløs slave med den interne som Master da, men ikke ellers)

:dontgetit: Er det mulig å bruke den interne blitzen som master ?????

Kanskje jeg er litt på siden nå , men jeg trodde man måtte ha ekstern blitz for å bruke den som master til en annen ekstern blitz.

Og når det gjelder Sigma blitzen..er det lys i displayet på den ? , synes det kan være greit når det er mørkt.

Takker ellers for svar

Lenke til kommentar
   (kanskje for å bruke Sigmaen som trådløs slave med den interne som Master da, men ikke ellers)

:dontgetit: Er det mulig å bruke den interne blitzen som master ?????

Kanskje jeg er litt på siden nå , men jeg trodde man måtte ha ekstern blitz for å bruke den som master til en annen ekstern blitz.

Og når det gjelder Sigma blitzen..er det lys i displayet på den ? , synes det kan være greit når det er mørkt.

Takker ellers for svar

Ser kanskje ut til at jeg bommet litt her. Ifølge manualen skal dette virke, men når jeg nå prøver å få det til fyrer Sigmaen av på det første blinket til den interne blitzen. :hmm:

Ser ut til at E-TTL ikke er tingen når den skal fyres av som slave fra den interne blitzen. Jeg bruker selv aldri den innebygde blitzen, da jeg har flere eksterne blitzer som fungerer mye bedre.

Med Sigmaen på kameraet kan man kjøre både andre Sigmaer, Canon's EX-blitzer, andre 3.parts E-TTL blitzer og ikke minst manuelle slaver (eks: Studioblitzer).

Så om budsjettet er stramt og man ikke ser seg råd til å kjøpe en Sigma til eller en EX-blitz kan man bruke en billig manuell slave til noen få hundrelapper som innfyllingslys el.l.

 

Beklager så mye at jeg kom med uriktige opplysninger :blush:

 

Noe som helt sikkert er riktig er at det er lys i displayet :thumbup:

Lenke til kommentar
   (kanskje for å bruke Sigmaen som trådløs slave med den interne som Master da, men ikke ellers)

:dontgetit: Er det mulig å bruke den interne blitzen som master ?????

Kanskje jeg er litt på siden nå , men jeg trodde man måtte ha ekstern blitz for å bruke den som master til en annen ekstern blitz.

Og når det gjelder Sigma blitzen..er det lys i displayet på den ? , synes det kan være greit når det er mørkt.

Takker ellers for svar

Ser kanskje ut til at jeg bommet litt her. Ifølge manualen skal dette virke, men når jeg nå prøver å få det til fyrer Sigmaen av på det første blinket til den interne blitzen. :hmm:

Ser ut til at E-TTL ikke er tingen når den skal fyres av som slave fra den interne blitzen. Jeg bruker selv aldri den innebygde blitzen, da jeg har flere eksterne blitzer som fungerer mye bedre.

Med Sigmaen på kameraet kan man kjøre både andre Sigmaer, Canon's EX-blitzer, andre 3.parts E-TTL blitzer og ikke minst manuelle slaver (eks: Studioblitzer).

Så om budsjettet er stramt og man ikke ser seg råd til å kjøpe en Sigma til eller en EX-blitz kan man bruke en billig manuell slave til noen få hundrelapper som innfyllingslys el.l.

 

Beklager så mye at jeg kom med uriktige opplysninger :blush:

 

Noe som helt sikkert er riktig er at det er lys i displayet :thumbup:

:) Jeg ble så veldig overrasket om det skulle gå , men det hadde jo vært fint om det gikk , til man fikk kjøpt en ekstern blitz til.

Kan jo enda skje at jeg havner på Sigmaen , men det er så vanskelig å bestemme seg.

Hvis den Sigmaen fungerer like godt automatisk og manuelt som EXene så er det jo dumt å betale 1500-2000,- ekstra for EXen. :blush:

Hvis bare noen andre kunne bestemt for meg :!:

Lenke til kommentar
   (kanskje for å bruke Sigmaen som trådløs slave med den interne som Master da, men ikke ellers)

:dontgetit: Er det mulig å bruke den interne blitzen som master ?????

Kanskje jeg er litt på siden nå , men jeg trodde man måtte ha ekstern blitz for å bruke den som master til en annen ekstern blitz.

Og når det gjelder Sigma blitzen..er det lys i displayet på den ? , synes det kan være greit når det er mørkt.

Takker ellers for svar

Ser kanskje ut til at jeg bommet litt her. Ifølge manualen skal dette virke, men når jeg nå prøver å få det til fyrer Sigmaen av på det første blinket til den interne blitzen. :hmm:

Ser ut til at E-TTL ikke er tingen når den skal fyres av som slave fra den interne blitzen. Jeg bruker selv aldri den innebygde blitzen, da jeg har flere eksterne blitzer som fungerer mye bedre.

Med Sigmaen på kameraet kan man kjøre både andre Sigmaer, Canon's EX-blitzer, andre 3.parts E-TTL blitzer og ikke minst manuelle slaver (eks: Studioblitzer).

Så om budsjettet er stramt og man ikke ser seg råd til å kjøpe en Sigma til eller en EX-blitz kan man bruke en billig manuell slave til noen få hundrelapper som innfyllingslys el.l.

 

Beklager så mye at jeg kom med uriktige opplysninger :blush:

 

Noe som helt sikkert er riktig er at det er lys i displayet :thumbup:

Du bommet ikke Åkken Bom :)

men du må slå av AF-hjelpelys/blitz. Mulig du ikke kan det på 300D?

Funker i alle fall fint på min 10D. Jeg testet dette i går (etter tips fra deg ja) :thumbup:

 

Så dette fungerer faktisk utmerket sett fra blitzens ståsted :w00t:

Lenke til kommentar

Du bommet ikke Åkken Bom :)

men du må slå av AF-hjelpelys/blitz. Mulig du ikke kan det på 300D?

Funker i alle fall fint på min 10D. Jeg testet dette i går (etter tips fra deg ja)  :thumbup:

 

Så dette fungerer faktisk utmerket sett fra blitzens ståsted  :w00t:

:D Det var jo kjempeflott , da burde det vel gå på min 10D også.

Lenke til kommentar

 

Beklager så mye at jeg kom med uriktige opplysninger :blush:

 

Noe som helt sikkert er riktig er at det er lys i displayet :thumbup:

Du bommet ikke Åkken Bom :)

men du må slå av AF-hjelpelys/blitz. Mulig du ikke kan det på 300D?

Funker i alle fall fint på min 10D. Jeg testet dette i går (etter tips fra deg ja) :thumbup:

 

Så dette fungerer faktisk utmerket sett fra blitzens ståsted :w00t:

Så flott da :yes:

 

Skal teste dette selv når jeg kommer hjem (har ikke Sigmaen med på jobb i dag).

Har cracken på 300D'n min , så jeg kan slå av AF-hjelpelyset.

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått testet det selv og det funker helt flott å bruke den interne blitzen som Master  :thumbup:

:w00t: Det var jo glimrende.......satser sikkert på Sigmaen alikevel , hehe :)

Men til dere som har testet denne , virker Sigmaen med hurtigsynkronisering , slik som opp mot 1/4000sec ?

Ja, den kan hurtigsynke (FP) opp til 1/4000s på 300D. På kamera som klarer 1/8000s mener jeg den er med der også.

Vær obs på at det ikke er så mye lys som slipper ut med så kjappe lukkertider.

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått testet det selv og det funker helt flott å bruke den interne blitzen som Master  :thumbup:

:w00t: Det var jo glimrende.......satser sikkert på Sigmaen alikevel , hehe :)

Men til dere som har testet denne , virker Sigmaen med hurtigsynkronisering , slik som opp mot 1/4000sec ?

Ja, den kan hurtigsynke (FP) opp til 1/4000s på 300D. På kamera som klarer 1/8000s mener jeg den er med der også.

Vær obs på at det ikke er så mye lys som slipper ut med så kjappe lukkertider.

:yes: Takk for svar , nå har jeg fått svar på alt jeg trenger å vite , og kan bestille den. :p

Hos Itech var det vel en ukes levering tror jeg , så jeg får smøre meg med tolmod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...