Gå til innhold

Ny bærbar til videoredigering...


nGE^^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei!

 

Det var ikke noe serlig godt tilbud!

 

Får å si det sånn: Jeg har den maskinen, bare at det er en G556E, og jeg kjøpte min for 15 000!

 

Sjekk ut det tilbudet jeg viste deg tidligere på Dell.no på 9100 med vanlig pentium prosessor. Vet at du helst ikke ville at det skulle være så mye støy, men der får du en skikkelig pc for en grei pris!

 

Dessuten får du det råeste grafikkortet som er på markedet for bærbare pcer i dag!

 

Prøv ut å få XP home oppgradert til Prof, og 512 oppgradert til 1024mb Ram isteden for en maks oppgraderingspris på ca. 1500,-

 

Da har du det du trenger +++

 

Vet jeg setter deg i dilemmaer, men syns at du bør få mye for pengene når du først skal bruke 27 000 på en bærbar! Det er trossalt mye penger!

Lenke til kommentar

Forresten: Ta deg tid til å sikle på denne( !!! ) før du gjør noe annet!

 

Her har du til og med mulighet til å oppgradere til 2 gig ram etter en stund!

 

Her er noen andre:

 

http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=107470]Acer 8006[/url]

http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=107749]Acer Aspire[/url]

http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=107392]Eller hva med en rød Ferrari?[/url]

 

Men den der Fujitsu Siemensen syns jeg at er vært å ta en titt på. Den så ut til å være utrolig bra, samtidig som den så bra ut.

Endret av Tored
Lenke til kommentar
Tror jeg dropper tanken på kjøp av mac jeg :p

 

Da gjenstår det bare å finne ut hvilken pc jeg vil ha. Den dell maskinen jeg har fått et tilbud om å kjøpe, kan det være noe å gå for?

Siden du skal holde på med video er det absolutt en fordell å ha 6-pins fire-

wire, en ting eg ikkje kan se at er blitt nevnt, virker som det er endel fanatikere

her... som ikkje greier å se ting litt større.

 

Det ledende programmet for video, Final Cut Pro, finnes kun til mac... Og final cut

er grunnen til at Adobe har kuttet Premier til mac. Så var det iMovie; det er

faktisk et veldig kraftig program, og vil holde til alle glade amatører og hva du

greier å lage kommer kun an på din egen kunnskap. For ås i det slik du greier

ikkje å lage bedre video selv om du bruker Final Cut. Det er når man jobber

tungt og proffesjonelt du begynner å ha fordel av tyngre programvare.

Fordelen med iMovies at det gratis, tilsvarende finnes ikkje i Windows verden.

Du må legge ut mange tusen ekstra for programvare på et win oppsett.

 

Så var det skjerm, jobber du med video blir du sikkert å ha et dual-oppsett, og

da er det viktig at du kan kalibrere begge sjermer hver for seg, altså egne icc

profiler på hver skjerm. Dette er ikkje mulig i Windows sånn uten videre.

 

Kostnadmessig vil du komme rimelig likt ut, i windows vil du trenge flere tredje-

parts programvare enn du vil på mac'en. Og mange av disse er dyre, skulle man

f.eks ha en like god fargestyringsmotor vil det koste. Og den største fordelen er

uten tvil 6-pins Firewire, det eneste holdbare i bærbar video/lyd redigering.

 

Ser ingen fordel med å velge win, mac er ledende i bransjen (og det er ikkje uten

grunn).. De som jobber virkelig tungt bruker uansett verken "pc" eller mac, da er

det gjerne supermaskiner fra SGI. Med det koster skjorta og vel så det.

 

MAC:

- Dyrere maskin

- 6-pins firewire

- Du er oppe å kan redigere video med engang, uten ekstra kostnader...

- Bruktverdien holder seg bra, maskina er faktisk verd noen etter 2 år.

- Du skaffer deg kunnskap om det verktøyet som er ledende på video, absolutt

en fordell om du har tenkt deg en karriere innen faget. Du har mao. flere ben

å stå på, regner med du har win kunnskap fra før. Å kunne begge plattformer

er veldig viktig innen video/lyd/grafikk

 

WIN:

- Billigere maskin

- Du må kjøpe videoredigeringsprogram

- du må kjøpe 6-pins firewire-kort

 

 

_________________________________

 

Dell er gode maskiner, har selv en I8600, den fungere flott, men som eg har

nevnt 4-pins firewire er helt tåpelig om du skal jobbe med video-

 

_________________________________

 

Ser også noen har nevnt Maya og Mac,:

Bærbare G4 er ingen 3D-maskin, det er en kjent sak... Men en G5 2x2.5ghz yter

veldig bra her, du må nesten opp i samme prisklasse i windows verden for samme

ytelse.

_________________________________

 

Mac og vanlig grafisk arbeid:

- Skikkelig fargestyring i OS X, ColorSync

- Direkte PDF støtte i system, mulighet å sette opp avansert workflow.

- Fonthåndtering

- du kan kjøre egne skjermprofiler til hver skjerm (ved dual, trippel osv oppset)

________________________________

 

 

Min erfaring med mac og win er hovedsak innen lyd og grafisk arbeid. Min erfaring

er at mac er bedre på disse områder. Og slapp av, er ingen fanatiker, har brukt

begge plattformer i over 10 år. Og jobber daglig på begge, da med web og grafikk

ved et byrå. Men foretrekke mac til disse oppgavene. Det er en helt annen opp-

levelse over lengre tid, JA, du må ha brukt systemene noen år for å ha et grunnlag

for å åpne kjeften. For å si det slik, vi ville ikkje brukt mac i produksjonen om den

var dårligere enn en tilsvarende win-maskin. Og du som sa at grafiskere som

jobbber på mac er mere opptatt av designet på maskina enn ytelse må virkelig

få et grep om virkeligheten. Du viser tydelig du ikkje aner hva du prater om.

Lenke til kommentar
En mac er som en kjempestor mobiltelefon. Kan jo ikke brukes til noe annet enn internett, musikk og film. Videoredigering og Maya til mac var totalt tull.

Greit, for all del, ikke alle kan like mac/OSX men OS'et har sevlfølgelig alle funksjoner Windows/Linux/Andre OS har. Powerbooks ble brukt på settet under redigeringen av "Cold Mountain" en ganske heftig, og oscarnominert, klippejobb så påstandene dine sier vel strengt tatt mer om deg enn om Powerbooken...

 

OSX er jo ellers et OS med langt kraftigere innebygget "klikk+dra" støtte enn hva som er tilfellet med Windows, personlig synes jeg denne arbeidsformen kler visuelt arbeide bedre enn hva "klipp og lim" gjør, men det blir jo kanskje et i overkant subjektiv innspill...

 

Ellers så har jeg følgende å si om saken:

Ja, jeg synes dagens Powerbook er for dyr. Jeg er macbruker, bruker min [stasjonære] maskin i hovedsak til videoredigering og er strålende fornøyd. Det er lenge siden Powerbooken ble oppgradert og selv om vi snakker om en super bærbar forsvarer den ikke lenger den prisen i mine øyne.

 

Men så kommer vi inn på verktøy. Premiere Pro 1.5 har kanskje omsider blitt det programmet Adobe har lovet i 7 år? Joda har lest gode anmeldelser av programmet men har også lest mange frustrerte brukeres historier. Personlig er jeg nok ikke helt objektiv da jeg har ekstremt frustrerende opplevelser med tidligere Premiere versjoner (windows) og at dette faktisk er hovedgrunnen til at jeg per i dag er Macbruker.

 

Premiere Pro er nok bra, men har vel strengt tatt ikke blitt brukt til noen større prestisje prosjekter enda? (Mulig jeg tar feil). Finnes selvfølgelig flere andre gode redigeringsprogram til Windows.

 

På Mac blir det fort Final Cut Pro (evt. Avid). Har selv vært FCP bruker siden versjon 2.0 og må si det er et verktøy som er uhyre kraftig og anvendelig. Utover alle småfiffige ting man kan gjøre er kanskje valgfriheten i arbeidsflyten det jeg liker best ved programmet, ulikt f.eks. Avid, kan man gjøre de fleste ting - trimme, flytte klipp, legge i effekter på et utall forskjellige måter avhengig av hva som passer best i øyeblikket.

 

Skulle du ombestemme deg og gå for en Powerbook (til tross for prisen) er Apples Production Suite kraftig anbefallt. Utover Final Cut Pro HD (+ medfølgende Livetype og Soundtrack får du med DVD Studio Pro og Motion.

 

DVD Studio Pro er et uhyre avansert DVD-masterings program som stort sett gir deg mulighet til å gjøre alt som er spesifisert i DVD-standarden. (Har bare såvidt skrapt på overflaten selv foreløpig).

 

Motion er et helt nytt 2-D Tittel/Composite program med et par smågeniale nye idéer. Vant "Best in Show" på NAB og har i det hele mottatt ganske så strålende anmeldelser - ikke minst takket være en ekstremt tidsbesparende arbeidsflyt sammenlignet med konkurerende program.

 

Alle disse programmene er selvfølgelig tett integrert for å gjøre jobben letter for deg.

 

Som nevnt innledningsvis, synes jeg nok Powerbooken er noe overpriset i forhold til ytelse. Det skal allikevel nevnes at til f.eks. DV-redigering i FCP er den mer enn bra nok, takket være krafig optimalisering for G4 prosessorens Altivec instrukssjonssett. Realtime kapasiteten i FCP er faktisk meget bra selv på eldre maskiner. Dessuten er jo batteritid et viktig element når man skal ha bærbar og da blir det jo faktisk en avveing mellom prosessorkraft/strømforbruk...

 

Det finnes selvfølgelig uendelig mange muligheter for deg, har f.eks. lest et par glitrende anmeldelser av Alienware-bærbare til videobruk. Rent personlig vil jeg dog anbefalle Mac med sin kombinasjon av brukervennlig OS/kraftige applikasjoner på det varmeste...

Lenke til kommentar

Det var bærbar du sa??

 

Sjekk denne: WhiteBox

 

Jeg har den selv å den har klart å kjørt alt æ har av animerte filmer. Det er mulig å sette sammen etter som pengboken din strekker til :thumbup:

 

Jeg har redigert en del film selv å har ingen problemer med denne. Her er nån pluss/minus med dataen.

 

1. Du kan nesten sette å se batteriet nålen bare dette ned i % :thumbdown:

2. Den er sinnsykt kraftig. Den kjører Eks: FarCry på fult uten hakk :thumbup:

3. Den ser fin ut :thumbup:

4. Den blir ikke så sinnsykt varm :thumbup:

5. 17' WXGA widescreen. Utrolig bra skjerm. Bedre enn de fleste CRT skjermer.

Å den bli bare bedre å bedre jo mer lys det er. Så å sette å sole seg mens

man jobber er ikke noe problem :w00t:

6. Det er en liten ting inni strømforsyninga som ser ut somen kniv så man blir

stoppet på flyplassen :thumbdown:

7. Koster en del :thumbdown:

 

Men den er totalt verdt pengene!! :w00t:

Lenke til kommentar
...dessuten er det lettere å få tak i programvarer og spill til denne enn hva det hadde vært til en MAC..

Jaha? hva mener du egentlig? At det er lettere å gå på nettet og laste ned et spill eller et program til PCen enn det er å gjøre dette til Macen? Det sies at det er mange ganger så mange programmer til PC som til Mac, men hva er poenget med å ha så sykt mange programmer til PCen som alle gjør det samme?

 

Jeg har kjøpt PowerBook og har programmer i massevis for ALT jeg skal gjøre. Aldri noen problemer i motsetning til stasjonær-pcen min (som faktisk har helt topp specs.). Ville ikke tatt imot en bærbar PC selv om den ble kasta etter meg. Hadde noen kasta en etter meg hadde jeg dukket.

 

-Dessuten-

 

Final Cut Express er langt ifra så godt eller så kjapt som Final Cut Pro, så du må'kke komme her og komme her...

 

Og... Jeg er overbevist om at verdens aviser og tvstasjoner bruker Mac for en grunn...

 

 

 

 

Dessuten bør man ta en titt på siden

http://www.xvsxp.com

før man bestemmer seg...

Endret av Fidel_Castro
Lenke til kommentar
Det ledende programmet for video, Final Cut Pro, finnes kun til mac...

Hva er det som gjør at Final Cut plutselig har blitt det ledende programmet for video over natten ? :hmm:

 

Sist jeg undersøkte ble ca 90% av alt som går på TV klippet på Avid...

Selv om det finnes alternativer, spesielt for nisjemarkeder som dedikerte systemer for nyheter etc, er det fremdels Avid som er størst, laaaaangt større enn Final Cut. På små softwarebaserte systemer er vel Avid Xpress Pro og Final Cut omtrent like i ytelse, men likevel er det absolutt mest Avid Xpress Pro som brukes til å lage TV.

 

Hvis du drømmer om å komme deg inn i bransjen som redigerer, er det kun Avid som teller. Alle freelanceredigerere jobber Avid, alt av store TV programmer klippes på Avid. Kan du klippe på en Xpress kan du også klippe på en Symphony

 

Jeg må innrømme at jeg ønsker meg litt konkuranse på denne fronten, tror ikke det er bra i lengden at Avid har total dominans på redigeringsfrontene, men det er

nok lenge til Final Cut kommer opp i den klassen, selv er et bra produkt.

 

Final Cut leder kanske i Mac verden, men hvem bruker vel Mac i dag ?

 

- min G4 bruker jeg som dørstopper :tease:

Arne

Lenke til kommentar

Stemmer selvfølgelig som du skriver at Avid er markedsleder. (Programvare tilgjengelig både for Windows og OSX).

 

Skal dog nevne at Final Cut langt på vei er dét programmet som i størst grad har gitt Avid litt å tenke på. Ikke minst over dammen har Avid mistet markedsandeler i spesielt mindre produksjonsselskap takket være Apples løsninger.

 

Det vakte mye oppmerksomhet at Walter Murch valgte å benytte FCP fremfor Avid til Cold Mountain og han anonserte nylig at han vil benytte FCP igjen på neste prosjekt.

 

Ellers er det allerede flere TV-serier og filmer som faktisk har blitt klippet på FCP, et marked som inntil for få år siden faktisk var 100% eid av Avid...

 

Tror Avid skal jobbe hardt for å opprettholde den totale markedsdominans de har hatt. Mye av grunnen er i mine øyne at Avids grensesnitt er langt mer dikterende og at det på mange måter tvinger brukeren til å jobbe på "Avidmåten". Dette var sikkert lurt da NLE var nytt, men per i dag er nok klipper etc. mer datavant slik at de ønsker at programvaren former seg etter dem og ikke omvendt...

Lenke til kommentar

Synes det er så forferdelige mange teite kommentarer her. Spesielt når det blir sånn Mac mot PC diskusjon. Jeg har begge deler. Hva man foretrekker er opptil dere selv. Selv foretrekker jeg Macen til alt annet enn å spille på. Jeg har også brukt Adobe Premiere/After Effects og Final Cut Pro/Motion. Begge deler fungerer bra.

 

At Mac'en er dyrere enn en dell er vel ikke noen bombe. Aluminium/Titanium er jo dyrere enn plast.

 

At noen har dårlige erfaringer med enten PC eller Mac sier bare at dere ikke ar peiling. Det fins alltid et dårlig eksempel men det betyr ikke at alle PCer eller Macer er slik.

 

Firewire er et must å ha hvos du skal drive med videoredigering så uansett om du velger PC eller Mac så må du ha dette. Så vidt jeg vet er Firewire 400 standard på alle Macer mens Firewire 800 finnes på utvalgte modeller.

 

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
- min G4 bruker jeg som dørstopper  :tease:

Arne

Hm, tør jeg anbefalle. Macbørsen eBay e.l.?

Kan sikkert tjene noen tusenlapper på den, hvis du da ikke anser dørstopperen som et datapolitisk statement...

Kan det gjerne et statement.

 

Har nylig oppgradert fra G3 til G4.

 

Tror den blir stående der. Ikke fordi jeg har så mye i mot Mac, etter at OSX kom har de jo blitt bra, men Mac-brukerene er fremdeles på grensen til å være relgiøse fanatikere som tror at Mac er svaret på absolutt alt.

 

Arne

Lenke til kommentar

Husker ikke hvor jeg leste det men når man regnet på hvor mye en mac kontra en PC koster kom macen best ut. Man legger sammen hvor mye maskinen koster, ekstrautstyret man trenger, prisen på programvare man kan trenge, og deler alt dette på hvor mange år maskinen vil vare. Macen kom som sagt best ut. Ikke rart, da man gjerne har en mac i 4-5 år, i motsetning til en pc som er "ut" etter 1-3 år....

Lenke til kommentar

Hva blir forskjellen på å ha 4, kontra 6 pins firewire port på den bærbare dataen når du skal redigere video?

 

Ser egentlig at eneste forskjellen er hvis man skulle hatt et eksternt lydkort så må man ha 6pins kontakt for å bidra med strøm, men dette er ikke hans tilfelle, heller ikke noen komplisert sak siden mange eksterne lydkort kommer med strømforsyning.

 

mvh.

Hansi

 

Hvit. gjerrig og stolt av det(kommer akkurat fra intermasjomal dag på skolen)

Lenke til kommentar
...dessuten er det lettere å få tak i programvarer og spill til denne enn hva det hadde vært til en MAC..

Jaha? hva mener du egentlig? At det er lettere å gå på nettet og laste ned et spill eller et program til PCen enn det er å gjøre dette til Macen? Det sies at det er mange ganger så mange programmer til PC som til Mac, men hva er poenget med å ha så sykt mange programmer til PCen som alle gjør det samme?

 

Jeg har kjøpt PowerBook og har programmer i massevis for ALT jeg skal gjøre. Aldri noen problemer i motsetning til stasjonær-pcen min (som faktisk har helt topp specs.). Ville ikke tatt imot en bærbar PC selv om den ble kasta etter meg. Hadde noen kasta en etter meg hadde jeg dukket.

 

-Dessuten-

 

Final Cut Express er langt ifra så godt eller så kjapt som Final Cut Pro, så du må'kke komme her og komme her...

 

Og... Jeg er overbevist om at verdens aviser og tvstasjoner bruker Mac for en grunn...

 

 

 

 

Dessuten bør man ta en titt på siden

http://www.xvsxp.com

før man bestemmer seg...

Og... Jeg er overbevist om at verdens aviser og tvstasjoner bruker Mac for en grunn...

 

Latterlig?

 

I Norge bruker vi mye mer mac i prosentandel enn hva resten av verden gjør!

 

Hvem henger etter i teknologien? Ikke Tyskerne, engelskmennene, Japanerne eller Amerikanerne ihvertfall. VI henger etter. VI bruker mac.

 

Verdens aviser og tvstasjoner bruker faktisk IKKE MAC, men pc, så viss noen har fortalt deg det, så har du blitt grundig lurt!

 

:ohmy:

Lenke til kommentar
I Norge bruker vi mye mer mac i prosentandel enn hva resten av verden gjør!

 

Hvem henger etter i teknologien? Ikke Tyskerne, engelskmennene, Japanerne eller Amerikanerne ihvertfall. VI henger etter. VI bruker mac.

 

Verdens aviser og tvstasjoner bruker faktisk IKKE MAC, men pc, så viss noen har fortalt deg det, så har du blitt grundig lurt!

Hvis noen har lurt noen her så mistenker jeg kanskje at det er du som har lurt deg selv? Adobe selger fremdeles noe sånt som 30-40% av alle Photoshoplisenser til macplatformen, neppe grunnet at det er mye brukt i Norge. Salgene for Alias Maya er omtrent tilsvarende, noe som tyder på at prosentandelen i proffmarkedet er ganske solid. Du gjør klokt i å minne deg selv på at DTP lenge ikke var eksisterende for Windows. Dette førte til at Mac fikk en tjuvstart og selv om PC'en for lengst har funnet sin plass i mange redaksjoner står de fremdeles svært sterkt i publishing/trykk.

 

Apples største salg har de faktisk på hjemmebane i USA og skulle jeg tippe ville jeg gjette på at Norge kommer langt ned på listen. Men for all del har du noen tall å vise til kunne det jo være gøy å se dem...

Lenke til kommentar

Huff.. mye rart, men bra å lese her egentlig. Nå ble jeg fryktelig usikker igjen. På skolen bruker vi pc og adobe - photoshop osv. Dette skyldes at det var innbrudd der i sommer så 45 mac maskiner ble stjålet :w00t:

 

Var egentlig ganske fornøyd med dem helt til vi fikk ny lærer som jobber som videojournalist. Fikk testet en 17" PowerBook med FCP av han, itilegg til at jeg stadig er å tester de med følgende programvarene. Dette er noe av det beste jeg har prøvd av den grunn at det var lite bråk av maskinen og alt bare gled fremover. Har ennå ikke opplevd å måtte vente i lengre tid for at noe skal flyttes eller lagres. Dette er egentlig hovedgrunnen til at jeg har lyst på en mac :love:

 

I uken som gikk var jeg innom ett designbyrå, der brukte de både pc og mac alt etter hva de skulle gjøre. De anbefalte meg å kjøpe mac av den grunn at pcen fort blir "gammeldags" og at det blir dyrt å oppgradere den ettersom at nye programer blir lagt ut til salg. Et tileggs moment var at den bråket mye mer og gjerne slukte batteri. :thumbdown:

 

Valget er vanskelig :cry:

 

Setter pris på alt som blir skrevet, kanskje jeg klarer å bestemme meg snart? :hmm::D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...