Gå til innhold

Myst IV spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nødvendig å ha spilt de andre spillene i myst serien for å skjønne noe av dette spillet?

Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med spillet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette spillet kan man med enkelthet sette seg ned med uten å ha kjennskap til tidligere spill i serien. Det er selvfølgelig enkelte ting som gjør det mer interessant om man har spillt tidligere Myst spill ( i storyen) men dette er ikke noe nybegynnere trenger å tenke på. Myst serien er som Mario spillene, det er ingen (stor eller avgjørende) sammenheng mellom dem, alle er fornøyelige kapitler for seg selv.

Myst IV er det beste spillet så langt i serien, og er man en tålmodig anlagt person som liker gåteløsning, utforsking, flott musikk og nytdelige bilder er Myst et perfekt avslappnings spill.

Frem med kaffekannen og Digestive kjeksene, sett deg i godstolen og nyt ferden.

Skrevet

Myst-serien kan med fordel spilles i kronologisk rekkefølge, iallefall om en blir interessert i historien rundt spillet. Om en bare tenker på det spilltekniske, som å løse oppgavene etc, er det selvsagt ikke nødvendig. Som Stig_W sier, er Myst serien selvstendige kapitler.

Det originale Myst-spillet var i sin tid verdens mest solgte spill, uansett kategori med over 10mill spill. Det sier jo ikke så lite.

Spillserien har også generert en massiv interesse på nettet, og du finner alt mellom himmel og jord av info om du søker litt. Søker du på google med søkeordet 'Myst' får du 1.4 mill. treff. Anbefaler et besøk på www.mystworlds.com og forumene på http://forums.ubi.com

Det er gitt ut løsningsbøker, romaner, cd (soundtrack) etc etc. Ta en titt på Amazon...

Det er ofte litt forvirring rundt de ymse spillene m/varianter, så jeg kan ta en runde på hvordan det henger i hop.

Selv oppdaget jeg Myst-spillene på slutten av 90-tallet. Hadde sett på nettet at det ofte ble nevnt, men forstod ikke hva som var cluet. Plukket opp Myst (originalen) som var på tilbud til under hundrelappen. Prøvde spillet, men hadde ikke så mye tålmodighet med det samme. Det hjalp kanskje ikke at originalen hadde lav oppløsning etc.

Etter en tids fravær fra spillet, oppdaget jeg en samlepakke av de tre først spillene i Myst serien: 'Myst Trilogy' Den pakken inneholdt en oppgradert versjon av det originale Myst spillet. Denne pakken heter 'Myst Masterpiece', og har bedre lyd, oppløsning, og fargedybde. Husker ikke hvor jeg bestilte den pakken, men den var latterlig billig, under kr200 for hele pakken inkl. frakt til norge.

Etter at jeg hadde startet på 'Myst Masterpiece', oppdaget jeg at det var kommet en tredje versjon av Myst, som heter realMyst. Total forvirring? realMyst er et 'ekte' 3D spill, med full bevegelsesfrihet i Myst-verdenen ala Doom, HL etc. De andre versjonene er såkalt 'point and click', som innebærer at du beveger deg stegvis i et såkalt 'prerendered' landskap. Om du evt går for det ene eller andre, tror jeg er ett fett.

Kan jo liste opp spillene tilslutt:

1) Myst - Middels til vanskelig:

Myst (1993) - Quicktime basert

Myst Masterpiece (1998)

realMyst (2000)

2) Riven - 1997 - Vanskligste i serien, men også min pers. favoritt

3) Myst III - Exile - 2001 (Middels vanskelig)

4) Myst IV - Revelation - 2004 (ikke spilt ennå, venter på posten..., men skal ikke være så vanskelig etter hva jeg har sett av omtaler. Dette spillet har også mulighet til å gi 3 grader av hint/hjelp av de ymse problemene en skal løse.)

Det finnes også et spill som heter URU - Ages Beyond Myst (1993). Det er et ekte 3d-spill ala realMyst, og har ekstremt bra grafikk. Dette spillet er basert på Myst-storyen, men det er likevel ikke det samme som de 'rene' Myst-spillene. Meget flott visuelt, ekstremt bra lyd, og tildels meget vanskelige oppgaver.

Det var meningen at dette skulle bli et online-spill, men de fikk aldri til teknologien, og skrinla systemet i våres. Det finnes to tilleggspakker til dette spillet. Som enbrukerspill fungerer det helt utmerket.

Om du får smaken for denne type spill, er Syberia-serien noe jeg vil anbefale å ta en titt på. Kanskje ikke så vanskelige som Myst spillene, men utfordrene nok, og utrolig flotte spill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...