Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er Canal-Digital useriøse?


Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Er det noen Canal-Digital brukere der ute som har opplevd at hastigheten på Internett-abonnementet gradvis har blitt redusert?

 

Ble meget positivt overrasket da Canal-Digital kjøpte opp Telenor Avidi og introduserte et meget kostnadseffektivt tilbud. Tok naturligvis full pakke og fikk dermed en symetrisk Internett-link på hele 2mbit/s til 'kun' kroner 644,- / mnd.

Det beste av alt var at linja holdte det den lovte!

 

Nå derimot er situasjonen en annen. Uansett når tid på døgnet jeg kjører målinger kommer jeg aldri over 1,3 mbit i opplastingshastighet. Naturligvis er dette en bra hastighet men man burde jo forlange at den i snitt bør ligge på 2050 kbit/s. Merker dette i praktisk bruk også siden jeg benytter FTP-opplastinger/e-post ol mye i jobbsammenheng.

Linja holdt den den skulle i starten.

Nedlastingshastigheten er som den skal være. Linja er dessuten svært så stabil. Merker lite til variasjoner i hastigheten på de tidspunkt hvor kundetrafikken nok er tyngst. Konkluderer ergo med at det er satt et "tak" på 1,3 mbit/s på opplasting. Dette skjedde plutselig uten noen form for endringer i min lokale infrastruktur!

 

Har sendt gjentatte e-poster til C.D. angående dette og disse e-postene (som ikke er av den krasse sorten) blir videresendt til teknikerne. Problemet er at der stanser kommunikasjonen. Ingen ting skjer og ingen gir meg en forklaring på hvorfor jeg har mistet 700 kbit/s i opplastingshastighet.

 

Er det flere som erfarer det samme som meg? (Test med f.eks programmet TPTest eller det Java-baserte måleverktøyet til Dinside).

Noen som har forslag til hvordan man skal bringe saken videre? Begynner å bli lei arrogansen til enkelte ISP-er som ikke har noen respekt over for kundene sine og ønsker naturligvis å bringe saken så langt det lar seg gjøre.

 

Er bosatt i Tromsø. Ikke sikkert dette er e landsomfattende useriøsitet fra Canal-Digital sin side. Kan jo også være tekniske hendelser som er årsaken og ikke en bevisst politikk fra cd sin side. De må i såfall ha meg unnskyldt selv om de naturligvis burde gi tilbakemelding (i en sak som har pågått over flere uker).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å slå av modem og ta ut kabelen til modemet. Så starter du modemet for så å skru på kabelen igjen. Dette virket for meg. Hadde bare rundt 1400 kbit/s ut og de kunne ikke finne ut av det. Men når jeg gjorde det trikset med å ta ut kabel, var hastigheten som den skulle være igjen.

Lenke til kommentar
Naturligvis er dette en bra hastighet men man burde jo forlange at den i snitt bør ligge på 2050 kbit/s.

:roll:

Det var vel å ta litt hardt i, hvis dette skulle vært snittet så mener du at du burde lagt langt over 2Mbit fra tid til annen ? :ermm:

 

Anyway, gjør som han andre karen sier, ta kabeltrikset. Utolig hva den kan gjøre. Se også på Datalampen på modemet, er det mye aktivitet på den når du ikke har noe programmer oppe som bruker internettet så ville jeg kikket litt internt og, Spyware o.l.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å slå av modem og ta ut kabelen til modemet. Så starter du modemet for så å skru på kabelen igjen. Dette virket for meg. Hadde bare rundt 1400 kbit/s ut og de kunne ikke finne ut av det. Men når jeg gjorde det trikset med å ta ut kabel, var hastigheten som den skulle være igjen.

Har slått av modemet flere ganger i denne perioden. Har også skrudd ut coax-kabelen fra modemet minst en gang i problem-perioden for å være sikker på at det var god kontakt.

 

Kan alltids teste en gang til selv om jeg ikke kan se logikken i at dette skal være årsaken :) Har faktisk en ekstra coax-kabel jeg også kan teste med. Skal prøve dette asap når jeg kommer hjem. Takk for forslaget! :thumbup:

Lenke til kommentar
:roll:

Det var vel å ta litt hardt i, hvis dette skulle vært snittet så mener du at du burde lagt langt over 2Mbit fra tid til annen ?  :ermm:

 

Anyway, gjør som han andre karen sier, ta kabeltrikset. Utolig hva den kan gjøre. Se også på Datalampen på modemet, er det mye aktivitet på den når du ikke har noe programmer oppe som bruker internettet så ville jeg kikket litt internt og, Spyware o.l.

Betaler man for en 2050/2050-lnk burde man kunne forvente at linken i snitt ligger på denne hastigheten ja. Har du virkelig et annet syn på dette?

 

Kan garantere at problemet ikke ligger fra kabelmodemet og inn i kåken min. Skal som sagt teste dette coax-trikset :)

Lenke til kommentar

en ting... Er dette en coax du har leget selv eller fra CD.

Det som er viktig er at kabelen er dobbeltskjermet fra CD og de man lager selv er somregel ikke det. CD sine kabler skal også være klemmt på.

Noe annet som kan ha noe å si er dersom lengden er over 10 meter på coaxkabelen.

Siste ting - Er modemet i nærheten av trådløst utsyr som telefoner (spess Siemens Gigaset), trafoer, lystoffrør o.l. prøv å flytt den noen cm vekk. Alt gjør under.

Lenke til kommentar
en ting... Er dette en coax du har leget selv eller fra CD.

Det som er viktig er at kabelen er dobbeltskjermet fra CD og de man lager selv er somregel ikke det. CD sine kabler skal også være klemmt på.

Noe annet som kan ha noe å si er dersom lengden er over 10 meter på coaxkabelen.

Siste ting - Er modemet i nærheten av trådløst utsyr som telefoner (spess Siemens Gigaset), trafoer, lystoffrør o.l. prøv å flytt den noen cm vekk. Alt gjør under.

Coax-kabelen er fra Telenor Avidi sin tid. Har hatt Internett over kabel i omlag 3,5 år.

Problemet oppstod plutselig. Hadde tilnærmet 2mbit inn/ut i om lag den første måneden så fikk jeg plutselig 1,3 mbit som maks ved opplasting uten noen form for skifting av utsyr, kabler ol.

Har en trådløs ruter i leiligheten i tillegg, men problemet oppstod før jeg fikk denne.

 

Edit: Ja. er/har også vært fornøyd med tilbudet til Canal-Digital :thumbup:

 

Edit: Testet dette med demontering/montering av coax-kabel. Tittet på begge endene. Godpratet litt med coax-interfacet på modemet osv. Forsøkte med en annen kabel (denne var knappe 30 cm lang og uten skikkelig isolering som den orginale kabelen) med samme resultet.

 

Kommer aldri over 1,3 mbit/s i opplastingshastighet :hrm: Feil på modem eller "teknisk inngripen" av CD her i byen er vel de eneste alternativene som gjenstår.

Blir spennende å se hvilket svar jeg får på neste e-post. Sikkert noe ala dette her:

 

Hei!

 

Takk for henvendelsen.(########)

 

Jeg har sendt denne videre til 2.linje support, det er de som styrer modemene og har satt opp systemet. Sender deg en mail når jeg får svar fra dem.

 

Med vennlig hilsen

##########

Support/Kundeservice

Canal Digital Kabeltv AS

www.canaldigital.no

Endret av AccessDenied
Lenke til kommentar

Hadde intil en mnd siden også canal digital i tromsø, men flytta. Jeg oppgraderte linja mi i "etapper", fra 1250/250-1250/1250-2050/2050 og jeg merket at siste oppgradering fra 1250 til 2050 bare ble enablet på innspeeden derfor klaga jeg. Det tok litt tid å få det fixa, men etter en stund så fikk jeg 2050 ut også å vel så det. I snitt lå jeg på 2.3mbit både inn og ut. Så har egenlig lite negativt å si om cd. Men det nytter faktisk å mase :yes:

Lenke til kommentar
Pinger www.vg.no [193.69.165.21] med 32 byte data:

 

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=26ms TTL=247

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=32ms TTL=247

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=25ms TTL=247

Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=27ms TTL=247

 

Ping-statistikker for 193.69.165.21:

    Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

    minimum = 25ms, maksimum = 32ms, gjennomsnittlig = 27ms

Pinget fra Tromsø.

Lenke til kommentar
Det lurer jeg å på. jeg er spent på hvordan pingen er i Trondheim.

 

Hvordan er den Osiris??

 

Med min sym 2050 linje i Trondheim

 

PING vg.no (193.69.165.21): 56 data bytes

20 packets transmitted, 20 packets received, 0% packet loss

round-trip min/avg/max = 21.9/25.1/29.6 ms

 

TPTEST

tcp inn:2.29mbit udp inn: 2.34mbit

tcp ut:2.29mbit udp ut: 2.38mbit

Endret av kulis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...