Gå til innhold

Ixus 40? Sony P150?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er det noen som har testet Ixus 40 enda? Det ser jo bare helt lekkert ut.

 

Har et Ixus V3 i dag, men vurderer sterkt å kjøpe meg et nytt kamera til jul. Er forsåvidt greit fornøyd med V3'en, men synes autofokusen er litt vel treig, og det tar litt i overkant lang tid fra man trykker på knappen til det tar bilde.

 

Er disse problemene eliminert i Ixus 40? Så vidt jeg kan lese av tester skal P150 være rimelig raskt. Noen som har erfaringer med dette kameraet?

 

Fordel at det er passelig lite, ikke større enn V3'en ihvertfall.

 

Ser at SanDisk kommer med nye, raske SD-kort nå. Ulempen med Sonykameraet er jo at det bruker dyre Memory Stick brikker.. Regner med å gå for 512mb hvis jeg først skal ha nytt kamera.

 

Til slutt: er primært ute etter et kamera som tar bra bilder på Auto-innstillinger. Har ingen behov for å drive å mekke med manuelle innstillinger, tar mest bilder "på sparket".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har "klådd" litt på Ixus 40 i butikken. Det er mye kjappere enn f.eks Ixus 430 og Ixus 500. Faktisk ett av de raske kameraene på markedet. Den store skjermen er også veldig bra. Har ikke testet bildekvaliteten mot Ixus 430, men burde være av minst like god kvalitet.

Lover bra. Skulle ønske det kom et Ixus 50, dog. Har du prøvd P150 også?

Lenke til kommentar

Har ikke kjennskap til Sony sine kamera, untatt det som blir skrevet her. Vet ikke om det kommer ett Ixus 50. Vi vet at det kommer ett Ixus 30, men ingen har sagt noe om ett Ixus 50. Men fire megapixler burde være nok for de aller aller fleste. Det er jo mer enn godt nok til A4 utskrifter i knivskarp kvalitet... noen drister seg nok opp til A3 også uten at det ser for ille ut av den grunn... så lenge optikken og bildebrikken holder mål vel og merke, og det gjør den normalt på Ixus kameraene.

Lenke til kommentar
Har ikke kjennskap til Sony sine kamera, untatt det som blir skrevet her. Vet ikke om det kommer ett Ixus 50. Vi vet at det kommer ett Ixus 30, men ingen har sagt noe om ett Ixus 50. Men fire megapixler burde være nok for de aller aller fleste. Det er jo mer enn godt nok til A4 utskrifter i knivskarp kvalitet... noen drister seg nok opp til A3 også uten at det ser for ille ut av den grunn... så lenge optikken og bildebrikken holder mål vel og merke, og det gjør den normalt på Ixus kameraene.

Ok, da venter jeg på en test av Ixus 40, og går for det som får best karakter av dét og Sony P150. :yes: Ixusen ser lekker ut, men det er tross alt bildekvaliteten som teller. Skiller ca 500,- på de to, pluss en del prisforskjell på minnekortene, så man sparer jo litt på å ta Ixusen. Viktig for meg er gode resultater på auto-innstillinger, har sjelden tid til å fikle, da er motivet allerede borte. :p

Kanskje prisene faller til mot jul også..

 

PS: Dersom man kjører f.eks. P150, eller hvilket som helst annet kamera, med mindre enn maks megapixler, brukes da hele "bildebrikken", eller kun f.eks. 5 av de 7mp'ene? Sagt på en annen måte: Kan man få bedre bilder i dårlig lys ved å skru ned antall mp'er?

Lenke til kommentar
Nei... hver pixels størrelse vil ikke være større selv om man bruker færre av de. Men vet ikke om to pixler da blir brukt som en? Kan være at det bedrer bildekvaliteten, men tviler. Og om så skulle være tilfelle, vil det ikke ha nok virkning til at man ser det.

Ok. Noen som vet dette sikkert eller? Ixus 40 frister ihvertfall mer og mer, ikke er det så ufattelig dyrt heller. Nå venter jeg bare på en skikkelig test. :thumbup:

Lenke til kommentar
Har "klådd" litt på Ixus 40 i butikken. Det er mye kjappere enn f.eks Ixus 430 og Ixus 500. Faktisk ett av de raske kameraene på markedet. Den store skjermen er også veldig bra. Har ikke testet bildekvaliteten mot Ixus 430, men burde være av minst like god kvalitet.

Høres spennende ut dette. Men er litt spent på bildekvaliteten. Den optiske konstruksjonen på Ixus 30/40 er visst ny og tar mindre fysisk plass. Slikt lover ikke alltid bedre bildekvalitet, se f.eks på Pentax S4/ Z40. Ikke at disse er dårlige, men de ligger et stykke etter Ixus 400/430/500.

 

Skulle heller hatt en Ixus med 5mp og 5x zoom. Er nok ikke umulig at Canon og de andre kommer med et svar på Pentax sitt Optio SV etterhvert. Fler og fler får lyst på mer zoom uten at størrelsen må lide for mye har jeg intrykk av. Ihvertfall gjør jeg det!

Lenke til kommentar
Skulle heller hatt en Ixus med 5mp og 5x zoom. Er nok ikke umulig at Canon og de andre kommer med et svar på Pentax sitt Optio SV etterhvert. Fler og fler får lyst på mer zoom uten at størrelsen må lide for mye har jeg intrykk av. Ihvertfall gjør jeg det!

Hm, Pentax Optio SV så jo også interessant ut. 5x zoom hadde vært tøft. Venter spent på diverse tester fremover nå. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...