Gå til innhold

Nytt kamera, men hvilket?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er på let etter nytt kamera etter jeg solgte Ixusen min (jeg var aldri helt fornøyd med denne).

 

Kameraet skal hovedsaklig brukes til fotografering av akvariefisk og -planter.

Ettersom fisker som regel ikke bryr seg særlig mye om meg når jeg sier "stå stille, jeg skal fotografere deg", regner jeg med jeg vil trenge et kamera med rimelig kjapp autofokus, helst også slik at jeg kan flytte af-punkten(e). Det er lettere å forutsi hvor en fisk kommer til å være om noen sekunder, enn det er å få den til å stå stille.

 

Videre vil jeg tro jeg bør ha rimelig god makrofunksjon, men noenlunde lav nærgrense (helst <5cm). Det bør heller ikke være særlig stor forsinkelse fra jeg trykker på knappen, til bilde taes. Jeg vil også tro at det bør være rimlig følsomt for lys, og kort lukkertid (er det det det heter?), slik ikke fisken vil få "fartsstriper" (noen korriger meg hvis jeg er helt på jordet her). Mulighet for ekstern blitz er et must, dog, ikke i form av en blitzsko, ettersom blitsen vil stå på toppen av akvariet, mens kameraet vil stå foran.

 

Jeg ser helst at kameraet bruker CF, men jeg går ikke for et dårligere kamera sett at det beste alternativet bruker en annen type minnekort.

 

Det var egentlig det jeg kom på som kreves at et kamera til mitt bruk, skulle noen ha noe å tilføye, er det bare å gjøre det.

 

Jeg har satt en ikke absolutt makspris på 6000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom på noen helt elementære ting som jeg hadde glemt..

 

Billedbrikke:

 

Bør være 5mpx eller mer, da de endelige bildene ofte vil være utsnitt.

 

Linse:

 

Er ikke så opptatt av ekstrem tele, dog det kan jo være gøy når/hvis kameraet brukes i andre sammenhenger enn akvariefoto.

Bra vidvinkel er mye viktigere, helst uten forvregninger.

 

Ang. maksprisen: Det gjør ingenting om kameraet ikke ligger tett oppunder 6000kr.

Lenke til kommentar

Hei

 

Vil absolutt anbefale Nikon Coolpix 5400. Bra hurtighet ( ikke som en D70, men ganske bra - 3 bilder i sekundet i serier opp til 7 bilder ).

 

Nærgrense 1 cm !!!!! 5,1 Mp. Mulighet for RAW format med 1.4 firmware.

 

Tok dette bildet med den:

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bi...erid=&kategori=

 

Feste for stativ, mulighet for "vanlig" Nikon blitz - kan styres fra PC via medfølgende kabel ( bare som utløser da ). Fulle manuelle instillinger av blender, lukker og fokus + + + +

 

Koster muligens noe mer enn 6000, men tror du får de billig brukt for tiden for mange skifter til D70 - eller har begge slik som meg :-)

 

Ellers er Canon G5 også veldig bra - nesten samme spek.

 

Har ellers også tro på nye Nikon Coolpix 4800.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...