Gå til innhold

RAID??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Joda har lest de linkene du har oppgitt (takk skal du ha), men kan ikke se å finne helt de svarene jeg er på jakt etter... la meg konkretisere dem litt: (har raid 0/1)

 

1.Kan jeg begynne med en tilkoblet disk, for så å kjøpe til en annen på et senere tidspunkt for så å sette disse opp i raid uten å miste data på den første??

 

2.Hvor mange disker og andre ide-enheter kan jeg koble til dette hkèt??

 

3.ide-kontollere og raid er det det samme prinsippet eller?? i tilfelle ikke hva er forskjellen??

 

 

Setter pris på alle svar :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-13 00:34, ajohn_richard skrev:

Hei! Joda har lest de linkene du har oppgitt (takk skal du ha), men kan ikke se å finne helt de svarene jeg er på jakt etter... la meg konkretisere dem litt: (har raid 0/1)


1.Kan jeg begynne med en tilkoblet disk, for så å kjøpe til en annen på et senere tidspunkt for så å sette disse opp i raid uten å miste data på den første??


Du kan kjøre vanlige harddisker på IDE3 og IDE4, men du kan ikke opprette Raid-0 eller Raid-1 med 2 disker derav 1 disk allerede inneholder data uten å miste data. Du må altså begynne med 2 tomme harddisker for å opprette et Raid-array. (Det kan muligens være mulig å fixe et Raid-1 ved å "rebuilde" arrayet - men er ikke sikker).

 

Quote:


2.Hvor mange disker og andre ide-enheter kan jeg koble til dette hkèt??


Hvis det ikke er forskjell fra mitt hovedkort (MSI K7266 Pro2-RU), så kan du tilsammen ha 8 IDE-enheter. 2 stk. på hver IDE-kontakt. Men legg merke til at du ikke kan ha cd-rom på Raid-kontaktene. Derfor blir det max 4 cd-rom + 4 harddisker, alt ettersom hvordan du ser det.

 

Quote:


3.ide-kontollere og raid er det det samme prinsippet eller?? i tilfelle ikke hva er forskjellen??


Egentlig ikke noen forskjell, med unntak av at Raid-kontrolleren kontrollerer IDE3 og IDE4.

 

Quote:


Setter pris på alle svar :smile:


Værsågod :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-05-13 00:48 ]

Lenke til kommentar

Tusen takk, hehe. men et siste spørsmål før jeg gir meg :smile: , angående 8 ide enheter... for å kunne koble til 8 ide-enheter MÅ noen/alle settes i raid oppsett for å få koblet til så mange ide-enheter, eller kan de kobles som vanelig master/slave i hver kontakt??

 

Setter fortsatt pris på alle svar :smile:

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å kjøre de i raid-oppsett i det hele tatt. Du kan gjerne kjøre 8 individuelle IDE-enheter, eller 6 individuelle og 2 i Raid-0 eller Raid-1.

Det du må passe på, er å koble til harddiskene på IDE3 og IDE4 1 og 1 om gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...