Gå til innhold

Problem med overklokking av amd 64 3000+


monnee

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har skjønt, kjører denne prosessoren på 2.0Ghz, originalt. Da har jeg en temp på cpu på ca 50-52 grader.(ifølge msi core et-eller-annet...).

 

Når jeg så prøver å forandre fsb,(til 210) slik at den blir ca 2.2Ghz, så steg varmen opp til 60 grader, og maskinen ble meget ustabil, for tilslutt å ikke respondere.

 

Men jeg trodde ikke at 60 grader var så mye for en Cpu? Har forøvrig bare en vifte i kabinettet (den som sitter i PSu, og selvfølgelig den som sitter på x800 pro-kortet...).

 

Trenger jeg kanskje en vifte til, som suger luft INN i kabinettet?

Og jeg skulle vel kunne klare å klokke opp denne prosessoren til 2.2 ghz?

 

Hovedkort: msi s-754 nForce3 250GB ATX Audio GbLAN SATA Retail, K8N NEO FSR

Prossessor amd 64 3000+ (tray m/IGLOO 7200 GLACIAL Cooling Fan)

Grafikk msi rx800pro

minne GEIL 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.5-2.95V Dual Channel

 

På forhånd takk

 

edit: glemte minne...

Endret av monnee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han kan senke MP men ikke øke tipper jeg, det er det som er vanlig

 

for å klokke cpu'en din kan du gå inn i bios å klokke ned rammen til 200/166 cpu/fsb. da kan du klokke opp fsb etterpå, ved 250fsb på cpu' som en kompis av meg klarer lett på den cpu'en der, så får han 208 fsb på rammen

 

håper du skjønner hva jeg mener eller noen andre kan forklare mer nyaktig hva som må gjøres hvor i bios, husker ikke helt åssen biosene ser ut på de korta nå

Lenke til kommentar

det er ikke så vanskelig å få det til, men så er det ikke så vanskelig å gjøre feil heller, det er der problemet ligger :hm:

 

en ting er i alle fall ganske sikkert, det er rammen din som stopper deg fra å klokke opp cpu'en, så du må finne en ram divider i bios som setter rammen på f.eks 5:4 da vil en fsb på cpu @ 200 bli 166 på ram

 

og når du da klokker opp fsb så vil ikke rammen ødelegge

 

btw: det er vistnok veldig moro for katta i huset å sette labbene sine på hendene mine når jeg taster :ermm:

Lenke til kommentar

lol

 

Fant et forum på hjemmesiden til Msi, hvor jeg fant ut litt av hvert. Var litt enklere å se ser, hvor det var et par oppsett som liknet veldig på mitt!!

 

takk for svarene.

 

btw: Lurer fortsatt på om jeg bør sette inn et par kabinett-vifter til?

 

mvh

Lenke til kommentar

Ok. Nå har jeg skjønt litt mer... men lurer fortsatt på mer!! :)

Har nå satt memory ned til 166, og økt fsb på cpu til 230. Og dette ser foreløping stabilt ut.

Men det jeg ser nå, når jeg booter opp, er at minnet mitt rapporteres som DDr 333, memory clock 191!

 

Men minnet mitt er jo egentlig DDR 400... Har dette noe å si? Eller bare rapporterer den feil, fordi jeg har satt ned memclock i bios til 166 istedet for 200(som var originalt)?

 

edit:skrivefeil

Endret av monnee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...